J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 jan 2011, 12:12

Bart de Coo schreef: Ondertussen word ik sinds 6 januari nogal gekweld door de vraag WIE er nou toch in volstrekte en doodse stilte bezig is om historische bijenboeken, voorbeeldig geëditeerd, op de Gutenberg-site te zetten. Eerst Hendrix en nu Dirks. Keurig hoor! Vakwerk! Maar wie gaat jouw werk lezen, vriend? Zou je niet eens ruchtbaarheid geven aan al dat werk? Of doe je dit alleen voor jezelf? Zou je je identiteit alsjeblieft bekend willen maken? Joehoe! Je hebt een lezer! Die kan je misschien meehelpen editeren!
Vreemdvreemdvreemd.
Groet,
Bart
In het "voorwoord" staat: Produced by Jeroen Hellingman and the Online Distributed
Proofreading Team at http://www.pgdp.net/ for Project Gutenberg.

Die Jeroen Hellingman moet toch te vinden zijn? :be2:

Verder ben een paar dagen bezig geweest om een klein boekje van 38 blz. te scannen en in een pdf bestand te zetten
Het boekje gaat over bijen en hun verzorging het is geschreven door J. Cats. (1577-1660)

Je kunt het downloaden vanaf deze link: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-W6U8DKE6YQPF.pdf
Dit duurt ongeveer 4 minuten. Bestand is 98 MB groot.

Jacob Cats had twee neven in Leiden die aan de Universiteit verbonden waren. (zie eerste blz.)

Meer over Jacob: http://www.kb.nl/dossiers/cats/index.html
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Bart de Coo » ma 24 jan 2011, 23:18

Fantastisch Hans. Zeer hartelijk dank voor de moeite. Je doet me er een zeer groot plezier mee. Ik wist alleen dat Cats over de bijen had geschreven door de rubriek van Ko Zoet, die tijdenlang in Bijenhouden stond, maar nu kan ik de tekst eindelijk zelf lezen.

Nu bezitten we drie Nederlandse bijenboeken uit de zeventiende eeuw. Je kunt ze zomaar online raadplegen. Theodorus Clutius, Van de byen (De Uitgave van 1623, makkelijk te vinden via Google Books), Groen, De naerstige bijenhouder (Gewoon even googelen en je hebt het zo gevonden) en nu dus Cats, Het bie-boek..

Overigens denk ik dat daarmee de zeventiende eeuw compleet is. Ik heb geregeld zitten speuren naar dit soort ouwe rommel, maar meer is er gewoon niet.

Overigens was Cats in alle opzichten een roemrucht figuur. Hij was raadspensionaris van Holland. Het 'Catshuis' is naar hem vernoemd. Hij was de schrijver van verschillende zeer moraliserende boeken die tot in de twintigste eeuw hun status behielden als moreel kompas, met name zijn boek over het huwelijk. Ze zeggen wel eens dat de brave Nederlandse gezinnen twee boeken op de plank hadden staan: de Bijbel en Cats. Hij schijnt bij leven veel vertaald te zijn en oplagecijfers gehaald te hebben waar menig modern auteur jaloers op zou zijn. Helaas pruimen wij zijn gedichten niet meer zo. Er lijkt iets mee aan de hand te zijn waar de moderne mens allergisch voor is. Hij moraliseert dus, maar daarnaast hebben zijn gedichten vaak een hinderlijke 'dreun': je kunt ze zo 'galloperig' voorlezen, wat je na 100 regels helemaal de keel uit hangt.

Hans, is het een idee om hier even een nieuw onderwerp van te maken? Dat trekt misschien wat meer de aandacht voor al je werk en dat zorgt er misschien voor dat we het makkelijker kunnen terugvinden.


Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Jaap v.Popering » di 25 jan 2011, 09:31


Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Eugeen » wo 26 jan 2011, 10:40

Bart de Coo schreef:Nu bezitten we drie Nederlandse bijenboeken uit de zeventiende eeuw. Je kunt ze zomaar online raadplegen. Theodorus Clutius, Van de byen (De Uitgave van 1623, makkelijk te vinden via Google Books), Groen, De naerstige bijenhouder (Gewoon even googelen en je hebt het zo gevonden) en nu dus Cats, Het bie-boek..

Overigens denk ik dat daarmee de zeventiende eeuw compleet is. Ik heb geregeld zitten speuren naar dit soort ouwe rommel, maar meer is er gewoon niet.
Ik heb zojuist De naerstige bijenhouder en het bie-boek gelezen en volgens mij zijn ze allebei door Vader Cats geschreven. Den naerstigen bijen-houder is een soort supplement van den ervaeren huys-houder in de editie van 1670. De schrijver van dit deeltje wordt echter nergens vermeld.
Het Bie-boek dat bvb. in de gazet van Gent van 19 juni 1783, te koop werd aangeboden voor 21 stuivers in Den Gulden Bijbel in de Veldstraat. (ook te vinden met Google :clap: ),vermeld echter wel dat het door Jacob Cats is geschreven tijdens zijn leven, dus voor 1660. Vele hoofdstukken zijn zo opvallend identiek in beide boekjes wat dezelfde auteur doet vermoeden.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Bart de Coo » zo 30 jan 2011, 12:34

Eugeen,

Ik meen dus de naam 'Groen' te hebben onthouden, maar ik weet even niet meer waar ik die naam vandaan heb. Het zou ook heel goed kunnen dat de auteur van De naerstige bijenhouder Cats erbij heeft gehouden voor zijn eigen tekst, wat de overeenkomsten ook zou kunnen verklaren. Ik heb de beide teksten in elk geval nog niet vergeleken.

Ondertussen heb ik Jeroen Hellingman gemaild, de man die Hans van der Post ervan verdenkt de editeur van Dirks te zijn. Ik hoop dat ik gauw antwoord krijg.

Bart

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Eugeen » zo 30 jan 2011, 16:38

Het Vermakelijck Landt-leven uit 1670, bestaat uit meerdere delen.Het eerste deel, De Nederlandtsen Hovenier is samengesteld door J. van der Groen, Hovenier van Sijn Doorluchtige Hoogheydt, den Heere Prince van Orangien,&c. Het tweede deel van dit boek, De Nieuwe Verstandigen Hovenier Over de twaelf Maenden van 't Jaer, zijn geschreven door P. Nyland, der Medicijnen Doctor. Het derde deel bestaat uit meerdere stukken die niet in elke uitgave zijn terug te vinden. In het beschreven e-boek staat niet het deel De Verstandige Kock, maar wel het deel Den Naerstigen Byen-houder en hier wordt geen auteur vermeld, maar wel 'Noyt voor desen gedruckt' en 'Met Privilegie voor 15 Jaren'
Het zou dus toch van J. Cats kunnen zijn, vermits het Bie-Boek door zijn nazaten is uitgegeven en er waren ondertussen meer dan 15 jaar verstreken.
Het is natuurlijk slechts mijn mening, maar ik nodig je uit om ze te beiden te lezen. Vele malen interessanter dan een TV-avond!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Bart de Coo » zo 30 jan 2011, 21:53

Het is natuurlijk slechts mijn mening, maar ik nodig je uit om ze te beiden te lezen. Vele malen interessanter dan een TV-avond!
Zo is het. En dank voor je speurwerk. Ik ben weer een illusie armer. Meneer Groen is dus zeer zeker niet de auteur.

Ondertussen heb ik alweer mail gekregen van Jeroen Hellingman. Hij is inderdaad verantwoordelijk voor de beide bijenboeken op de site van het Project Gutenberg. Ik heb het dan over Hendrix en Dirks. Met zijn vriendelijke toestemming enige citaten uit zijn mail:

'Beste Bart de Coo,

Het is eigenlijk een soort van toevalstreffer geweest dat die
bijenboeken op Project Gutenberg verschenen. Een paar jaar geleden was
een kennis aan het opruimen, en kwamen die boekjes tevoorschijn (en nog
een paar, die iets nieuwer zijn, en daardoor vanwege de auteurswet niet
op Project Gutenberg (PG) kunnen verschijnen.

Ik vroeg of ik ze mocht hebben, en heb ze daarna gescanned en op PG
geplaatst. Ik heb geen bijzondere binding met bijenhouden, maar vond het
gewoon een paar interessante boekjes.'

(...)

'Dat we niet meer adverteren heeft ermee te maken dat we een club van
vrijwilligers zijn, niet noodzakelijk gefocust op bepaalde
onderwerpen. We hopen in zekere zin dat geinteresseerden ons werk via de
bekende zoekmachines kunnen vinden, en de catalogus, die ook op
onderwerpen doorzoekbaar is (in het Engels). Ik heb bijvoorbeeld over
geheel andere onderwerpen ook boeken geplaatst, met name veel over
reizen en antropologie.'

(...)

'In principe zijn ook varianten van de tekst in ePub formaat beschikbaar,
zodat het boek ook te gebruiken is op digitale leesapparaatjes.'

Verder vertelt Jeroen dat hij graag behulpzaam wil zijn bij het inscannen van andere boeken voor het Project Gutenberg. De enige voorwaarden zijn dat het boek vóór 1923 gepubliceerd is - in verband met de auteursrechten - en dat we foto's van de voor- en achterkant van de titelpagina aanleveren. Je begrijpt dat ik nu al zit te denken aan een aantal titels!

Ook heel leuk:

http://www.gutenberg.org/ebooks/28963

http://www.gutenberg.org/ebooks/26443

Vooral dat Vlaamse honingboek lijkt me erg leuk. Hup, printen en lezen maar weer. Zo komen wij de winter wel door!

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: J.Dirks. Handboek voor bijenhouders (1861)

Bericht door Bart de Coo » vr 25 mar 2011, 21:30

Ik vroeg mij hierboven hardop af of we ooit de complete Nederlandse bijenbibliotheek online zouden krijgen. Waarop Maarten Kleijne suggereerde dat ik daar wellicht zelf eens voor zou gaan zorgen. Zie hier een oeroude topic van ons aller J.P.Dijkstra:

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 10&t=14543

Zo, dat is weer huiswerk voor een paar jaar.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten