Opmerking over Kopstuk Kanitz

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door H.S. Kok » di 22 mar 2005, 12:24

Bij het korte stukje over de Boxma korf in het kopstuk Kanitz wordt gemeld dat De Meza de Mellonakorf heeft ontwikkeld. Dit is naar mijn informatie fout. De bedenker van deze korf is Stienstra uit Leeuwarden (VBBN-HB-lid), maar door De Meza in de handel gebracht. Hij was namelijk de eigenaar van de Mellonahoeve te Santpoort, die hij van Kelting had overgenomen. Hij bezocht de bijenmarkten, ook die van Veenendaal. De handel in bijenartikelen doet hij in de jaren vijfig over aan Van Dam om zich alleen nog te concentreren op de handel in (Mellona)honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door Oude Essink » di 22 mar 2005, 20:02

Hallo Henk,
De bedenker van deze korf is Stienstra uit Leeuwarden (VBBN-HB-lid), maar door De Meza in de handel gebracht.
Mogelijk heb je gelijk; maar kun je aangeven waar jij je informatie vandaan hebt, zodat ik kan verifiëren?

hennie oes

Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door Henk Klok » di 22 mar 2005, 20:37

Oude Essink schreef:
Hallo Henk,
De bedenker van deze korf is Stienstra uit Leeuwarden (VBBN-HB-lid), maar door De Meza in de handel gebracht.
Mogelijk heb je gelijk; maar kun je aangeven waar jij je informatie vandaan hebt, zodat ik kan verifiëren?

hennie oes
Dan zal ik als alles duidelijk is de kopstukkenpagina over Kanitz eventueel aanpassen.

groet,
Henk

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door H.S. Kok » zo 27 mar 2005, 21:38


Mogelijk heb je gelijk; maar kun je aangeven waar jij je informatie vandaan hebt, zodat ik kan verifiëren?
Het heeft even geduurd voordat ik dit feitje weer in de literaituur had terug gevonden, maar je kunt het nalezen op blz 263 van "Het Bijenboek" van Joh. A. Joustra,uitgave 1928. Letterlijk staat er:"
Door den Heer H. Stienstra te Leeuwarden werd dezer dagen een andere strookorf geconstrueerd, n.l. een met twee randen en lossen ronden kop, zooals bij den gewonen strookorf. Het doel er van is, om zuiveren raathoning te winnen, wat in den gewonen ronden korf minder goed mogelijk is. De praktijk zal moeten uitwijzen, of deze korf aan de verwachtingen zal voldoen. Waar hij door bijenstand "Mellona" in den handel wordt gebracht, doopte de heer Stienstra - een voorvechter op het gebied van het loonend maken van het bijenteeltbedrijf - hem " Mellonakorf".

Het voorwoord tot de uitgave 1928 van Joustra is van december 1927, zodat we mogen aannemen van de Mellonakorf ontwikkeld is in 1927.

Het makelijk kunnen winnen van zuivere raathoning was ook de aanleiding tot de ontwikkeling van de vierkante Uddeler korf. Deze is in 1932 voor het eerst gemaakt door Berend van Millingen uit Uddel in nauwe samenwerking met Jacob Kok en Geurt Boeve eveneens uit Uddel.

Dit feit kan je echter voorzover ik weet nergens nalezen, maar heb ik gehoord van een kleinzoon van Geurt Boeve, tijdens de uitreiking van het getuigschrift korfvlechten naar aanleiding van een cursus die ik afgelopen winter heb gevolgd in Speuld bij Gerrit Oudendorp.

Henk Kok

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door Oude Essink » ma 28 mar 2005, 10:30

Hallo Henk Kok,
Hartelijk dank voor je overtuigende correctie en aanvulling in de Kanitztekst van Kopstukken.
Ik stel Henk Klok voor de tekst aldaar als volgt te wijzigen:

7e regel: zE naar zo

laatste alinea: Een aantal modellen...ingang: De heer Stienstra ontwikkelde in 1927 een korf, die hij de Mellona korf noemde, naar het bedrijf van imkerhandelaar de Mesa; deze korf werkte met .....
De Uddeler vierkante korf werd rond 1932 ontworpen door van Millingen en anderen uit Uddel; deze korf wordt nog volop gemaakt en....

Komt het goed zo? met hartelijke dank aan beide Henken,

hennie oes

Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door Henk Klok » ma 28 mar 2005, 13:27

Hallo Hennie, Henk,

ik heb de wijzigingen bij Kanitz verwerkt.
zE kwam door een verkeerd accent, bij overzetten van forum naar html ontstaan. Als er meer van dergelijke fouten gevonden mochten worden: meld 't mij svp.

groet,
Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Opmerking over Kopstuk Kanitz

Bericht door wilde » vr 08 apr 2005, 21:56

Als je in het Groentjes-archief zoekt met het trefwoord 'boxma' heb je een aantal relevante scores vanaf 1913.
Zo ook in 1927 o.a.
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=6066
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=6074

Ook de naam van Stientra heb ik een paar maal gezien in verband met een dergelijke korf (losse kop om raathoning te kunnen oogsten). Ik heb er ook foto's of tekeningen van gezien, maar weet niet meer in welk jaar. Al dat soort korven lijkt erg veel op elkaar. Wie de uitvinder was blijft wat in het ongewisse.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten