Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door Bart de Coo » di 27 dec 2011, 20:17

R.P. Groenveld. Het grote bijenboek. Wolters, Groningen 1961.

Dit boek las ik onlangs in één ruk uit. Het is een echt beginnersboek, dat dus geschreven is door een zekere meneer Groenveld, die op de titelpagina laat weten dat hij op het moment van schrijven secretaris van de VBBN was. Het boek heeft een bijzondere indeling. Ik heb één keer van mijn leven een lezing mogen houden, vorig jaar in Amsterdam, en ik hield ongemerkt dezelfde indeling aan als Groenveld. Afgezien van de inleiding en het ‘aanhangsel’ bestaat het boek namelijk uit drie delen: eerste jaar, tweede jaar, derde jaar. Natuurlijk, erg veel overzichtelijker en praktischer kun je het voor een beginner nauwelijks maken.

Groenveld laat zich kennen als iemand die helemaal wars is van bijgeloof, van horen zeggen, ‘voorvaderlijke zelfgenoegzaamheid’(Schotman) of imkerslatijn, getuige bijvoorbeeld deze passage: ‘Vroeger vond men algemeen, dat de vliegopening van de bijenwoningen in zuidoostelijke richting moesten staan. Als uw plaatselijke omstandigheden dat mogelijk maken, moogt u, uit eerbied voor de traditie, gerust aan die gewoonte vasthouden. Maar nodig is het helemaal niet.’ Dit soort passages zijn talrijk en je kunt je er vijftig jaar later niet genoeg over verbazen dat je álle gemeenplaatsen die Groenveld voorzichtig maar stellig tegenspreekt, kent. Mag ik in dit verband nog één mooie zin citeren? Komt ie (Groenveld bespreekt de dubbelwandige simplex en de enkelwandige spaarkast): ‘Sommige imkers vinden, dat de simplex voor de bijen warmer is. Maar die meerdere warmte bestaat alleen in het hart van de zorgzame imker, die zijn bijen zo graag wat vertroetelt.’ Heerlijk.

Heel mooi vind ik ook die vaderlijke, wat schoolmeesterige toon. Het is die toon die moderne schrijvers niet meer zouden durven gebruiken, uit angst verdacht te worden van kapsones of nog erger. Maar wat een balsem voor de ziel om bijvoorbeeld weer eens zinnen te lezen als deze: ‘Ik meende, dat deze kleine beschouwing nodig was om het juiste licht te laten vallen op de wonderlijke bijenwereld, die we nu samen nader zullen leren kennen.’

Het grote bijenboek van Groenveld is om twee redenen achterhaald. Van varroa had Groenveld in 1961 nog nooit gehoord en die schoolmeesterstoon laten wij ons niet meer aanleunen. Dat neemt niet weg dat het boek zalig leesvoer is voor een sombere winteravond.

Groet,

Bart

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door gert » di 27 dec 2011, 21:12

Hallo Bart,

Ik heb genoten van je fraaie verhaal, vol imkershumor.
Ik weet niet of de heer Groenveld nog leeft.
Ik ga proberen zijn dochter op te sporen die ik 10 jaar geleden ontmoette als verpleegkundige in de Daniël den Hoed kliniek.
Toen ik haar vertelde zo genoten te hebben van het boek van haar vader, heeft ze hem dat verteld.
Hij was er erg blij mee en liet me hartelijk groeten. Dat was 2001.
Als ze daar nog werkt, zal ik jouw bespreking haar doen geworden.

Hart groet,
Gert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door semar » di 27 dec 2011, 22:00

het is ook een van de betere leerboeken in het nederlands,
duidelijk en overzichtelijk. prima boek om het te leeren.
en het varao hoofdstuk kun je uit een ander boek halen.
bijenhouden met sukses is ook z´n evergreen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, ik gebruik schotman vaak bij lastige problemen problemen, vooral daar de meeste boeken vaak maar één oplossing bieden.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door Bart de Coo » wo 28 dec 2011, 21:35

Gert,

Ik beschouw dit boek echt als historisch, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik was nog lange niet geboren toen het verscheen. Het verbaast me dus dat de auteur in 2001 nog in leven was. Als je de complimenten aan zijn dochter kunt overbrengen, doe dat dan vooral. Als ik via via te horen zou krijgen dat het werk van mijn vader na vijftig jaar nog steeds ontdekt, gelezen en gewaardeerd werd, dan zou ik dat heel mooi vinden!

Groet,

Bart de Coo

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door gert » wo 28 dec 2011, 21:46

Dag Bart,

Wat de leeftijd betreft kan het goed. Maar ik denk dat de heer Groenveld nu niet meer leeft hier.
Ik lees Schotman en Groenveld graag, maar ik hoor dan ook tot de oudere garde van voor de oorlog. Heerlijk om in de snuffelen.
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik een kleinzoon heb, bovendien naamgenoot, die het imkeren van me gaat overnemen.
Hij was met z'n 16 jaar een van de jongste imkers in Nederland.

Hart gr Gert

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Groenveld. Het grote bijenboek (1961)

Bericht door gert » do 20 jun 2013, 22:46

In 2001 ontmoette ik in de Daniël den Hoedkliniek een verpleegkundige, die een dochter van Groenveld bleek te zijn. Toen aan de orde kwam dat ik imkerde, vertelde ze: "Mijn vader is ook imker. Hij heeft daar een boek over geschreven." Toen ik naam zijn naam vroeg, noemde ze die van Groenveld. Toen ik vertelde dat ik zijn boek met veel waardering had gelezen en nog wel eens raadpleegde, was ze aangenaam verrast. Een paar dagen later kwam ze naar me toe met de woorden: "Ik heb het aan m'n vader verteld, dat u zijn boek zo waardeerde. Hij was er erg blij mee en had niet verwacht dat na zoveel jaren het nog gelezen werd."

Dit ter aanvulling op het mooie verhaal van Bart. Dank daarvoor.
Ik zie nu dat ik al eerder over Groenveld had geschreven. Was het helemaal vergeten. Dat krijg je als je oud wordt. :)

Hartelijke groet,

Gert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten