koning Salomo

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

koning Salomo

Bericht door maartenkleijne » di 04 sep 2007, 16:07

NU.nl:

Bijenkorven uit tijd koning Salomon ontdekt
Uitgegeven: 4 september 2007 15:35

JERUZALEM - In het noorden van Israël zijn dertig bijenkorven uit de tijd van koning Salomon ontdekt. Volgens de Israëlische archeoloog Amichaï Mazar zijn het de oudste bijenkorven die ooit gevonden zijn.

De korven dateren uit de negende en tiende eeuw voor Christus. De korven werden gevonden in de buurt van het dorpje Beit Shéan. De bijenkorven zijn cilindervormig en gemaakt van klei en stro. Ze werden voor grootschalige bijenteelt gebruikt. Naar schatting leverden de dertig korven, van 80 bij 40 centimeter, 500 kilo honing per jaar op.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door Erik Speksnijder » di 04 sep 2007, 19:27

Bijenkorven uit tijd koning Salomon ontdekt
Uitgegeven: 4 september 2007 15:35
Ook van Salomo [;)]:

Hooglied 4:10-11
"Hoe kostelijk is uw liefde. Mijn zuster, bruid,
hoeveel heerlijker uw liefde dan wijn,
en de geur van uw oliën dan alle specerijen.
Van honingzeem druppelen uw lippen, bruid,
honing en melk is onder uw tong;
en de geur van uw klederen
is als de geur van de Libanon."

Hooglied 5:
Ik ben gekomen tot mijn hof,
mijn zuster, bruid,
ik plukte mijn myrrhe en mijn balsem,
ik at mijn raat en mijn honing,
ik dronk mijn wijn en mijn melk.
Eet, vrienden, drinkt,
en wordt dronken, genoten.





Erik

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door willem » di 04 sep 2007, 19:40

Er zijn ook restanten van bijen ondekt!

Biblical Beehives Uncovered

by Hillel Fendel

(IsraelNN.com) Archaeologists digging south of Beit She'an in the Jordan Valley have uncovered, for the first time ever, beehives from the period of Israel's kings.
The dig, at Tel Rehov, located between the religious Kibbutzim Sdei Eliyahu and Ein HaNetziv, is being supervised by archaeologist Amichai Mazar of Hebrew University. Mazar is a nephew of the famed archaeologist Binyamin Mazar, whose archaeologist daughter, Dr. Eilat Mazar, is a member of the Committee to Prevent the Destruction of Temple Mount Antiquities.
The tel - a heap of ancient ruins from different periods, one on top of another - at Rehov is twice the size of Tel Megiddo, and the excavation team has found there rich destruction layers. Among the finds there were hundreds of restorable vessels, figurines, cult stands and the only beehives ever found in an excavation of an Iron Age site.
The discovery of the beehives was made this past summer, and "it is the earliest beehive complex currently known," Prof. Mazar says. "It is dated to the 10th'“9th centuries B.C.E." - around the time of King Solomon.
The beehive complex was found to contain three rows of beehives, for a total of 30, and another 70 are believed to have been there as well. Each beehive, 80 centimeters (32 inches) long, is shaped like a cylinder 40 centimeters in diameter, and is made of clay and dried straw.
Present-day bee keepers who visited the site estimated that a half-ton of honey could be raised each year from the area that was excavated.
The city of Rehov, while not mentioned in the Bible, is listed in Egyptian writings from the times of Pharoah Shishak, mentioned in the Bible during King Solomon's times (Kings I 11,40).
The discovery of the beehives may also give new meaning to the frequent Biblical phrase, "Land of milk and honey." It is customary to understand "honey" as referring to that which is produced from dates and figs, but scholars increasingly believe that the Land of Israel was one of bees' honey as well. "This find is unique," Prof. Mazar says, "in that never before have beehives been found in the Ancient East on such a scale. A complex so organized and large has never been found before. We have found clay vessels that were used to raise bees, but never have we found beehives."
The beehives have enabled researchers from other disciplines to make exciting finds as well. Dr. Guy Bloch of the Life Sciences Institute in Hebrew University is studying the biological aspects, and has found remnants of bees in the honeycombs removed from the beehives; Dr. Devori Namdar of Weizmann Institute has succeeded in identifying beeswax molecules in the beehive walls; and Prof. Mina Evron of Haifa University is researching the pollen found in the beehives.
A sweet new year to all!

Willem

boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door boer » za 22 feb 2020, 16:03

Dit onderwerp is al een tijd geleden aan de orde geweest maar ik kwam het tegen bij het zoeken naar de betekenis van het woord 'honingzeem'. En inderdaad naar aanleiding van de tekst uit Hooglied. Als ik het goed begrijp is 'honingzeem' eigenlijk dubbel omdat 'zeem' 'honing' betekent. Als je wilt weten hoe de afleiding is moet je al dan niet op internet even in een etymologisch woordenboek kijken. Met honingzeem wordt eigenlijk lekhoning of maagdenhoning of ongepijnde honing bedoeld. Ongepijnde honing is honing die niet geperst is. Het is een term verbonden is met korfimkerij en dus een inmiddels weinig bekende term. Ongepijnde honing is de honing die uit de raat stroomt voordat de raat geperst wordt. Nu mijn vraag: Waarom werd ongepijnde honing als de beste kwaliteitshoning beschouwd? Ik zou zeggen dat de honing die zonder persen vrijkomt niet-verzegelde honing is en dus misschien juist niet zo goed als de andere honing. Of het is dezelfde honing als de rest maar komt die gewoon vrij door het los snijden van de raat. Waarom is die honing dan beter? Of heeft het wellicht te maken met het gegeven dat korfimkerij vooral op heidehoning betrekking had en de ongepijnde honing van andere bloemen kwam die minder stijve honing levert dan heide?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door Franschman » za 22 feb 2020, 21:25

Waarde Beelievers,
In dit verband is wellicht interessant te bezien of honing als 'kosher' wordt beschouwd in de Joodse religieuze opvattingen.
Mijn ervaring is dat een honing geoogst en verwerkt onder rabbinaal toezicht als zodanig geconsumeerd mag worden.
Bijen worden als reine dieren beschouwd dacht ik, in tegenstelling tot vleermuizen en diverse gronddieren en vissen zoals de paling die als onrein worden beschouwd. :naughty:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 feb 2020, 22:36

Ik heb daar jaren geleden dit over opgeslagen .

Bij opgravingen te Tel Rehov ( Israël) zijn deze zomer dertig bijenkorven
uit de negende eeuw voor onze jaartelling gevonden.
Het archeologisch bewijs van de bijbelse beschrijving van Israël als
“land
van melk en honing” is gevonden door onderzoekers van de Hebreewse
universiteit het Jeruzalem Instituut voor Archeologie.
Prof.Sukenik ( Archeoloog van de Hebreeuwse Universiteit) ontdekten de eerst bijen cultuurbij opgravingen.
Tel Rehov is waarschijnlijk een van Israëls belangrijkste steden in deze period en van Koning Salomo.
Een dertigtal bijenkorven verdeeld over 3 rijen werden ontdekt, geschat wordt dat het gehele gebied ongeveer 100 korven omvat.
Elke rij omvat tenminste 3 niveaus waarop de korven waren gestapeld.De bijenkorven zijn cilinder vormig gemaakt van klei en stro, ze zijn 80 cm hoog en hebben een doorsnede van 40 cm.
De bovenzijde van de korf was afgesloten , met een kleine opening die dienst deed als vlieg opening.
Het andere einde was voorzien van een soort deksel van klei. Het deksel kon verwijderd worden als de imker in de korf moest zijn .
Ervaren imkers en geleerden die het terrein bezochten schatte de honing productie op 0,5 ton per jaar.
Het betreft hier een unieke vondst, nooit eerder werden bijenkorven
gevonden in het “Oude midden Oosten”.Hoewel keramische vaten die als bijenkorf dienst deden bekend zijn uit de Griekse en Romeinse perioden , waren deze nooit bij opgravingen
gevonden. Imkerij op een industrieel niveau zoals in “Tel Rehov” is tot nu toe een onbekende archeologies feit.Uit de Farao perioden in Egypte zijn wandtekeningen bekend die het winnen van honing uit cylindrische vaten tonen, die erg lijken op de vaten in “Tel. Rehov”
Cylindrische bijen korven, geplaatst in horizontale rijen ,zoals die
gevonden zijn in “Tel. Rehov”zijn zeer bekend van traditionele bijen
standen in Arabische dorpen in Israël en ook in het middellandse zee gebied.De verschillende producten van de bijen werden gebruikt als :Honing , natuurlijk een delicatesse, maar ook bekend om zijn medicinale en culturele waarde.Bijenwas wordt gebruikt in de metaal en leerindustrie en voor het coaten
van houten beschreven tabletten.
De term honing komt 55 maal voor in de bijbel en 16 maal als deel van de uitdrukking van Israël als “Land van melk en honing”.
Algemeen wordt aangenomen dat de uitdrukking verwijst naar de honing productie van fruit zoals dadels en vijgen.Bijen honing wordt echter 2x expliciet genoemd in relatie tot wilde bijen.
De eerste keer verhaalt dat Samson honing verzamelde in een mummie van een leeuw in de Sorey Valley .De tweede keer in een verhaal van Jonatan , de zoon van Koning Saul die
zijn hand stak in een honingvat tijdens de slag van Mikhmash ( Samuel 1 vers 14: 27).Hoewel de bijbel ons niets over het bijenhouden in Israël in die tijd verteld, blijkt dat door de ontdekking van de bijenstanden in “Tel. Rehov, dat de honing winning op een hoog niveau stond.Het is mogelijk dat de term “Honing”in de bijbel verwijst naar bijenhoning.Cultische voorwerpen werden gevonden bij de bijenhouderij, inclusief een altaar met 4 hoornen, en versierd met figuren van naakte goden en ook gedetailleerde geschilderde kelken of bokalen.Dit kan het bewijs zijn voor afwijkende culturele gewoonten door de oude Israëliërs, verband houdend met de winning van honing en bijenwas.In de bijenkorven zijn delen ( restanten) van bijen ontdekt evenals
bijenwas-moleculenBovendien wordt nu het aanwezige stuifmeel geanalyseerd Een bijzonder boeiende ontdekking is de inscriptie op een stenen opslag kruik die direct bij de bijenkorven werd gevonden , te lezen is “To nmsh”, deze naam is ook gevonden op een andere opslag kruik die later werdt gevonden in de negende eeuw voor Christus.
Bovendien werd de zelfde naam op een even oude kruik dichtbij Tel Amal, in het “Gan Hashelosha”nationaal park ( Sache ).
De naam “Nimshi “is bekend in de bijbel als de naam van de vader en in verschillende versen als grootvader van de “Omrides” (koningen 9-12)Het is mogelijk dat de ontdekking van de 3 inscripties, met de zelfde naam in de zelfde regio en datering in de zelfde periode, aangeven dat Jehu’s familie oorspronkelijk uit de Beth Shean Vallei en mogelijk zelfs uit een grote stad in de buurt van Tel. Rehov stammen.De grote bijenhouderbij die ontdekt werd te “Tel. Rehov”zou kunnen
behoren aan deze beroemde locale volksstam.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: koning Salomo

Bericht door Franschman » zo 23 feb 2020, 00:49

Mooi verhaal Jaap.
Jaren geleden schreef ik op dit forum een artikeltje over koshere honing.
Onreine dieren leveren niet koshere producten.
In principe zijn bijen onreine dieren! Bloemen zijn niet onrein en als je dus honing als ingedikt bloemensap ( nectarien) ziet is honing kosher.

Moderne inzichten laten zien dat honing door bijen uit nectar wordt gefabriceerd .enzymen worden toegevoegd waardoor honing toch weer onrein zou zijn.
Dat hebben die oude Joodse imkers vast niet geweten :lol: Vandaar wellicht die oude korven :drool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten