J. Cats

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
J. Cats

Bericht door bjbx » zo 25 jun 2006, 22:08

Ik heb hier thuis een oud boekje over bijen, titel BIE-BOEK door J. Cats
Uitgegeven te Amsterdam, en geschreven in het oud nederlands.
Is er iemand die van het bestaan afweet en eventueel een datum weet van uitgave?
J. Bracke

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door tineke w. » ma 26 jun 2006, 07:22

Dit boek wordt tweemaal genoemd in oude Groentjes, eenmaal in 1910; eenmaal in 1922. Jaar van uitgave van het boek zou volgens het bericht uit 1922 1650 zijn.
Blijkbaar bezat de bijenbibliotheek het boek eerst wel, maar later niet meer. Geeft de catalogus van de bibliotheek van Wageningen Universiteit misschien uitsluitsel; daar is de bijenbibliotheek in opgenomen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 jun 2006, 10:35

Ik heb het boekje van J. Cats gezien bij Baldi Dekker. Baldi vertelde dat het een "uitreksel" is van Theodorum Clutium = Theo Cluit was familie van J.Cats.
De titel van Theo Cluit; VAN DE BIJEN, hare wonderlijke oorsprong.
Dit boek is geschreven in MDXCVII en indertijd uitgegeven in Leiden. De heruitgave (1977) die ik in mijn bezit heb is uitgeven bij het 65 jarige bestaan van de Imkerverenging Leiden.
Hans

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door bjbx » di 27 jun 2006, 00:29

De beschrijving in de oude Groentjes van 1910 klopt, wel staat er bij "Geschreven op zijn kasteel te Zorgvlied, door de overleden heer Jacob Cats, Ridder, Stadshouder van Leenen, Groot Zegel - bewaerder der Edele Heeren Staeten van Holland en West - Vriesland, oud Raed - Pensionnaris van Holland"
Uitgegeven te Amsterdam, bij Cornelis Jansz, Boekverkoper op den Dam.
Dus dit boekje is wel degelijk van Nederlandse herkomst, maar nergens is een datum te vinden van uitgave.
Is er iemand in geinteresseerd, in Nederland of in België?
J. Bracke

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door tineke w. » wo 28 jun 2006, 10:03

In de universiteitsbibliotheek van Leiden is aanwezig:
Aanw.UB Bijzondere Collecties (KL) - 1019 E 28:
Bie-boek, hoofdzaekelyk behelzende hoe eenen voorzigtigen bienhouder zich zal schikken om 't meeste voordeel daer uyt te trekken, alsoo hoe hy zich zal wapenen tegen de kwaeddoenders ... / J. Cats ; waer bygevoegd is J. Cats, Tachtig-jarig leven, en huyshouding, of kort begryp van het buyten-leven op
Zorgvlied. - Gent : boekdrukkery van I.C. van Paemel, 18XX. - ; in-8

Kortom, een Bieboek met een andere ondertitel, en naar het lijkt een Belgische heruitgave uit de 19e eeuw. Misschien levert een voorwoord uit dat boek een spoor naar eerdere uitgaven?

Ik ben wel geinteresseerd. Is het mogelijk een scan van het titelblad / de titelbladen te maken?

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door bjbx » wo 28 jun 2006, 22:11

Ok, ik zal proberen een scan te maken van het titelblad.
Ik moet er wel bijzeggen dat dit boekje in een "gebruikte" staat is.
J.Bracke

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: J. Cats

Bericht door tineke w. » vr 30 jun 2006, 07:13

Dank voor de duidelijke scan.
Ik vind op internet een vader Leander, ca. 1778-1846, en een dochter Isabella Van Paemel, geb. 1807 die in de 19e eeuw in Gent een drukkerij hadden Op den Brabanddam, die ook onderaan de titelpagina genoemd wordt.
Op het oog is dit hetzelfde boek als dat in de Leidse bibliotheek, dus een 19e eeuwse al of niet gewijzigde of aangevulde Belgische herdruk van een 17e eeuwse Hollandse tekst van Jacob Cats, 1577-1660, door hem kennelijk ontleend aan de door Hans vd Post genoemde Theodorus Clutius, een Leidse botanicus (1550-1598).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten