De kast van Dzierzon in Artis

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door Bart de Coo » wo 09 mar 2011, 22:41

Afgelopen dinsdag was ik in het zonovergoten Amsterdam. Mijn broer trouwde op het stadsdeelkantoor van Osdorp. Alles gebeurde kleinschalig en met weinig mensen eromheen. Het ging mijn broer om 'het papiertje', omdat ze inmiddels een zoontje hebben en geen zin hadden in poespas. We vroegen ons af wat we die middag zouden gaan doen. We twijfelden tussen Nemo en Artis. We kozen, mede op mijn aandringen voor Artis, omdat ik zo graag die dzierzonkast eens wilde zien. Hij staat achter de vlindertuin. Als je via de hoofdingang de vlindertuin binnenstapt - schitterend trouwens, net als het insectarium - en je loopt die helemaal door, dan vind je aan het einde een waterval en de 'poppenkast', de kast waarin de vlinderpoppen achter glas uitgebroed worden. Daar verlaat je de tuin en onmiddellijk rechts staat de dzierzonkast.


Afbeelding


Volgens het bordje dat erbij staat, werd de kast neergezet in 1857. De kast die er nu staat, is uiteraard een replica. De sokkel of 'piëdestal' is echter origineel: daar stond anderhalve eeuw geleden de oorspronkelijk kast ook al op. In 1861 schreef ene J.Dirks een boek over deze kast. Dit boek is integraal beschikbaar op de site van het Project Gutenberg en we hebben het onlangs uitvoerig besproken: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 10&t=24239. Je zult in het boek bouwtekeningen aantreffen. Dirks geeft de maten helaas wel in duimen en voeten. Ik heb mailcontact gehad met een zekere Jeroen Hellingman die dit boek onder de scanner legde en op de Gutenberg-site zette. Hij had daar overigens geen bijzondere reden voor. Hij had het boek ergens gevonden en het leek hem wel leuk om te scannen. Dat was zacht gezegd een gouden greep van hem. Hij liet mij weten dat hij het boek onlangs voorzien heeft van een aantal bouwtekeningen, die hij aanvankelijk niet meegecand had. Nu is het boek dus helemaal compleet. Ik vermoed dat de kast in Artis precies volgens de aanwijzingen van Dirks gemaakt is, maar dat weet ik niet zeker. Albert Stoter laat hieronder al weten dat Dzierzon met een achterbehandelingskast werkte. Deze kast is echter een 'zijbehandelingskast'.


Afbeelding


Het laat zich raden waarom deze kast zo'n piepklein - maar daarom niet minder interessant - hoofdstukje in de Nederlandse imkersgeschiedenis vormt. Hij is namelijk onhandig en op het moment dat hij hier zijn intrede deed, was hij eigenlijk al achterhaald. Het systeem laat zich het beste vergelijken met de moderne lattenkast. De bijen worden dus gedwongen één raat aan één lat vast te bouwen - er zitten dus géén raampjes in deze kast! Dat doe je door stukken raat aan een lat te bevestigen, bijvoorbeeld met vloeibare was of met een bloempapje (!). De latten worden door een richel in de kast geschoven. Maar ja, je zult vast wel eens warbouw krijgen en die latten worden natuurlijk stevig vastgekit aan de richel. Dat is vragen om problemen, lijkt mij. Het is mij een raadsel waarom deze kast gebouwd is om van de zijkant geïnspecteerd te worden. Waarom geen losse plank erop gelegd? De kast is dus niet alleen nogal onhandig; hij was bovendien in 1857 al achterhaald. Op dat moment had de Amerikaanse dominee Langstroth al een raampje bedacht dat hij zodanig in de kast plaatste, dat de bijen de ruimten rondom ongemoeid lieten. Die uitvinding moest duidelijk nog doordringen tot Europa.

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe geniaal Langstroths uitvinding was. Er moesten eeuwen, om niet te zeggen millennia aan vooraf gaan, voordat iemand op dat idee kwam. Zijn uitvinding is zo geniaal, dat er helemaal niemand meer taalt naar verbetering, hoogstens op details. Het idee om rondom een rechthoekig raampje de zogenaamde 'bijenruimte' in acht te nemen, is de kroon op de imkerij. Zo'n dzierzonkast is Artis doordringt je daar weer eens flink van. De bewondering voor onze Langstroth-kasten - ik bedoel dus het principe - kan er alleen maar door toenemen. Toch aardig om je dat zo nu en dan weer eens te realiseren.

Onderaan het imkerpedia-lemma 'uitneembare ramen' - geschreven door Albert Stoter - vind je een paar aardige verwijzingen naar boeken over de zoektocht naar de perfecte kast. Eén van die boeken is van Eva Crane. Dat moest ik ooit maar eens gaan lezen.


Groet,


Bart

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door petro » wo 09 mar 2011, 22:54

Het ziet er leuk uit en leuk is dan ook het goede woord,daar er slecht in te werken zal zijn.
Er is in het kastje geen rekening gehouden met de bijenruimte,waardoor het nu waarschijnlijk al erg moeilijk is om in te komen.
Bovendien is het qua ruimte niet veel groter als een zesraams kastje.
Het wordt op het moment bezet door een Buckfastvolk,niet echt een ras voor zo'n kastje.
Ik zal jullie op de hoogte houden in de aankomende tijd.(heb er eerlijk niet gezegd er niet meer aan gedacht)
Petro

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door Albert Stoter » do 10 mar 2011, 09:26

Voor een Dzierzonkast zit volgens mij de vliegopening verkeerd. Dzierzon werkte met achterbehandeling. De vliegopening moet dus tegenover het deurtje zitten. Dergelijke achterbehandelingskasten maakten het mogelijk om er gehele wanden mee vol te bouwen, stijf naast en boven elkaar. Zie bijvoorbeeld ook de foto's van Max Kuntzsch bij diens achterbehandelingskasten.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door Bart de Coo » do 10 mar 2011, 19:15

Gelukkig heft Pedro ingehaakt, want die weet er meer van :dance: .

Pedro, ik las op het bordje dat erbij stond dat de kast gesponsord is. Was die kast zo duur, dan? Nee toch? Wie heeft hem gemaakt eigenlijk?

Wie kwam er op het idee om deze kast na te maken? Hoe ontdekten jullie dat die kast er anderhalve eeuw geleden stond?

Op welke voorbeelden hebben de makers zich gebaseerd? Op de voorbeelden van Dzierzon of die van Dirks?

Welke contacten bestaan er tussen welke imkers en Artis om dit van de grond te krijgen? (Knap werk!)

Natuurlijk hoef je niet alle vragen te beantwoorden, tenzij je de antwoorden ter plekke uit je mouw schudt. Maar nieuwsgierig ben ik wel!

Bedankt & groet,

Bart

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door Wim Joosten » vr 11 mar 2011, 11:52

Er heeft op onze Homepage ook een keer een stukje over gestaan gehaald uit het tabblad Nieuws: http://historiek.net/actueel/artis-bije ... nkast-3754
Met vriendelijke groet,
Wim

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door petro » vr 22 apr 2011, 11:49

Beetje late reactie :roll:
De eerste vraag moet ik je schuldig blijven.

Oorspronkelijk was er al een replica gemaakt,dit om te laten zien op de "Prikkenbeen" dagen in Artis.(gestart door K.Veltman)
Die betreffende replica is indertijd geschonken aan het bijenmuseum op het Nieuwe bijenpark in Amsterdam(stadsdeel Geuzenveld).
Het was ook niet zozeer een ontdekking dat de kast vroeger in Artis stond,maar meer een gegeven.

Het namaken van de kast is gedaan vanaf de originele bouwtekeningen van Dzierzon,die Artis nog in bezit heeft.

Artis heeft zijn eigen imker waar ze in principe contact mee hebben.(Op dit moment:K.Veltman)

De oorspronkelijke tekeningen zijn van een kast bestaande uit twee lagen,dit is dan nu één laag bestaande uit 6bk.ramen.
De kast is gemaakt door een gedegen timmerman die helaas minder van bijen weet.Daarbij is er geen contact gehouden met de imker,waardoor o.a.in de binnenzijde geen rekening is gehouden met de bijenruimte.
Wat geresulteerd heeft dat er nu aan beidde kopse kanten een raat is gebouwd die niet te verwijderen is en boven de latten wordt ook nog raat gebouwd,dit wordt dan ook nog eens gevuld met honing.Kan je nagaan wat voor ellende dat geeft bij het openen van de kast.
Zes ramen is ook niets voor een gewoon ontwikkelend volk,waardoor deze kast nog bewerkelijker is dan de observatiekast in het insectarium.(o.a.ook afhalen ramen broed)

Het feit dat op het ogenblik Buckfast bijen het kastje bevolken is natuurlijk ook geen erg goede keus,bedoeling is dan ook dat die vervangen worden door Carnica's.

Dat alles doet natuurlijk niets af aan de historische waarde van de kast waardoor het natuurlijk weer van van respectable
belang is voor de dierentuin zelf.
Petro

Bart de Coo schreef:Gelukkig heft Pedro ingehaakt, want die weet er meer van :dance: .

Pedro, ik las op het bordje dat erbij stond dat de kast gesponsord is. Was die kast zo duur, dan? Nee toch? Wie heeft hem gemaakt eigenlijk?

Wie kwam er op het idee om deze kast na te maken? Hoe ontdekten jullie dat die kast er anderhalve eeuw geleden stond?

Op welke voorbeelden hebben de makers zich gebaseerd? Op de voorbeelden van Dzierzon of die van Dirks?

Welke contacten bestaan er tussen welke imkers en Artis om dit van de grond te krijgen? (Knap werk!)

Natuurlijk hoef je niet alle vragen te beantwoorden, tenzij je de antwoorden ter plekke uit je mouw schudt. Maar nieuwsgierig ben ik wel!

Bedankt & groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De kast van Dzierzon in Artis

Bericht door Bart de Coo » vr 22 apr 2011, 19:12

Dank, pedro. Ik ben weer wijzer geworden.

Ik moet op 1 mei een lezing houden in Amsterdam over de lattenkasten. Ik vond natuurlijk dat ik ja moest zeggen, maar doodeng vind ik het ook. Misschien dat ik daar nog wat meer inlichtingen kan krijgen.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten