Kopstukken uit de imkerij.

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kopstukken uit de imkerij.

Bericht door Oude Essink » wo 28 jan 2004, 14:52

kopstukken uit de imkerij; algemeen

Het midden van de 19e eeuw bracht een technische vooruitgang die ingrijpend zou zijn in de mogelijkheden voor het leven van het mensdom; de elektromotor begon aan zijn opmars en biedt veel meer mogelijkheden dan de oude stoommachine; men legde kabels en ging telegraferen naar Engeland en de Atlantische oceaan over In Londen werd de eerste metro aangelegd.
Op het gebied van de biologie kwam Mendel met zijn overervingwetten en bracht het boek van Darwin over de oorsprong van de species (1859) een ware revolutie teweeg.
De imkerij beleefde een eveneens zeer ingrijpende omslag door de vondst van de bijenruimte in 1850: een aanzienlijke wijziging in de mogelijkheden van de imker; kasten namen de plaats in van korven, potten en boomstammen; de koninginneteelt kwam in een stroomversnelling; experimenten met rascombinaties sloopten de inheemse bij; het gezeul met bijen de hele wereld over zou nu pas goed beginnen. Zonder de vinding van de bijenruimte zou imkeren zoals wij dat nu gewend zijn niet mogelijk zijn geweest.
Het lijkt mij even nuttig als boeiend de ontwikkelingen te volgen aan de hand van enige pioniers uit de imkerswereld. Hoe kunnen wij iets begrijpen van de moderne imkerij als de ontwikkeling van de honingjager van weleer naar de moderne imker, het hoe en waarom, ons ontgaat.

Afbeelding
Francois Huber, (1750-1832) werd blind toen hij 17 jr. was; hij liet zijn knecht een kast bouwen in boekvorm; bladerend door de kast vertelden zijn vrouw en zijn knecht hem nauwkeurig wat zij zagen en zo werd zijn kennis over de bij ongekend uitgebreid.: hij ontdekte de herkomst van de propolis; hij leerde overlarven; hij ontdekte de bruidsvlucht van de jonge moer.

Afbeelding
Wat niemand lukte in zijn tijd: de bladzijden van zijn kast plakten niet aan elkaar; gevoelsmatig koos hij de goede afstand tussen de ramen; toen Langstroth
in 1850 de bijenruimte ontdekte, stonden kasten van Huber in zijn stal; heeft Huber hem aan het idee geholpen?


Het is alweer geruime tijd geleden, dat ik een beeld schetste van deze pionier in de bijenteelt. Hem wil ik in herinnering roepen voordat ik de geschiedenis vervolg met Johannes Dzierzon (1811-1906). Zie de geschiedenis van Huber in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1673
Hier staan ook de bronnen vermeld, die ik gebruikte.


hennie oes


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten