EEN RONDJE BIJENSTANDEN.

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

EEN RONDJE BIJENSTANDEN.

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 feb 2002, 22:19

Een rondje bijenstanden.

Eindelijk was het zaterdag 2-febr zover. Al dagen zit je naar de weerkaarten te kijken te filosoferen hoe de hogedrukcel zijn baan moet lopen om bij ons een reinigingsvlucht temperatuur te bewerkstelligen. Het was deze keer geen hoge- maar een lagedruk gebied wat een zuidelijke stroming, helemaal vanuit Afrika, dirigeerde.
Op de bijenstand in de buitenplaats Poelgeest was het een druk gezoem. Op enige afstand heb ik dit schouwspel bekeken dit om aan een bombardement te ontkomen!!

Alle volken lijken goed door de winter zijn gekomen. De meeste brachten stuifmeel van de els binnen. Ook het volk wat in juli 2001 nog zakbroed had was zeer actief.
Dit volk heb ik een andere moer gegeven en in het najaar was het zakbroed "over".
We zullen zien!

Op het volkstuinen complex waar ik mijn "eigen stukje groen heb", heerste ook een drukte van belang maar hier moesten de bijen het stuifmeel van els krokus en sneeuwklok ontberen maar alles wordt over een paar weken goed gemaakt met de bloei van sleedoorn. Daarna de machtige bloei van wilgen

Mijn schuurdakvolken (2) +een "boomstamvolk" vlogen goed hier kwam stuifmeel binnen van de eerste krokus en sneeuwklok.
Dit boomstamvolk zit in een kunstmatige boomstam, (een beschrijving) op de wijze van een mezenkast maar dan met het vlieggat onder. De hoogte is 50 cm. De breedte binnenzijde is 18 bij 15 ½ cm. Er hangen vier latjes in waaraan de bijen de raten hebben gebouwd. Er huist nu voor het derde jaar een volk(je) in. Voor de "verzekering" zie de beschrijving onder.

Verder heb ik "toezicht" in Voorhout op een "echt wild volk" dit volk zit in een holle lindeboom deze staan inde tuin van mijn familie. Ook dit volk is door de winter gekomen maar ja, hoeveel voedsel heeft het nog. Daar kwam ook stuifmeel binnen!

Frans van Tongeren schreef:
(21-01-'02)
Een aantal dagen geleden vlogen er bijen uit de vliegopeningen en vandaag, bij 11 graden, leek het echt lente te worden.
Alleen uit het vlieggat van de 'klotzbeute' kwam geen bijtje te voorschijn!
Met een zaklantaarn scheen ik naar binnen, maar er kwam geen werkster af op dat felle licht.
Ik maakte het touwtje los dat de twee houtblokken verbond en wrikte het bovenste deel van het onderste. Drie raten werden zichtbaar en de bijen '¦ zaten verstild op de donkere cellen.
Het volkje was verhongerd.

Mijn antwoord hierop;
Jammer, zelf heb de ervaring dat zo`n volk best is te overwinteren door "een verzekering af te sluiten" in de vorm van 8 liter suikerwater 2 op 1. dan komen deze "wilde" volken door de winter.Heb zelf een nieuwe boomstam twee meter hoog met een doorsnede van gemiddeld 60 cm. De holte is ongeveer 35 a 40 cm. Deze eikenstam vond ik op het terrein van mijn broer en schoonzus in Frankrijk de stam zou in de schouw verdwijnen. Heb hem 'in beslag' genomen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: EEN RONDJE BIJENSTANDEN.

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2002, 12:34

Hallo Hans,
Op jouw verhaal laat ik even een afbeelding volgen van mijn Klotzbeute,
die ik jaren geleden uit Z.Frankrijk op de kop tikte:

Afbeelding
De binnenmaat is 20 cm. doorsnede en 40 cm. diep; het volkje heeft de raten vastgebouwd aan vijf door mij aangebrachte bovenlatjes.Zo nu en dan zet ik er een omgekeerde korf op en laat het volk daar in lopen; dan haal ik alle vuil wordende raten weg en schud het volkje terug; na tien dagen is het zaakje weer volgebouwd met schone raat. Zij overwinteren op eigen honing, aangevuld met suikersiroop in Augustus zolang ze opnemen. Ik heb nog niet beleefd, dat het volk niet de winter doorgekomen is. Een schitterende manier om natuurvolkjes te houden.
hennie oes


Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 09/02/2002 22:03:24

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten