Levende geschiedenis in het Groentje

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:
Levende geschiedenis in het Groentje

Bericht door tineke w. » di 28 mar 2006, 12:31

In de jaargang van 1939 kwam ik bijgaand eng, maar ook interessant artikel tegen. Ter lering voor latere generaties.
http://www.bijen.info/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8136

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Levende geschiedenis in het Groentje

Bericht door Bart de Coo » di 28 mar 2006, 22:07

Inderdaad een interessant artikel. Maar wat bedoel je met 'ter lering voor latere generaties'? Dat we de bijenteelt niet politiek moeten misbruiken of anderszins moeten zien als metafoor voor nogal bedenkelijke opvattingen? Roerend mee eens.

Overigens was ik drie weken geleden in Celle, een klein, beroemd vakwerkstadje, even boven Hannover. Onder imkers geniet het stadje enige bekendheid, omdat daar het Bieneninstitut is gevestigd. Uiteraard heb ik dat bezocht. Verder ben ik wezen kijken in een echte korfimkerij: stel je voor, lange batterijen van die schitterende 'Lüneburger Stülper'. Schitterend. Zulke bedrijven bestaan dus nog. Alleen maar vriendelijke lui ontmoet. Gastvrij, spraakzaam , beleefd, behulpzaam, vriendelijk, enzovoort enzovoort.

Ich meine, die Zeiten haben sich geändert. Glücklich gibt es heute in Deutschland ganz andere Sachen wovon man beeindruckt werden kann!

Ihr Botschaftler für Deutschland,


Bart de Coo

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Levende geschiedenis in het Groentje

Bericht door tineke w. » wo 29 mar 2006, 06:36

Bart de Coo schreef:
Inderdaad een interessant artikel. Maar wat bedoel je met 'ter lering voor latere generaties'? Dat we de bijenteelt niet politiek moeten misbruiken of anderszins moeten zien als metafoor voor nogal bedenkelijke opvattingen? Roerend mee eens.
...
Bart de Coo
Beste Bart,
Ik bedoelde het volgende: uit het stuk spreekt bij de auteur een mengsel van bewondering en verbazing, weinig kritiek, naar aanleiding van wat hij in Leipzig zag. Wij lezers anno 2006 kennen de geschiedenis die volgde, daarom vind ik het stuk eng. Want ik denk dan: Hebben wij wel meer inzicht in misschien heilloze ontwikkelingen in de actuele geschiedenis, waar dan ook? Mijn commentaar slaat dus absoluut niet specifiek op Duitsland, laat daar geen misverstand over zijn.
Tineke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten