Huber; een boek

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Huber; een boek

Bericht door Oude Essink » wo 22 dec 2004, 14:03

Een boek van Huber

In de rubriek vraag en aanbod kun je soms aflezen, hoe imkers over van alles en nog wat verzamelingen aanleggen; zo geeft deze weken Frans blijk een schier onuitputtelijke verzameling boeken over imkeren en bijen te hebben.
Ook ikzelf kan geen boek, vooral als het over de oude imkerij gaat, laten liggen.
Onlangs kreeg ik vreselijke koopimpulsen toen ik op een duitse internetveiling zomaar verloren de volgende titel tegenkwam:

Afbeelding

Toen ik de naam Huber zag, sloeg onmiddellijk de stress toe; het kon toch niet waar zijn, dat het beroemde boek van Huber zomaar op mijn pad kwam, de blinde imker, die de bruidsvlucht van de moer ontdekte; die een kast in boekvorm had, waarvan de ramen op de goede afstand zaten; die begreep, dat de wasmot de raten aantastte. Huber overleed in 1832 en dit boek was uit 1873; maar goed het was tenslotte een vierde druk.
Ik keek niet verder; de veiling zou nog vier dagen zijn en de prijs stond op € 10,- ; ik ging eroverheen met € 5,- in de hoop verder iedere bieder af te schrikken. Helaas, ik kreeg een concurrent die de prijs bleef opdrijven: ik heb hem 100 bijensteken toegewenst en hij mij waarschijnlijk. Bij de laatste electronische hamerslag was het boek van mij!! De verkoper feliciteerde mij herzlich en na betaling van de kosten kreeg ik het toegezonden.
Schrijver: Ludwig Huber'¦: 'mijn'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Huber; een boek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 dec 2004, 12:30

Een Godsgeschenk voor de kerst!!!!!

***
Ik herken de emotie die bij zoiets op komt rispen.
Schaam je niet. Waarom zouden we de vruchten van het leven niet mogen plukken!!!

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Huber; een boek

Bericht door Henk Klok » do 23 dec 2004, 13:14

Hennie, mocht je HUBER, FRANÇOIS. - Nouvelles observations sur les abeilles. alsnog willen aanschaffen, kijk dan hier eens:
http://www.antiqbook.com/books/bookinfo ... earchform=

Ludwig Huber is trouwens ook wel een vooraanstaand persoon in de Duitse bijenwereld:
http://www.bienenmuseum.de/htdocs/main.php?doc=einblick

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Huber; een boek

Bericht door Oude Essink » do 23 dec 2004, 14:40

Hoi Henk,
Hoe krijg je het gevonden!...[^]...
In het museum waar de Ludwig Buber Stube is, kom ik in het voorjaar; ik ga erheen en ben benieuwd.
De prijs van "mijn" Buber grenst aan het genoemde faillissement; ik heb er nadere informatie over gevraagd bij het betreffende antiquariaat; de bijgevoegde informatie vermeldt nl dat de houtsneden er niet in zitten en daar gaat het mij vooral om.
Dank voor je reactie.

Hoi Jelte Pieter: Was uns gemeinsam ist!

met groet,
hennie oes

Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Huber; een boek

Bericht door Henk Klok » do 23 dec 2004, 15:37

Hennie,
ik zie het nu ook staan:"bon exemplaire mais sans les planches"
Waarschijnlijk eruit gesneden en apart verkocht. Dat gebeurt vaak met oude boeken, zo verdient men meer. Zonde. Met afbeeldingen natuurlijk helemaal onbetaalbaar...

Een aardige site met pdf's van boeken (je moet toch wat...) is deze: http://gallica.bnf.fr/
Huber hebben ze niet, Swammerdam wel (klikken op Rechercher)

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten