Gereedschap uit de oude doos

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door Jozef Maier » wo 19 dec 2007, 14:18

Beste Hennie,

Dat dacht ik op het eerste zicht ook maar....

De krul loopt verder door. Voor een schraapmes zou dat niet nodig zijn. En vroeger, in tegenstelling tot soms nu, was men zuinig met materiaal. Het gereedschap dat hier getoond wordt is ook moeilijker te maken dan een stuk gereedschap met gewoon een u profiel, wat voor schrapen genoeg zou zijn.

Het feit dat de krul open is aan de steel van het handvat doet vermoeden dat er langs daar toegang gegeven moet worden tot de ruimte in de krul. In het andere geval zou deze dicht zijn, dit zou het gereedschap steviger maken en gemakkelijker te produceren.

Een vraag die we niet beantwoord weten is of de krul gemaakt is van veerstaal. In zo’n geval zou het gereedschap kunnen dienen voor iets met variabel diameter.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door Piet Jager » wo 19 dec 2007, 16:18

nr. 3 en/of nr. 7 zou heel misschien een spiegelklem voor een korfspiegeltje kunnen zijn, dat in een korf kan worden gehouden om, als zwermverhindering, te controleren op zwermcellen. ±1880.. (nr.3 voor een rondspiegeltje en nr.7 voor een rechthoekig spiegeltje).

!Piet

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door agastache » wo 19 dec 2007, 17:56

waarschijnlijk is de opening van de krul in nummer 4 dicht als de krul verhit wordt. Ik denk dat het apparaat diende om mooie rondellen raathoning uit de grotere raten uit de korf te smelten;
groeten meindert

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door m.kolsters. » wo 19 dec 2007, 18:42

Het is verenstaal en de ronding is niet te veranderen ook niet als je met je handen deze wil vervormen,het is als een ontzegel mes maar dan mooi rond.
Nr 8 is voor mijn om de stokjes uit de korf te halen aan de uit einde zitten weerhaken op de bekken.
Nr 9 past mooi op de lat van een raam ,heeft aan de onderkant 2 platten haakjes en aan de boven kant2 ronden steuntjes,knijp je hem dicht dan past het priema op de raam.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door Jozef Maier » wo 19 dec 2007, 19:46

agastache schreef:waarschijnlijk is de opening van de krul in nummer 4 dicht als de krul verhit wordt. Ik denk dat het apparaat diende om mooie rondellen raathoning uit de grotere raten uit de korf te smelten;
groeten meindert

Als dat de bedoeling is, waarom is het gereedschap dan niet direkt rond gemaakt kan je je afvragen, spaart een hoop werk.

Nummer 9 is een tang om ramen uit een achterbehandelingkast te trekken. Ik heb hier heel wat afbeeldingen waarop zo'n tang voorkomt én in Duisland (oost) is ze nog steeds te krijgen. Daar imkeren nog veel mensen op achterbehandeling kasten. HEt pennetje kan je plaatsen in een gaatje om draad door te krekken, dat geeft meer grip op het raam.(*)

10 is een voorloper van de huidige dattepijp (**)

(*) in de catalogus van Holtermann en 4474 (**) 4627 en 4629

http://www.holtermann-shop.de/advanced_ ... 4&x=9&y=13

http://www.holtermann-shop.de/advanced_ ... &x=13&y=10

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door agastache » wo 19 dec 2007, 21:18

Waarom zou je oude imkergereedschappen op een plaat bevestigen en dan elk item een nummer geven ? Juist, om elders een lijstje te maken waarop de nummers staan en met vermelding van wat elk nummer is. Wil de heer Tinus nu gewoon even mededelen waar elk ding voor gebruikt werd ( wordt)
groeten meindert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door Piet Jager » wo 19 dec 2007, 22:07

De 2 tangen nr. 8 en nr. 9 staan 'bijna' identiek afgebeeld in 'de Bijenbijbel' op pag. 394 van Schotman 3e druk 1948 / paragraaf 908

Nr.8 is daar iets meer gebogen en is een tang voor warmbouwramen.
Nr.9 is de bek vrijwel indentiek en is een tang voor koudbouwramen

Misschien werden 'onze' tangen gebruikt bij de Gravenhorster boogkorven?

!Piet

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door m.kolsters. » do 20 dec 2007, 16:26

Voor mij is het niet bekend waar alles voor gebruikt werd,en ze zijn niet vast gemaakt aan een plaat dit was voor de foto.
Ze liggen weer in de oude doos.
Toch blijft het een puzzel wat waar voor werd gebruikt,zijn er nog oude imkers die het wel weten.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door Jozef Maier » do 20 dec 2007, 19:22

Piet Jager schreef:De 2 tangen nr. 8 en nr. 9 staan 'bijna' identiek afgebeeld in 'de Bijenbijbel' op pag. 394 van Schotman 3e druk 1948 / paragraaf 908

Nr.8 is daar iets meer gebogen en is een tang voor warmbouwramen.
Nr.9 is de bek vrijwel indentiek en is een tang voor koudbouwramen

Misschien werden 'onze' tangen gebruikt bij de Gravenhorster boogkorven?

!Piet

Wat je hier zegt klopt Piet. Maar ze behoren bij achterbehandelingskasten. Ook in zwitserland, waar die kasten nog veel worden gebruikt, zag ik dergelijke tangen. Alleen is de vorm een iets veranderd.

HEt enige wat me nog bezig houd is waarvoor 4 zou kunnen dienen. Ik kan echt niets bedenken wat met bijenteelt te maken heeft.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Gereedschap uit de oude doos

Bericht door m.kolsters. » vr 21 dec 2007, 14:17

Deze materialen zijn afkomstig van de voormaligen Ambrosius hoeven te Hilvarenbeek,daar heb ik deze oude doos gekocht voor 5 euro.
Misschien is er bij PBO bijen in Wageningen die het kan achter halen waar voor dit werd gebruikt(het ronde schraapstaal nr 4)

Groetjes en fijne feestdagen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten