1e Duitse imker met Nederlands certificaat

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
1e Duitse imker met Nederlands certificaat

Bericht door Frans vanTongeren » vr 17 jan 2003, 19:32

In DE GELDERLANDER van 17-01-'03 stond het volgende bericht:
-
1e Duitse imker met Nederlands certificaat

Door MARLIS DE RADEN

Imker zijn is meer dan bijen houden en honing produceren. Het is een beroep. Dat zegt Peter Ecke uit Elten, die onlangs het certificaat 'Bewijs van Vakmanschap Bestuivingsimker' in Nederland behaalde.
De eerste Duitse imker met dit Nederlandse certificaat wil iedereen die meer dan een boterham wil verdienen aanbevelen deze cursus te volgen.
"Er zijn nog steeds misverstanden over de imkerij, veel mensen denken dat het eenvoudig is om bijen te houden en honing te maken, maar er is veel vakmanschap vereist. Het is een beroep waarbij je moeite moet doen om het vak goed te beheersen."
De 67-jarige Ecke was tot aan zijn pensionering chef van de redactie van dagblad Neue Rhein Zeitung in Emmerik. Als imker is hij al ruim twintig jaar actief.
"Ik kreeg een bijenkorf cadeau en omdat ik alles wat ik doe ook goed wil doen heb ik me in de imkerij verdiept en ben lid geworden van een vereniging. Het was voor niet voldoende om alleen gedachten uit te wisselen en wilde ook over de grenzen heenkijken. Daarom heb ik uiteindelijk een eigen vereniging opgericht in Emmerik en nog lid geworden van de bijenvereniging in Wehl.
Nederlanders zijn veel vooruitstrevender dan de meeste Duitse imkers en niet zo bekrompen wanneer het om het plaatsen van de korven gaat. Ik heb heel veel kennis vergaard en denk dat ik ook mijn klanten die hier honing komen kopen goed advies kan geven."
Ecke heeft zuivere lindehoning, die hij in glazen potjes met de opdruk 'Echter Deutscher Honig' verkoopt.
Belangrijk vindt hij dat aan zijn honing geen chemische bestanddelen zijn toegevoegd: "Alleen diegene die zich aan de richtlijnen houdt mag deze stickers gebruiken. Er is steeds controle. Het product is heel zuiver en is niet alleen als levensmiddel waardevol, het is ook uitstekend te gebruiken bij de behandeling van bijvoorbeeld brand- en schaafwonden."
Voor de productie van slechts één glas honing (500 gram) moeten bijen gemiddeld veertigduizend keer uitvliegen en daarbij tussen de twee en zeven miljoen bloesems landen. Momenteel is het de rustperiode en mogen de bijen niet gestoord worden.
De imker moet zich nu beperken tot het controleren van de bijenstok. Ecke benut deze periode voor het schrijven van verhalen en de voorbereiding voor het nieuwe bijenseizoen. Maar tijdens het hoofdseizoen, van mei tot juli, lijkt ook Ecke zelf een bezige bij:
"Dat is de drukste tijd, want het gaat uiteraard niet alleen om de honing. Bijen zijn ook belangrijk voor de bestuiving van planten. Zo zijn fruitbomen, bessen, groenten en andere planten hiervan afhankelijk. Het is daarom ook belangrijk dat de imker hierover goed geïnformeerd is en ook contacten heeft met bijvoorbeeld fruittelers."
-
Wie meer wil weten over bijen of de aangeboden cursussen kan contact opnemen met Peter Ecke, telefoon 0049-28282222.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten