Lokale verenigingen van de NIB

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door H.S. Kok » wo 17 dec 2003, 21:53

De Nederlandsche Imkersbond is opgericht op 24 oktober 1924 met W.A. van Os als voorzitter.
J.P. Boender uit Amersfoort als secretaris penningmeester.
D. Homoed uit Scherpenzeel
G. den Hartogh uit Leersum
A. van Wely uit Echteld is redacteur van het blad 'De Imker'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door Hans van der Post. » do 18 dec 2003, 10:59

Zeer intersant Henk zijn er nog belangrijke zaken op bijenteelt in Blad "de imker" te lezen? Wat was de aanleiding van die nieuwe vereniging?
En wanneer is de ANI opgericht? Wat was daar de aanleiding van?

W.A. van Os is in 1913 tot.......... penningmeester van de VBBN dit kwam ik tegen bij het scannen van die jaargang.
Hans.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door DaanL » do 18 dec 2003, 17:10

En wanneer is de ANI opgericht? Wat was daar de aanleiding van?

Een kennis van mij gaat verhuizen en ruimt zijn hele archief op. Ik kwam spullen tegen van de oprichting van de ANI. 2 enveloppen vol met bijv. de eerste Onze Bijen, eerste briefpapier. Vroeger waren de VBBN en de ANI ook 1 vereniging die is uit elkaar gegaan en de ANI is vooral in Geldeerland actief.




Met groet,

Daan Ludwig (Hoenderloo)

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door H.S. Kok » vr 19 dec 2003, 17:45

Een kennis van mij gaat verhuizen en ruimt zijn hele archief op. Ik kwam spullen tegen van de oprichting van de ANI. 2 enveloppen vol met bijv. de eerste Onze Bijen, eerste briefpapier. Vroeger waren de VBBN en de ANI ook 1 vereniging die is uit elkaar gegaan en de ANI is vooral in Geldeerland actief.

Je zult begrijpen dat ik graag eens een kijkje zou willen nemen in deze stukken. Is het mogelijk om hiervoor een afspraak te maken ?

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door H.S. Kok » vr 19 dec 2003, 18:15

Hans van der Post schreef:
En wanneer is de ANI opgericht? Wat was daar de aanleiding van?

W.A. van Os is in 1913 tot.......... penningmeester van de VBBN dit kwam ik tegen bij het scannen van die jaargang.
Hans.
ANI
In 1934 is de Algemeene Nederlandsche Imkersvereeniging (ANI) opgericht en bij Koninklijk besluit van 11 juni 1935 goedgekeurd en gevestigd te Eerbeek. De heer Buitenhof ,een lid van de afdeling Eerbeek, is de oprichter. Door zelf tijdig te bedanken als lid heeft hij zich aan royement door de algemene ledenvergadering van de VBBN weten te onttrekken. (lit 1 blz 3) vanwege suiker onregelmatigheden (lit 2 blz 4)
In 1939 staan op een foto van de oprichting van de bijenmarkt van Kesteren, burgemeester Lodder, Job van Appeldoorn (voorzitter van afd. Kesteren en marktbestuur), baron Van Ittersum voorzitter van de NIB en de heer Buitenhof als vertegenwoordiger van de ANI.
Over het motief achter de oprichting, heb ik wel vermoedens die ik eerst nog wil nagaan.
De heer Buitenhof had voor de oorlog een imkerij, bijenpark 'Het Heidebloempje'

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Lokale verenigingen van de NIB

Bericht door kole.amj » vr 19 dec 2003, 21:46

H.S:Kok.

Zeer interessant.Ik kijk uit naar je bestuivingsverhaal,zeker in kader van mijn eerdere reactie.Immers in die tijd was bestuiving
urgent en wist men er niet veel van.Onderzoek maar ook discussie
volgde.Nu lijkt de bestuiving niet meer urgent,althans er is weinig interesse vanuit de sector en onderzoek wordt naar mijn info helemaal niet meer,gericht,gedaan.
Leuk te lezen hoe persoonlijke belangen uitgespeeld werden of konden worden.
Heb jij een idee of elders in het land ook dergelijke ontwikkelingen
plaats vonden?
Of was het gebied rond Bennekom het centrum van macht,imkerij en/of
kennis.?

Groet,
a-3
Groet,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten