terug naar lang geleden...

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
bee_gurl
Berichten:10
Lid geworden op:do 31 okt 2002, 15:34
Locatie:Netherlands
Contacteer:
terug naar lang geleden...

Bericht door bee_gurl » wo 18 dec 2002, 14:35

Ja de einddatum voor mijn profielwerkstuk nadert en ik heb nog wat informatie nodig. Ik zou graag willen weten van jullie als imkers waarom jullie ooit begonnen zijn met het houden van bijen. en wat jullie er zou leuk aan vinden. dan kan ik dit verwerken in mijn verslag. ik zou het erg leuk vinden dit te horen. Willen jullie dit met mij delen?

alvast bedankt

marjolijn

zoem zoem zoemetje ik ben een bij ik zoek een bloemetje

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: terug naar lang geleden...

Bericht door Frans vanTongeren » wo 18 dec 2002, 16:11

Dag Marjobij,
'Terug naar lang geleden' schreef je..
Twee decennia geleden hield een hoofdonderwijzer uit Gorssel een lezing voor de (inmiddels opgeheven) Gorsselse plattelandsvrouwen.
En daar kwam hij..gestoken in imkerjack met kap, al rokende, het podium op. Na afloop van zijn verhaal kregen de dames drie vellen vol bijeninformatie mee, geschreven in zijn keurig handschrift.
-
Die man kende ik!
Ik sprak hem aan en vroeg hem hoe je met bijenhouden zou kunnen beginnen. Van bijenhouden wist ik niets. Geen familie of buurtgenoten hadden er ooit mee te maken gehad.
Dertien lessen theorie van twee uren door Albert Muller maakten mij in herfst en winter wijzer en zeven lessen praktijk vanaf april brachten mij in contact met de bijen.
Van de voorzitter van de imkervereniging nam ik een volk over en daarna ben ik op eigen kracht, maar ..met hulp van het boek van Van Gool ('bijenhouden met succes') verder gegaan.
Dat boek is echt fantastisch. Het bestaat uit een theoriegedeelte en uit een praktijkgedeelte dat parallel loopt met het theorieverhaal.
Op boekenmarkten (o.a.in Deventer op de eerste zondag in augustus) heb ik anderhalve meter boeken aangeschaft en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Je moet toch je eigen koers uitzetten; de manier van bijenhouden moet overeenkomen met je geaardheid.
-
Als je zou willen weten hoe ik imker, kun je surfen naar:
'Mijn manier van imkeren'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... CHIVE=true
-
Succes met de afronding van je studie!

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: terug naar lang geleden...

Bericht door Imkerij Westland » wo 18 dec 2002, 19:32

Marjolijn,
In 1972 ben ik begonnen op 8 jarige leeftijd met de zoemers, nadat ik op de basisschool e.e.a in het documentatie centrum over bijen had gelezen.
Tevens woonde er bij mij in de straat een imker, waarbij regelmatig de korven op hun zij in de voortuin lagen.
Deze korven stonden 's-morgens vroeg klaar om uit te zetten t.b.v. de bestuiving van gewassen in de kassen (meloenen, radijs zaad, etc.)
Uiteraard is dit voor een jong iemand ontzettend interessant en wil je er meer van weten, dus even bij de oude baas in de straat langsgegaan. Hij had zelf jaren geleden een 100-tal korven gehad en verhuurde toen (70-er jaren) bijen voor Wim van 't Land een zeer bekende beroeps-imker uit Barneveld (of Veenendaal ben hier niet meer zeker van). Zodoende kwam ik met beide imkers in aanraking en ben door beide op weg geholpen.

Waarom het nu na 32 jaar nog leuk is?
Kan ik je niet echt een antwoord op geven, je leert ieder jaar weer wat bij en komt keer op keer weer voor verrassingen van moeder natuur te staan. Kortom het verveelt nooit!!!!!!!!!!
Zelf heb ik een jaar of 15 geleden ook bijen verhuurt t.b.v. bestuiving en na een onderbreking van enkele jaren (sinds vorig jaar) weer actief in de bestuiving begonnen.
Tegenwoordig zijn er steeds meer teelten, die vroeger niet aanwezig waren in ons koude landje, waar bijen voor benodigd zijn; aubergine, courgette, pepers, etc. Het areaal meloenen is heel erg terug gelopen maar ja tegen die buitenlandse prijzen kunnen de Nederlandse tuinders niet op.

Ik hoop dat het bovenstaande je iets op weg geholpen heb.

Maarten



Bijgewerkt door - imkerij westland op 18/12/2002 19:33:33

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: terug naar lang geleden...

Bericht door Ria van den Berg » do 19 dec 2002, 20:04

Omdat bijen een belangrijke rol in mijn leven spelen, ben ik eens gaan nadenken waarom ik met bijen ben begonnen. Ik denk dat ik gefascineerd was door hun manier van leven. Ik las over de structuur van een volk en (ik denk dat) toen de "bijendans" nog net ontdekt was.
Daar heb ik toen een spreekbeurt over gehouden. Later begon een collega met bijen en dat vond ik wel leuk. Toen ik hoorde dat iemand wel een zwerm weg wilde geven, kocht ik een kast en de zwerm ging erin. Hetzelfde jaar leverde die al 10 kg honing. Die "iemand" is al jaren mijn man. In Nederland deed ik de twee cursussen van de VBBN. Mijn collega ging zelfs door voor bijenteeltleraar, maar daarvoor moest je toen een zekere pedagogische achtergrond voor hebben en die had ik niet.In Nederland hadden we altijd bijen, maar het was vooral mijn man die er in werkte. In het voorjaar van 1997 zijn we naar Canada geemigreerd om als beroepsimkers de kost te verdienen. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer het je hobby is. Toch kan ik nog genieten van vooral de voorjaarsontwikkeling van de volken. Zoiets kan je je in Nederland nauwelijks voorstellen ! Al onze kinderen werk(t)en mee in de bijen. Onze dochter van 19 roept altijd dat zij een imker zonder diploma's is. Ik denk dat zij het imkergevoel van mijn man heeft, ik ben meer iemand die het van geleerde kennis moet hebben.
Waarvoor maak je dit werkstuk, Marjolijn ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten