Over de bijkery

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Over de bijkery

Bericht door Minne Bonnema. » za 23 jul 2005, 15:02

Over de bijkery.
Momenteel lees ik een oud hand geschreven boekwerkje 'Over de bijkery van 1854 tot en met 1867.'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Oude Essink » za 23 jul 2005, 15:44

Hoi Minne,
leuk verhaal!!
met de twee veltjes.
Ik kan er ook niets van maken; het basiswoord hoeft overigens niet "vel of velletje" te zijn, maar eerder "velt" (=veld) . maar dan nog!
Schotman helpt ook niet verder.
hennie oes

Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Els Kleijnendorst » za 23 jul 2005, 18:05

Minne, wat een leuk boekje heb je daar.

Onderstaande uitleg is afkomstig uit de oude Groentjes, om de een of andere reden is deze term destijds niet door mij geplaatst in de "oude imkertermengids".

Een "vel" is een korf zonder bijen, waarvan de raat slechts 1 seizoen door de bijen is uitgebouwd en bewoond. Meestal waren deze vellen (korven) ongeveer tot halverwege met raat gevuld en vaak nog gevuld met honing en/of stuifmeel.
Als aan het einde van het bijenjaar het volk nog te klein was om op te zetten, of als men voldoende volken had, joeg met het volk uit zo'n korf door ze aan te laten vliegen op een buurvolk of ze werd afgezwaveld.

De 'vellen' werden in januari of februari gebruikt voor volken die te weinig voer hadden opgeslagen (suiker was immers een heel duur iets in die tijd). Zowel de bewoonde korf én de lege korf (vel) met voer/stuifmeel werden dan overgebracht in een warme omgeving - vaak in huis - waar men het volk overjoeg op het vel. Hierna werd het volk op haar oude plek in de stal teruggeplaatst.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Oude Essink » za 23 jul 2005, 21:16

schitterend Els ..[:)].. well done,
oes

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Piet Jager » za 23 jul 2005, 22:10

Vel = huid = beschermlaag om het 'vlees'
Korf + raten zonder bijen is dus als het ware het omhulsel, de huid / een vel voor een bijenvolk (bijenvlees). Vroeger zag men het bijenvolk ook al als een geheel, een lichaam, een individu. De imker-encyclopedie spreekt van honingkapje = vel. Zit er in het restant aan raten geen honing meer dan spreekt men van een leeg vel. Een meegebrachte zwerm op de bijenmarkten, welke pas in de korf zit, wordt dan ook 'kale zwerm' genoemd.

!Piet

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Minne Bonnema. » zo 24 jul 2005, 00:15

Allen bedankt voor de uitleg wat 'het vel'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Piet Jager » zo 24 jul 2005, 12:15

Die 6 en 5 pond honing, welke in de herfst aan de korfvolken werd opgevoerd lijkt me erg weinig. Natuurlijk zal er ook nog veel honing in de korf hebben gezeten van de zomer- en najaarsdracht. De opzetters moeten toch minstens 25 tot 30 pond wegen om in te kunnen winteren.

Hier in ons dorp op de Veluwe spreek ik graag imkers waarvan het imkeren van geslacht op geslacht overgaat. Als je dan in de herfst bij hen komt, vragen ze altijd: "Heb jie de volken al vet?" Als ik dan antwoord: "Nou, nog niet helemaol", dan hoor je meestal trots en vol verwachting voor het volgend jaar: 'Nou, ik heb de biejen al aorig vet!" Dat betekent uiteraard: "ik heb de bijen al aardig opgevoerd!"

De gebruikte termen gaan mee over van geslacht op geslacht en zijn meestal rake uitdrukkingen. Vet is een probaat beschermmiddel tegen de koude winter. Zonder voldoende vetreserves haal je het voorjaar niet. De korven (volken) die niet werden geslacht, liet men soms nog even op de heide of een andere late najaarsdracht (b.v. groenbemesters) vet-vliegen.

!Piet

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Over de bijkery

Bericht door Minne Bonnema. » zo 24 jul 2005, 23:54

Piet,
Dat het met het voeren van zijn bijen bij genoemde korf imker wel goed zat blijkt wel uit zijn verslag uit 1867,denk ik tenminste.
verslag van 15 gewogen korfen,hopelijk leesbaar

De 10e september de bijen gewogen wegende,
1. 21 pond omjager 1866. 2 opz. 9. 37 pond vel zwerm, 1opz.
2. 24 pond vel zwerm 1865 1 opz. 10. 30 pond vel zwerm 1 opz. Heidee
3. 24,5 pond vel zwerm. 1866. 1 opz. 11. 41 pond vel zwerm. 1 opz. Heide
4. 31 pond vel zwerm 1866 1opz. 12. 45 pond zwerm 1opz. Heide
5. 31,5 pond vel zwerm 1866 2 opz. 13. 46 pond zwerm 1 opz. Heide
6. 32 pond vel zwerm 1866 1 opz. 14. 48 pond omjager 1866 2 opz.heide
7. 35 pond vel zwerm 1866 2 opz 15 48 pond vel zwerm 1 opz.heide
8. 37 pond omjager met 1 opz. Heide
De 28 en 29e november de ijlgaten dicht gemaakt
Vgr minne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten