Een historische bijenschans?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Een historische bijenschans?

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 jul 2007, 11:54

2-7-2007 9:07:51, Kort de, Jan Willem (j.de.kortApenstaartracm.nl) wrote:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs werden wij door een lokale amateur-archeoloog geattendeerd op een kringgreppel die was aangetroffen bij de verschraling van een heidegebied bij Stroe.
Wij zijn vervolgens gaan kijken of het inderdaad een prehistorisch grafmonument betrof.

[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_stroe-bijenschans3608.jpg[/img]
Wij troffen een kringreppel aan met een diameter van circa 6 m en een halve cirkel aan paalsporen buiten de kringreppel. De paalsporen stonden uitsluitend aan de noordzijde van de kring. In het centrum van de greppel lag een kleine kuil. We hebben enkele sporen gecoupeerd waaruit verkoold rogge tevoorschijn kwam. We stonden voor een raadsel: een prehistorisch grafmonument kon het niet zijn: rogge heeft een jongere datering.
Daarnaast was er geen sprake van een centrale bijzetting in de vorm van een urn, crematie of iets dergelijks. De sporen waren ook erg scherp, wat vaak een teken is voor een jonge datering.

Vervolgens zijn we gaan denken aan mogelijke andere verklaringen. Vandaar dat ik me , na aanraden van dhr. Vos, tot u wendt: is het mogelijk een bijenschans?

Als u historische afbeeldingen heeft van dergelijke structuren houdt ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Kort
Veldarcheoloog
Rijksdienst

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een historische bijenschans?

Bericht door Hans van der Post. » do 20 sep 2007, 11:05

Ik heb enige tijd geleden de bovenstaande tekst/foto aan een van mijn imkervrienden '“ Baldi Dekker gestuurd. Baldi was indertijd tekenaar/opgraver bij het Instituut voor Prehistorie in Leiden. (1962-1970)
Hier onder zijn antwoord.


Beste Hans,

Bij het zien van de afbeelding/foto vond ik het niet zo gek om aan een bijenschans te denken, maar direct daarna ook 'het kan niet'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten