Franse Comtoiseklokken en bijen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » ma 06 jun 2011, 00:24

De Franse boerenklok afkomstig uit het oostelijke departement Franche Comté is in Nederland zeer populair (geweest). Veel mensen in Nederland hebben zo'n klok in de kamer hangen, echter veelal zonder de bijbehorende kast . De kasten zijn moeilijk te vervoeren , meestal aangetast door houtwormvraat en door hun omvang (soort staande doodskist) niet fraai te plaatsen in de Hollandse huiskamer

De voorplaat van de 'pendule Comtoise' is van dun latoenkoper en kent verschillende afbeeldingen. Leuk is te weten dat op twee klokken bijenkorven figureren.
De een is een voorstelling' Lof op de landbouw' ;hier zijn bijenkorven omringd door bijen afgebeeld, de ander is 'oorlog en vrede'.
Hier wordt de godin van de overwinning 'Victoria'( zoals te zien op de Brandenburger Tor Berlin), geflankeerd door attributen van de oorlog (kanon, degen kruitvat etc.) aan de rechter zijde.
Aan de linkerzijde de attributen van de vrede met bijenkorven ,ploeg en sikkel etc.

De bedoelde afbeeldingen vindt u in het Duitse standaardwerk van deze comtoiseklokken...Kom nog met exacte titel. Ik bezit beide klokken die er na vele jaren nog lustig op los tikken en slaan. Een hebbeding voor de imker met nostalgische inslag ! :D

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Wim Joosten » ma 06 jun 2011, 08:02

Leuk, kun je foto's van je klokken plaatsen?
Met vriendelijke groet,
Wim

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » ma 06 jun 2011, 18:02

Beste Wim,
Ik ga mijn best doen de foto's te plaatsen . Ik ben nog niet zo bedreven in dat fenomeen hier.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » ma 06 jun 2011, 18:39

Wim heb je mijn foto gezien. Ik heb hem opgestuurd en 'gezien' maar het is mij onduidelijk waarom ik hem niet direct onder een mededeling krijg. Ga nog eens prutsen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Berend » ma 06 jun 2011, 22:33

onder de knoppen "opslaan, voorbeeld en bevestig" onder het venster waar je je bericht in typt staat een een tabblad 'Bijlage toevoegen".
Hier kun je bestanden van je computer toevoegen, heel simpel...

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » di 07 jun 2011, 00:03


Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » di 07 jun 2011, 00:06

Afbeelding

comtoise' Lof der landbouw', onder bijenkorven

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Franschman » di 07 jun 2011, 00:12

Berend en Wim bedankt voor jullie hulp. Het is gelukt, hoera ! Wat vinden jullie van het resultaat.
(Probleem bleek inloggen en te grote bestanden, dom, dom, dom dat ik dat niet doorhad, excuses) H\Hoe dan ook ; "Blij dat ik bij" :be3: Ga er nog een eentje proberen "ter leering ende vermaeck''

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Wim Joosten » di 07 jun 2011, 07:58

Hallo Franschman.

Mooi, die afbeeldingen met de bijen er op.

Je hebt ze als attachment bijgevoegd. Als je ze als afbeelding wilt toevoegen, kijk dan voor instructies hier: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 59&t=23980

Ik heb de eerste als afbeelding geplaatst, die had je al wel ge-upload volgens de instructies.
Met vriendelijke groet,
Wim

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Franse Comtoiseklokken en bijen

Bericht door Freek » di 02 aug 2011, 22:36

Mooie dingen!
Comtoise klokken zijn oerdegelijke klokken, die behoorlijk acuraat lopen. Echter ze zijn wel behoorlijk "aanwezig" ik bedoel ze hebben een duidelijke tik-tak (een tik per seconde) en slaan meestal elk uur 2 X op een flinke bel die je het hele huis door hoort en elk half uur 1 keer met een dwangslag.
Anderszijds, ze zijn oerdegelijk maar zijn ook altijd meer dan honderd jaar oud (voor 1e wereldoorlog) en soms kan natuurlijk een revisie nodig zijn bij dit soort uurwerken, een klokkenmaker kan deze revisie vaak goed uitvoeren.

Groet,

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten