Bijenhouden, en van bijen houden?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Romée van der Zee » vr 09 nov 2001, 23:33

8.
Vertelde, dit even terzijde, vroeger over bijen aan de klasgenootjes van mijn zoontje in de tweede klas van de lagere school. Het was een vrije school, wat wil zeggen dat de leerkrachten trouw de leer van Steiner volgden. Dat kostte mij ieder jaar meer moeite, maar daar moet het hier niet over gaan. Ik plaatste een observatiekast op de vensterbank. De juf boorde een gaatje in de onderdorpel, doorzichtig buisje aansluiten en de bijen konden naar buiten. Van moerloos tot gesloten broed, de kinderen volgden het aandachtig.
Moest ook uitleggen wat er gebeurd was op de bruidsvlucht van de koningin. Nou, ja, je weet eigenlijk niet of de voorlichting al helemaal achter de rug is. Dus je praat er wat omheen. "De darren zorgen er in de lucht voor dat de koningin eitjes kan leggen, waaruit weer nieuwe werksters geboren kunnen worden". En dan laat je samenzweerderig je stem wat zakken, en je fluistert, "en daar gaan ze aan dood terwijl de koningin zich klaar maakt voor de volgende dar". Dolle pret op dat ogenblik bij de meisjes en gejoel bij de jongens. Troostend zeg je nog dat ze voor hun dood nog even heel tevreden waren.
Zo'n bevruchting is eigenlijk een afronding van een mannetjes dier. De dood kijkt over de vleugels mee. Voor vrouwtjesdieren is dat moment meestal niet het einde. Je hebt van binnen een paar honderdduizend eitjes, en in een ander kamertje nog veel meer zaadjes. Lekker binnen een paar jaar eitjes leggen. Nou ja, totdat die imker er een eind aan maakt natuurlijk.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Romée van der Zee » za 10 nov 2001, 22:10

9.
Darrenbroed koppen. Met een beiteltje over de bolle dekseltjes schrapen. Kijk er spettert een soort witte prut uit. En verdorie daar zijn al wat bijna rijpe darren. Wacht, laat ik de ontzegelvork pakken. Dan kan ik ze er zo uitprikken. Er drijven nog wat mijten tussen, in een natte glazige smeerboel. Dit is biologische bestrijding, minder belastend voor het milieu.
In Augustus had ik een volk met eierleggende werksters. Je hebt er de pest in, laat het afvliegen, en je houdt de bebroede ramen over. Ik had ze natuurlijk voor de vogels weg kunnen leggen. Maar nee, daar ging mijn beiteltje al. Nog erger, ik legde de ramen daarna in de zonnewassmelter en keek hoe het daar heel heet werd. Zo is mijn omgang met het licht.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Romée van der Zee » ma 12 nov 2001, 13:24

10.
Met mijn vader ging het van kwaad tot erger. Kon hij eerst nog praten, later werden het onbegrijpelijke woorden, waarbij je naar de inhoud moest raden. Hij kon woedend worden omdat hij zich niet goed meer kon uiten.
Omdat hij niet meer zonder risico kon lopen werd hij overdag met een band aan een stoel gebonden. Nadat hij 's nachts uit zijn bed geklommen was, werd hij ook daar aan de spanten vastgemaakt. Het was een tanige man, die zijn leven met deze ongemakken jaren wist te rekken. Je ziet een moerloos volk ook vaak veel langer doorgaan dan je voor mogelijk houdt. Ik zie mijn vader in de zonnewassmelter langzaam smelten. Tot het zwart en leeg is.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Romée van der Zee » di 13 nov 2001, 12:27

11.
Ik geloof niet dat ik van bijen hou, wel van bijenhouden. Een vriendin van mij heeft een autisties kind. Dat vraagt dat je elke dag dezelfde routines volgt. Je leert goed kijken, en je ondekt iets van de behoeftes van zo'n meisje. Een goeie oefening om je zelf wat opzij te zetten voor een ander.
Met mijn bijen gaat het net zo. Er valt van alles te ontdekken, als je goed kijkt, en leest over wat zich in een bijenvolk afspeelt. Dat heeft mij helemaal te pakken. Maar je blijft een buitenstaander, en je blik wordt niet beantwoord. Datzelfde overkomt me met spinnen, vliegen, vlinders en ga zo maar door. Franciscus sprak met de vogels. Nou, dat is mij met bijen niet gelukt. Met een autisties meisje lukt dat beter.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Romée van der Zee » wo 14 nov 2001, 16:47

12.
Door niet van bijen te houden, heb je ook niet de problemen, die met een echte liefde samenhangen. Er is geen binding, geen contact, en daardoor kun je er niet veel energie in te steken.
Mededogen, zou dat mogelijk zijn? Dat je met die kleine viltige insecten mee zou kunnen leven? Heb ik zo'n gevoel wel eens gehad? De herinnering die me nu invalt komt in de buurt. Ik had een paar kasten in een oud verwilderd veengat, 100 meter verwijderd van grafheuvels op een bloeiende hei. Om bij de kasten te komen moest je je een pad banen door bramen, brandnetels en harig wilgeroosje. Ik stond in de vroege avond bij een ondergaande zon. In de lucht vloog een koppel jagende sperwers. Ik maakte een kast open en hoorde een zacht en rustig gezoem. Ik keek naar binnen, om mij heen, en liet de raampjes waar ze waren. Een gevoel alsof ik met mijn bijen in deze omgeving even helemaal op mijn plaats was.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Frans vanTongeren » za 17 nov 2001, 15:05

Dag bijenschrijfster,
Lees:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=113
Print het uit.
Hang het op in de bieënschoer en..
de bijen gaan echt van je houden!

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Ria van den Berg » wo 13 feb 2002, 01:49

12.
Door niet van bijen te houden, heb je ook niet de problemen, die met een echte liefde samenhangen. Er is geen binding, geen contact, en daardoor kun je er niet veel energie in te steken.
Waarschijnlijk heb je geen "boerenbloed", Romee. Ik kan genieten als bijen zo rustig over de raten wandelen. Ik merk ook dat ik meer word gestoken als ik niet lekker in mijn lijf zit.
Mijn ontwikkeling is zo'n beetje tegenovergesteld aan de jouwe. Onze Nederlandse bijen waren zo natuurlijk als bijna geen imkerforumdeelnemer ze houdt. Nu zijn het onze "koeien". In de goede oude tijd van de "packages" maakten veel imkers hier elke herfst hun volken dood en haalden in het voorjaar nieuwe packages uit Californie. Wij zijn blij dat we dat niet hoeven doen. We pakken ze lekker in voor de winter en hopen dat ze het voorjaar halen. Als we veel verlies hebben in een bepaalde stand, worden we daar chagrijnig van .Niet alleen om het economisch verlies, maar ook omdat we het gevoel hebben, dat we niet goed gedaan hebben. Het is niet de liefde voor het induviduele bijenvolk, maar meer een algemene liefde voor het houden van bijen. Al vind ik "liefde" een erg groot woord, liefde is meer van toepassing op de mensen om je heen en de paar huisdieren. Ik moet er niet aan denken ook nog eens 900 emotionele banden met de bijenvolken erbij te hebben !



vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouden, en van bijen houden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 feb 2002, 12:20

Ria wat zeg je me nu?
Waarschijnlijk heb je geen "boerenbloed", Romee
Je had het kunnen weten, als je de reactie van Romée had onthouden op dit bericht:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=172

Je kunt haar reactie alleen niet meer lezen al staat deze wel geregistreerd, maar neem van mij aan dat het een gemeende en warme steunbetuiging was. Een uiting van mededogen en medeleven. Maar ja, wat wil je: als je van origine een Friezin bent, ben je onlosmakelijk verbonden met het boer zijn en het 'houden' van dieren. Ook het houden van bijen.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten