De laatste wilde honingbijen in Nederland

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: De laatste wilde honingbijen in Nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 apr 2006, 19:20

Iedereen van harte bedankt. Zinvolle reacties.
In regarding to mijn vraag; ook ik denk dat met name de wilde honingbijenpopulatie een enorme klap moeten hebben gekend bij de massale ontginning van oerbossen voor scheepsbouw. In de de oerbossen van Duitsland vond een kaalslag plaats veroorzaakt door de VOC. In Nederland was allang geen goede stammen meer te verkrijgen.

Laten we ruigweg zeggen dat de wilde Apis melifera melifera nu al voor 500 tot 600 jaar uit het Nederlandse landschap is verdwenen. Aannemelijk is zelf nog 200 tot 300 jaar eerder. Het zou goed zijn dat een schriftelijk bron dit kan bevestigen. Die zullen er waarschijnlijk niet zijn.

JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De laatste wilde honingbijen in Nederland

Bericht door maartenkleijne » ma 24 apr 2006, 10:22

Uit Frankrijk hoor ik toch wel eens verhalen over wilde bijen in natuurlijke rotsholtes, of hoeken van verlaten gebouwen.De zwarte bij kon in Noordwest-Europa leven door de laat-beginnende maar lang aanhoudende overdadige dracht, als gevolg van het lange daglicht en het milde, vochtige klimaat. In de Mediterranee hebben wilde bijen het in de zomerhitte soms moeilijk doordat de dracht stilvalt. De ligustica bijen beginnen echter na de winter veel vroeger en gaan in het najaar veel langer door met fourageren. Ze hoeven ook vrijwel niet gevoerd te worden in de winter, maar soms wel in de zomer.
De specialiteit van de a.m.m. was dus vooral: het overleven van de lange winters door overdadige wintervoorraden.

Als het landschapsbeheer op de huidige voet voortgaat zou de overdadige dracht van ons milde zeeklimaat met de lange zomeravonden wel weer eens terug kunnen komen, en niet alleen in de bebouwde kom.

PS: de terugkeer van de zwarte specht in het landschap zal op den duur nieuwe mogelijkheden scheppen voor (ver)wilde(rde) honingbijen. Het aantal volwassen bomen in ons land is de laatste 100 jaar minstens verduizendvoudigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De laatste wilde honingbijen in Nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 24 apr 2006, 19:50

Als het landschapsbeheer op de huidige voet voortgaat zou de overdadige dracht van ons milde zeeklimaat met de lange zomeravonden wel weer eens terug kunnen komen, en niet alleen in de bebouwde kom.


Maarten je stukjes stel ik altijd zeer op prijs. Even meer je positivisme. Helaas nu sla je de plank volledig mis! Nederland is nog nooit zo 'vol' geweest. Het landschap nog nooit zo versnipperd! Insecten in het algemene hebben nog nooit voor een grote dracht kloof gestaan als nu. Helaas Maarten. Hopen mag altijd natuurlijk.

jp

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De laatste wilde honingbijen in Nederland

Bericht door maartenkleijne » di 25 apr 2006, 00:29

Je hebt gelijk, JP, ten aanzien van de versnippering, maar dat vinden de bijen niet lastig.
In het agrarisch areaal is de dracht ook fors afgenomen.

Het agrarisch areaal zelf is ook fors afgenomen.

De arealen bos (met dracht), recratieterreinen, groenstroken en parken (met dracht) en natuurgebieden (met veel dracht) nemen sterk toe. Bovendien worden bestaande bosarealen omgebouwd van kale bossen (zonder dracht) naar gemengde bossen met dracht.

Er groeien b.v. nu meer lindes in ons land dan de afgelopen duizenden jaren het geval is geweest. Niet te vergeten dat er in Nederland vrijwel geen bomen groeien die niet zijn aangeplant.

De helft van de rode lijst soorten groeit op wegbermen en spoordijken. Als imker zit ik niet te wachten op behoud van enkele ijstijdrelicten. Liever zie ik het terein verruigen door leuke drachtplanten als distels, leverkruid, klaversoorten etc..
Nederland was ooit kwantitatief een topland qua bloemen (dankzij vocht en vruchtbaarheid) en ik denk dat we dat weer aan het worden zijn.
Als daar steeds meer holle bomen aan het bijkomen zijn, wordt het land weer geschikt voor a.m.m. in het wild.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: De laatste wilde honingbijen in Nederland

Bericht door frits dalm » di 25 apr 2006, 23:43

Maarten,
Als ik hier rond kijk in het bos lijkt het
wel een tropisch oerwoud, kaalslag alom en wat
was de reden er stonden acacias en die zg exoten.
En bloeiende bomen mogen blijkbaar niet in een
bosrand, werd wel naar verluidt 16.000 euro voor
betaald om te mogen kappen.
Gelukkig zijn ze er nog een paar vergeten


Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten