Boek - T.C. Hootsen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Ivo »

Nou, 1907 dus. Ik had het stukje van Els niet goed gelezen. Een boekje van meer dan 100 jaar oud, ongelooflijk. Het lijkt inderdaad op het papier gedrukt, de letters liggen iets "in" het papier.

Ik ga er eens rustig in lezen tijdens komende dagen.

Dank voor de aanwijzingen!

Ivo
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Ivo »

http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=2523

inderdaad, figuur 1, foto van de kast, staat in het boekje, vandaar mijn opmerking "professionele kast".
ivo
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Bart de Coo »

Over het feit dat die letters 'in' het papier lijken te liggen, kan ik nog iets aardigs vertellen. Dat komt doordat boeken tot ongeveer 1970 gedrukt werden met een druktechniek die nu totaal antiek is, namelijk 'boekdruk'. Dat is een druktechniek die rond 1450 werd uitgevonden door Johannes Guthenberg in Mainz. Nederlandse schoolkindertjes hebben jarenlang geleerd dat de uitvinder Laurens Janszoon Coster was. Zijn standbeeld staat nog steeds naast de Oude Bavo in Haarlem, want daar kwam hij vandaan. Maar dat is niet waar dus. Toch meen ik bij dezen weer een kleine bijdrage geleverd te hebben aan de Nederlandse folklore. Als iemand je nu vraagt wie de boekdruk uitvond, dan antwoord je dus met een stalen smoel: 'Laurens Janszoon Coster uit Haarlem!'[}:)]:D

Boekdruk is een druktechniek die werkt met lettertjes, stempeltjes zeg maar, die gegoten zijn van lood. De zetter moest een tekst samenstellen met loden lettertjes. Hij deed dat met een zethaak. Vervolgens werd het zetwerk op een galei geschoven. Vanaf de galei kwam het op de drukpers te liggen waar het met allemaal opvulblokjes op de juiste plek werd gefixeerd. vervolgens werd de rol met inkt ingesmeerd en kon er telkens een vel papier in de machine gelegd worden om te drukken. Enfin, er valt nog veel meer over te vertellen. Ik heb je in elk geval genoeg trefwoorden gegeven om een avondje te surfen met behulp van Google en Wikipedia.

Als je tijd en zin hebt, bezoek dan eens het museum Plantin Moretus in Antwerpen. Dat is een uiterst zeldzaam, uniek en wonderbaarlijk mooi voorbeeld van een 16e eeuwse (!!!!!) drukkerij. Totaal in tact. Als je nog eens een even zeldzaam, uniek en wonderbaarlijk mooie bibliotheek uit die tijd wilt zien, ga dan eens kijken in de Walburgkerk in Zutphen. Aan die kerk zit een bibliotheek vast die bijna volledig bestaat uit 16e en 17e eeuwse boeken. Fantastisch.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door macwlem »

Als ex-graficus (inclusief nog zetten op die mooie manier) ben ik meteen onder de indruk van je kennis Bart..zit daar interesse of een verleden?

Groet,
Willem [;)]

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Bart de Coo »

Beide. Mijn vader en grootvader zijn beiden geschoolde boekdrukkers. Mijn vader onderhoudt tot op de huidige dag een hobbydrukkerij met historische machines bij een goede vriend in het Zuid-Hollandse dorpje Woubrugge. Ondanks mijn 37 jaren ben ik echt opgegroeid met regelzetmachines, handdegelpersen, zetkasten, korpsen en wat dies meer zij. Mijn pa gaf onlangs acte de presence bij het honderjarige bestaan van de grafische school in Utrecht, waar mijn oudoom, ome Henk, ook nog eens leraar was. Hij leeft nog en hij was als leraar beroemd om zijn onwaarschijnlijke hoofdrekentalent. Pa was uiteraard gevraagd om een demonstratie te komen geven daar. Verder geeft hij geregeld demonstraties in het Haagse museum Meermanno Westreenianum, het museum van het boek. En dat is dan gelijk weer een leuke tip voor Martin. Op dit moment is daar een tentoonstelling over het boek Der naturen bloeme van Jacob van Maerlant (13e eeuw). Maar dat boek is met de hand geschreven en dat is weer een heel ander verhaal. Waarover een volgende keer meer...

Groet,

Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten