Jacob Cats: Bie-boek

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jacob Cats: Bie-boek

Bericht door Bart de Coo » do 07 apr 2011, 22:07

Helemaal scheelgezocht, eindelijk gevonden (Kijk op bladzijde 290!):

http://books.google.nl/books?id=Ssc_AAA ... &q&f=false

Hij staat dus gewoon op Google Books.

Toch snap ik er nog steeds geen klont van. In de oorspronkelijk verzamelde werken van Cats kom ik het Bie-boek gewoon niet tegen. En ik kan het echt weten, want vorige week heb ik uit de collectie Oude Drukken van de universiteitsbibliotheek van Nijmegen een eerste druk laten aanrukken, verschenen bij het leven van Cats zelve. Enorm boekwerk met leren band en metalen sluitingen, prachtige etsen erin, en dat mag je dan onder toezicht doorbladeren. Noppes, nada, niente. Geen Bie-boek.

De enige uitgaven van het Bie-boek die ik in de zoeksystemen tegenkom, is een uitgave uit Gent (!!!!). Dat geldt ook voor deze druk uit 1783. Het Vlaamse, Spaans-Oostenrijkse, katholieke Gent, waar het verzamelde werk van aartsprotestant, zwarte kous en papenvreter Jacob Cats, jaren na zijn dood wordt uitgegeven? Sterker nog, die stad duikt telkens weer op, als het om een uitgave van het Bie-boek gaat. Ik snap er helemaal niets meer van.

(Overigens had Hans van der Post al eens een scan op het forum gezet van zijn facsimile-uitgave uit 18-nogwat. Maar die link doet het niet meer!)

Wordt zeer zeker vervolgd.


Groet,


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten