De Vredeszaal in Münster

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De Vredeszaal in Münster

Bericht door Bart de Coo » vr 16 mar 2012, 23:38

Afbeelding


Ik heb zeer onlangs heerlijk de toerist uitgehangen in het eeuwige Münster in Duitsland, bekend van de Westfaalse Vrede, in ons land ook wel bekend als 'De vrede van Münster', alhoewel die naam niet helemaal correct is, omdat er in meer oorden onderhandeld werd, waaronder in Osnabrück, maar goed. In Münster vonden in elk geval de ceremonies plaats waarmee het jarenlange onderhandelen werd afgesloten. In de 'vredeszaal' van het eeuwenoude stadhuis van Münster werden uiteindelijk de handtekeningen gezet.

De zaal is prachtig betimmerd. In die betimmering zit allemaal houtsnijwerk, waaronder deze voorstelling, waarop je een imker ziet die probeert een beer weg te jagen die een korf aan het plunderen is. Kennelijk kwam zoiets nog voor in 1648. Mooi hè?

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door Oude Essink » za 17 mar 2012, 18:20

houtsnijwerk; beslag; conservering van de kast en een fraaie foto. Geweldig! Had je een gids, die jou op de voorstelling wees of was je aan het begin van de rondtocht en nog attent genoeg om het te ontdekken.

hennie oes

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door Ruinerweg » za 17 mar 2012, 19:47

Wij zijn er ook geweest vorig jaar in de voorjaarsvakantie.
Ons is het helaas ontgaan. Wel onder indruk van het stuk geschiedenis wat de daar
gezien hebben!

Groeten,

Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door Bart de Coo » zo 18 mar 2012, 14:49

Tsja, waarom valt mijn oog daarop? Er is nogal wat houtsnijwerk in die zaal, tenslotte. Pure beroepsdeformatie, denk ik.

Als je de zaal binnenstapt en je bekijkt dat houtsnijwerk, dan snap je al gauw, als je een klein beetje cultureel onderlegd bent, waar de ideeën aan ontleend zijn en wat de regelmaat is. Langs één wand zijn de twaalf apostelen voorgesteld en aan de overkant, aan weerszijden van de ramen, zie je jongedames die de zeven 'artes liberales' (grammatica, retorica, mathematica, enz.) en de zeven muzen moeten voorstellen - of waren het er nou negen? Daartussenin, langs de korte zijde, tegenover de haardschouw, staat in het midden een Christusbeeld en daaromheen zie je allemaal ambachten voorgesteld. Terwijl mijn oog dwaalde langs de kuipers, de bierbrouwers, de vleeshouwers en wat dies meer zij, dacht ik - beroepsdeformatie! - waar is de imker? En ja hoor, daar wastie. Overigens is bijenhouden niet mijn 'beroep' natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel.

En terwijl ik piekerde over een antwoord op Hennies vraag, realiseerde ik mij hoe ernstig het met mijn beroepsdeformatie gesteld is. Ik stapte in Münster de Kaufhof binnen, zeg maar de Duitse pendant van de V&D. Ik was op zoek naar cadeautjes voor de kinderen en ik ging naar de speelgoedafdeling. Daar stond ik tussen de Playmobil naar een imkerspoppetje te zoeken. Ik weet namelijk bijna zeker dat ik wel eens een Playmobil-imkertje in een catalogus heb zien staan. Weer niet gevonden, helaas. Mocht iemand weten of er inderdaad een Playmobil-imkertje bestaat, dan hou ik mij zeer aanbevolen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door buzzer » zo 18 mar 2012, 15:58

Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door zanna » zo 18 mar 2012, 16:23


Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door Oude Essink » ma 19 mar 2012, 10:23

bart schreef:
Pure beroepsdeformatie
Liever: beroepsfixatie klinkt vriendelijker; of ook: beroepsoriëntatie.
Toch fijn, dat je die beer zag snoepen en dat je er (stiekum??) een foto van maakte.

Afbeelding

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De Vredeszaal in Münster

Bericht door kbrnld » ma 19 mar 2012, 11:32

Geen playmobil imker, wel een playmobil bijtje:
http://de.shopping.com/playmobil-playmo ... /info?sb=1

Gelukkig hoeven wij onze bijen niet per stuk af te rekenen :be9:

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten