Imkers niet blij met Glyfosfaat

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » wo 05 jun 2019, 11:59

Jaap v.Popering schreef:
vdiesveld schreef:[

Jaap, als ik nou eens een lijstje met onderzoeken voor je samenstel, die aantonen dat glyfosfaat schadelijk is, ben jij dan bereid toe te geven dat dat zo is?
Eigenlijk ben jij hardleers ...
Mijn eigen ervaringen welke ik met mijn eigen ogen zie en ervaar .....zijn volgens jou niet waar ..
Onderzoeken welke achter een bureau partijdig samengesteld zijn moet ik geloven .
De enige onpartijdige instantie in Nederland ..maak jij tot leugenaars .

Geloof mij dat ik veel van die onderzoeken gelezen heb .......en die worden weer door een ander onderuit gehaald .

Totdat er een gedegen schademelding van schade aan de honingbijen na het gebruik van roundup blijven wij in onze eigen ervaringen geloven .....en deze ook bekend maken .
Ik zeg niet dat jouw waarnemingen niet waar zijn, ik zeg dat je ze moet staven met onderzoek. Het kan toch niet zo zijn, dat iedereen kan roepen dat iets zo is, omdat hij dat heeft gezien? Neem bijvoorbeeld de Buxusmot, om maar een willekeurig voorbeeld te nemen. In heel Nederland worden de Buxussen opgevreten, maar toevallig bij jou in de tuin niet. Om wat voor reden dan ook. En jij gaat dan roepen "Allemaal onzin dat verhaal van die Buxusmot, want bij mij in de tuin doen de Buxussen het prima. Dan zijn dat toch niet gefundeerde uitspraken. Nou zeg jij natuurlijk "wat heeft die Buxusmot met bijen te maken", maar het gaat mij om de manier waarop dingen geintepreteerd worden. Zonder gedegen onderzoek, is het heel subjectief om wat te roepen op eigen waarneming.
Jij hebt het over partijdig. Vind jij wetenschappers aan universiteiten niet onafhankelijk? Als we die niet meer kunnen geloven, dan is het einde zoek. Het is algemeen bekend dat Bayer onderzoeken financiert die de ctgb opvoert als motivatie om gewasbeschermingsmiddelen toe te laten. Dat klopt toch niet? Of vind jij dat een eerlijke en betrouwbare gang van zaken?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 jun 2019, 14:01

vdiesveld schreef:
Ik zeg niet dat jouw waarnemingen niet waar zijn, ik zeg dat je ze moet staven met onderzoek. Het kan toch niet zo zijn, dat iedereen kan roepen dat iets zo is, omdat hij dat heeft gezien? Neem bijvoorbeeld de Buxusmot, om maar een willekeurig voorbeeld te nemen. In heel Nederland worden de Buxussen opgevreten, maar toevallig bij jou in de tuin niet. Om wat voor reden dan ook. En jij gaat dan roepen "Allemaal onzin dat verhaal van die Buxusmot, want bij mij in de tuin doen de Buxussen het prima. Dan zijn dat toch niet gefundeerde uitspraken. Nou zeg jij natuurlijk "wat heeft die Buxusmot met bijen te maken", maar het gaat mij om de manier waarop dingen geintepreteerd worden. Zonder gedegen onderzoek, is het heel subjectief om wat te roepen op eigen waarneming.
Jij hebt het over partijdig. Vind jij wetenschappers aan universiteiten niet onafhankelijk? Als we die niet meer kunnen geloven, dan is het einde zoek. Het is algemeen bekend dat Bayer onderzoeken financiert die de ctgb opvoert als motivatie om gewasbeschermingsmiddelen toe te laten. Dat klopt toch niet? Of vind jij dat een eerlijke en betrouwbare gang van zaken?
Ik ga nog maar een keertje antwoorden .
De buxesmot . Inderdaad heb ik daar geen last van omdat ik tijdig spuit . Ook niet te laat want dan komen de vogels om de vergiftigde rupsen ...Om die reden noem ik de vlinderstichting in mijzelf altijd de rupsenstichting ...dat zijn deze toch eerst geweest .
Ik zie dit jaar al minder vlinders en hoop volgend jaar niet meer te hoeven spuiten omdat dan vrijwel alle buxus in ons dorp dood zal zijn .

Het moet wel iemand zijn die onderzoeken financiert want net als in het verre verleden dat onze overheid die touwtjes in handen had is voorbij .

Ik ga je wat vertellen .

In de jaren tachtig van de vorige eeuw ben ik door bepaalde telers gevraagd om de bestuiving onder glas op mij te nemen .
Onbekende en moeilijke ervaringen vielen mij ten deel ( niet wetenschappelijk vastgesteld )

Meer en meer diverse bloemzaden zijn mij te bestuiving aangereikt , waar niets over in de literatuur vermeld stond , bijen bij tijd en wijlen niet op bloemenvelden wilden foerageren tot ik met mijn handen in mijn haren stond . ( ook niet wetenschappelijk bewezen ) Geen bijenbezoek betekende ook geen zaadopbrengst en geen inkomsten
De Ambrosiushoeve om inlichtingen gevraagd en binnen de week had ik heel de Nederlandse voorlichting op de koffie .

De etikettering van de gewasbeschermingsmiddelen was niet compleet en onjuist , omdat met bestuiving onder glas nu eenmaal andere situaties ontstaan dan in de volle grond .
Wat later had ik te veel op mijn hooivork en heb ik toen een tuinder of zes opgeleid tot imker zodat zij zelf hun bijen kunnen onderhouden en ben tot vandaag hun adviseur .
Wanneer ik nu bij problemen geroepen wordt , hetzij over de bestuiving , hetzij over een bespuiting in welke vorm dan ook ..hetzij bij dode volken ...hetzij over de varroa .... ... .mag ik dan enkel vertellen wat wetenschappelijk bewezen is ......( door wie ??) ....of wat denk jij ?
Ik heb in mijn imkersloopbaan heel veel zelf uit moeten zoeken en ben gewend om onze boontjes zelf te doppen .

Samen hebben wij een paar honderd volken en geen spuitschade , vrijwel geen winterverliezen gekend , omdat ik toevallig wat beter op de hoogte was dan de gemiddelde imker en op de hoogte ben van de reden van de verdwijnziekte .
Wanneer ik een plaatje plaats , krijg ik steevast als antwoordt dat dat plaatje niet wetenschappelijk bewezen is .. ....denk je nu echt dat ik dat zelf niet weet , maar plaatjes dienen nu eenmaal als ondersteunend bewijs .

Tot slot .....Als alles wetenschappelijk bewezen moet zijn wat men hier op dit forum schrijft ,,kunnen zij beter maar sluiten .

Ik heb dit geschreven omdat je dan wat achtergrond informatie hebt . en als je het mij niet kwalijk neemt stop ik nu werkelijk , en wanneer er weer over gewasbescherming geschreven gaat worden , laat ik van mijn eigen ervaringen horen ,,,en zal erbij schrijven dat het praktijkervaringen zijn welke door geen enkele instantie wetenschappelijk bewezen zijn en niets hebben gekost , ik doe dit namelijk gratis .

Jaap van Popering .

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » wo 05 jun 2019, 15:01

Jaap v.Popering schreef:
wanneer er weer over gewasbescherming geschreven gaat worden , laat ik van mijn eigen ervaringen horen ,,,en zal erbij schrijven dat het praktijkervaringen zijn welke door geen enkele instantie wetenschappelijk bewezen zijn en niets hebben gekost , ik doe dit namelijk gratis .

Jaap van Popering .
Nou, volgens mij zitten we op 1 lijn. Fijn dat je dit er voortaan bij wilt zeggen, als het over gewasbeschermingsmiddelen gaat. En ik, al geloof je het nu misschien niet meer, waardeer jouw gratis adviezen ten zeerste. Ik steek over het algemeen veel op van jouw berichten.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door G,A3. » wo 17 jul 2019, 23:51

Current Opinion in Insect Science
Volume 26, April 2018, Pages 57-62

Interactions between pesticides and pathogen susceptibility in honey bees

Highlights

Interaction effects may overload detoxification and immune responses.

Effects observed at the individual level do not seem to translate to the colony level.

Colony effects are difficult to elucidate due to a complexity of stressors and social behaviors.

Implications of interaction effects at the community level remain poorly understood.
There exist a variety of factors that negatively impact the health and survival of managed honey bee colonies, including the spread of parasites and pathogens, loss of habitat, reduced availability or quality of food resources, climate change, poor queen quality, changing cultural and commercial beekeeping practices, as well as exposure to agricultural and apicultural pesticides both in the field and in the hive. These factors are often closely intertwined, and it is unlikely that a single stressor is driving colony losses. There is a growing consensus, however, that increasing prevalence of parasites and pathogens are among the most significant threats to managed bee colonies. Unfortunately, improper management of hives by beekeepers may exacerbate parasite populations and disease transmission. Furthermore, research continues to accumulate that describes the complex and largely harmful interactions that exist between pesticide exposure and bee immunity. This brief review summarizes our progress in understanding the impact of pesticide exposure on bees at the individual, colony, and community level. G,A3.
Bijlagen
1-s2.0-S2214574517302079-fx1_lrg.jpg

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door DoubleDutch » do 18 jul 2019, 19:54

https://www.pnas.org/content/115/41/10305



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door G,A3. » ma 12 aug 2019, 10:40

Zullen we hier maar de discussie mee stoppen? G,A3.

http://www.vilt.be/bayer-verstrikt-in-d ... echtszaken

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » zo 15 dec 2019, 09:12

Terugkijkend op 2019 kun je toch wel spreken van een paar mijlpalen:
-juli 2019: Oostenrijk is het eerste Europese land dat glyfosfaat totaal verbied.
-september 2019: Duitsland besluit dat het gif in 2023 totaal verboden wordt. Vanaf 2020 wordt het uitgefaseerd.
-In België is op dit moment een wet in de maak voor een volledig verbod.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 dec 2019, 17:33

Volgens mij is er genoeg "gespoten" gereageerd met (over) Glyfosfaat.
Dus een slotje. :think:
!Hans.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten