Vluchten kan niet meer.....

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Vluchten kan niet meer.....

Bericht door Franschman » do 20 okt 2011, 16:33

Ja beste Beelievers,

Vluchten kan niet meer.......

Wellicht zegt deze zin uit een liedje van Annie M.G Schmidt uit de musical'En nu naar bed" gezongen door Frans Halsema en Jenny Arean u nog iets ?

Het begint erop te lijken dat het met de imkers in Nederland ook die kant uit gaat. Waar kunnen we nog heen met onze hobby die wordt verscheurd door bijenziekten, gebrek aan maatschappelijke aandacht, weinig overheidssteun en fusieperikelen. De steeds verder groeiende bevolking doet de natuur naar een 'bloempotniveau' teruggaan. Vind je het gek dat je tegenwoordig met je bijen letterlijk 'het dak op kan gaan" :D

Het is natuurlijk in en in treurig en ik kan de vergelijking goed maken omdat ik ook zie hoe het hier in Frankrijk kan gaan met imkeren. Moeten we dan dáárheen allemaal vluchten ? Als ik U de onmetelijke koolzaadvelden laat zien in de streek de Beauce onder, dus ten zuiden Parijs dan zou je net als duivenmelkers met grote transportwagens de bijen daar kunnen plaatsen. Serieus. De bijen zijn hedenochtend gelost in Orleans ( kent U die vroegere duivenberichten op de radio nog /) Wie gaat dat waarmaken en de Franse Flevopolder aanboren als drachtveld !

Hier in Frankrijk maar ook in Nederland wordt de beangstigende teruggang van de natuur met mooie praatjes toegedekt. Ook het bedrijfsleven is op taalles gegaan en heft door dat 'gewasbescherming' beter verkoopt dan 'bestrijdingsmiddel' Werkster werd zo 'interieurverzorgster'. Het werk bleef echter hetzelfde !

Hier in Frankrijk is nu een soort tegenactie van de vogelbescherming en de bijenteelt.

Het toverwoord is 'Biodiversité' .

In feite komt het er op neer dat je het uitsterven van dieren en planten moet tegengaan en voorkomen maar uitsterven 'ligt' taalkundig niet lekker ! :be3:

Wat wordt het nu ???

Steun de bijenteelt want !..... L' abeille de France Partenaire de la biodiversité

In feite , steun de imkers want de bij hoort erbij ! :D

Ik hoop dat het hier gaat werken maar het proces is in ieder geval in werking gezet.
"Goed voorbeeld doet goed volgen" zou ik zeggen. Wat vindt U daarvan ? :think: Hoop doet leven want van zo'n liedje zou je de moed gaan opgeven en de ( Dathé) pijp aan Maarten geven. We blijven positief maar houden de zaken wel scherp in de gaten. Weg met neonicotinen en sluit eens goed de gelederen in de NBV.

Bij voorbaat dank voor Uw reacties ! :clap:

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Vluchten kan niet meer.....

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 21 okt 2011, 09:52

De bijen zijn hedenochtend gelost in Orleans
Dat heb ik één keer in Orleans meegemaakt maar dan met postduiven. Een geweldig gezicht.
Nationale vlucht jonge duiven vanuit Orleans wordt ook wel 'de nacht van Orleans' genoemd omdat er zoveel duiven worden gelost dat het een 15 min schemer wordt op de losplaats.
Is dat met bijen dan daar ook zo? Een ding is in iedergeval anders. Mijn duiven waren eerder terug dan ik. :D

Jaap (die overgestapt is van postduiven naar bijen. Als het maar vliegt.)

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Vluchten kan niet meer.....

Bericht door p.zwartepoorte » vr 21 okt 2011, 17:43

hoi jaap kan je me de hand geven ik ben van postduiven /sierduiven na bijen gegaan
maar die vlucht van orleans dat is niet zo meer dat het schemer word
de duivenmelker zijn hard terug gelopen
in mij regio toen ik vloog had 15,000 duiven en nu in 2011
mogen ze blij zijn met 4.000 duiven
maar ik mis ze wel de gevleugelde vrienden
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vluchten kan niet meer.....

Bericht door G.B. » di 10 jan 2012, 18:30

Net even op google earth Orleans en omgeving afgestroopt:

Zeker wel koolzaad jah...
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten