Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
rudolf fontein
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 dec 2003, 14:44
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door rudolf fontein »

De VBBN Subvereniging Bussum en omstreken heeft op een terrein van Natuurmonumenten al jaren een plek waarop leden van de Subverenigng kasten hebben staan. Nu heb ik vernomen dat Natuurmonumenten haar beleid heeft veranderd. Er zou een onderzoek zijn geweest waarvan de uitslag luidt dat gedomesticeerde bijen (bijen van imkers) wilde bijen zouden verdringen. Daarom wil Natuurmonumenten geen bijenvolken meer op haar terreinen.
Wie weet van dit onderzoek, ik ben met stomheid geslagen omdat ik me niet kan voorstellen dat onze bijen slecht zouden zijn voor wilde bijen.
Graag reactie
Rudolf Fontein, secretaris VBBN subvereniging Bussum e.o.[:(!]
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door maartenkleijne »

Beste Rudolf,
er wordt over dit onderwerp heel wat afgediscusieerd en het laatste woord is er zeker nog niet over gezegd.
Wel moeten we er mee leven dat natuurverenigingen vaak kiezen voor het standpunt: cultuurbijen moeten uit natuurgebieden.

We hadden het er eerder over in het erchief:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=784
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door Ria van den Berg »

natuurverenigingen
Hoeveel echte Natuur is er in Nederland ? Ik houd ontzettend van het Noordhollandse veenweide landschap en beschouwde dat ooit als natuur. Het wordt er niet minder om dat het een oud cultuurlandschap is. Hetzelfde geldt voor heide en de Nederlandse bossen zijn, zover ik weet, allemaal aangeplant. Er is niks mis mee om dat te beschermen, maar Natuur ?????????

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door Wim Joosten »

Als dichtbevolkte maatschappij belasten we het milieu natuurlijk behoorlijk. Ik kom in al mijn andere hobby's natuurbescherming tegen en nu in het bijenhouden ook al. Ik vind het wel een goede zaak, dat er organisaties zijn, die aan de bel trekken wanneer er iets uit evenwicht dreigt te raken.


In 2001 is er op het Dwingelderveld een onderzoek gedaan. Zie dit artikel:

Binnenland 10 juli 2001

--------------------------------------------------------------------------------
Dwingelderveld rijk aan wilde bijen
Van onze regioredactie
DWINGELO '“ Van alle terreinen van de Vereniging Natuurmonumenten is het Nationaal Park Dwingelderveld het rijkst aan bedreigde en zeldzame wilde bijen. Van de 55 soorten die onderzoekers er aantroffen, zijn er '“landelijk gezien'“ dertien bedreigd.

Onder de gevonden soorten zaten de slobkousbij, de pluimvoetbij, de ericabij, de koekoeksbij, de roetbij en de zandbij.

Wilde bijen waren vooral te zien op plaatsen met veel variatie, zoals zandruggen, stuifkuilen, zandpaden, karrensporen en bermen. De uitgestrekte heidevlakte is voor de wilde bijen minder interessant.

Op enkele voor wilde bijen belangrijke plaatsen waren veel honingbijen aanwezig. Het aantal wilde bijen was hier laag. De onderzoekers vermoeden concurrentie tussen de grote aantallen honingbijen en de wilde bijensoorten.

In ons land leven ongeveer 300 soorten wilde bijen. Tweederde hiervan staat op de lijst met bedreigde soorten. De achteruitgang van de wildebijenstand wordt veroorzaakt door het verdwijnen van geschikte voedselplanten en nestgelegenheden. Met name het intensieve gebruik en de nivellering van het landschap zijn hier de oorzaak van. Er zijn ook aanwijzingen dat concurrentie met grote aantallen honingbijen een rol speelt bij de achteruitgang van bepaalde soorten.

Een groot aantal wilde bijensoorten is kieskeurig in z'n voedselplantkeuze. Ze zijn soms volledig aangewezen op één plantensoort. Zo is een bepaalde slobkousbij geheel afhankelijk van de grote wederik. Met het verdwijnen van plantensoorten sterven ook de bijbehorende wilde bijen uit.

Wilde bijen wonen niet zoals de honingbij in grote families bij elkaar, maar alleen of in kleine groepjes. De meeste soorten maken hun nest in de grond, bij voorkeur op warme, zandige plekjes. Andere soorten bewonen holle rietstengels, stengels van bramen of spleten in muren. Houtbewonende soorten maken hun nest liefst in gaatjes in dode of levende bomen, maar ook in weidepaaltjes. Deze moeten dan niet behandeld zijn met conserveringsmiddelen.

Bijenhotel
Dit voorjaar plaatste Natuurmonumenten bij het bezoekerscentrum Dwingelderveld een zogenaamd bijenhotel. Deze wand met geperforeerde stukken hout, steen en riet biedt nestgelegenheid voor wilde bijen. Ondertussen zijn tientallen gaatjes in gebruik. Bezoekers die er de tijd voor nemen, zien op een zonnige dag verschillende soorten wilde bijen af en aan vliegen.


Met vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door croy »

Op de strabrechtsche heid schijn zon onderzoek uitgevoerd te zijn maar ik heb geen idee van de uitkomsten daarover zou je kunnen informeren bij staatsbosbeheer. Er werden afgelopen jaar max 350 volken toegelaten op die heide. komend jaar weet ik het niet!!!
Croy
rudolf fontein schreef:
De VBBN Subvereniging Bussum en omstreken heeft op een terrein van Natuurmonumenten al jaren een plek waarop leden van de Subverenigng kasten hebben staan. Nu heb ik vernomen dat Natuurmonumenten haar beleid heeft veranderd. Er zou een onderzoek zijn geweest waarvan de uitslag luidt dat gedomesticeerde bijen (bijen van imkers) wilde bijen zouden verdringen. Daarom wil Natuurmonumenten geen bijenvolken meer op haar terreinen.
Wie weet van dit onderzoek, ik ben met stomheid geslagen omdat ik me niet kan voorstellen dat onze bijen slecht zouden zijn voor wilde bijen.
Graag reactie
Rudolf Fontein, secretaris VBBN subvereniging Bussum e.o.[:(!]
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wilde bijen versus gedomesticeerde bijen??

Bericht door kole.amj »

Rudolf,

Mijn ervaring met natuurorganisaties is dat ze primair voor zichzelf bezig zijn.Een-twee jaar geleden waren ze bij ons thuis om een project te bespreken.Een gebied moest op de schop,voor de zoveelste keer,tot meerdere glorie van---.
De gebruikers van de grond moesten akoord gaan dus met duizenden
argumenten werden we overladen.Op de vraag waarom nu voor de zoveelste keer het terrein op de schop moest en wat er overgebleven was van de oorspronkelijke natuur kreeg ik natuurlijk geen antwoord.Uiteindelijk
zijn we overeen gekomen en de werken werden uitgevoerd.Binnen 48 uur
na overeenkmst zag ik in het gebied een ideale lokatie voor mijn
bijenkasten waarin ik vreemde zwermen stopte,weg van mijn eigen bijen
ivm insleep problemen.Ik deed een verzoek of ik daar mijn kasten tijdelijk mocht plaatsen,de haast om met mij overeen te komen bleek in
het verzoek van mij te veraanderen in een traagheid dusdanig dat ik nog geen toestemming,zelfs geen antwoord heb.U kunt zich voorstellen
hoe er een volgende keer gereageerd gaat worden.Het nieuwe natuurgebied is alleen per auto toegankelijk in de vorm van een door een uitbater georganiseerde tour;ontvangst,koffie,rondreisje,soep plus
en tenslotte een rekeningetje.

Groet,
A-3
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten