Jan Speelziek overleden

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jan Speelziek overleden

Bericht door Bart de Coo » zo 15 apr 2012, 23:38

In de chat meldt Hennie Oude Essink dat niemand minder dan Jan Speelziek is overleden. Ik kende de man helemaal niet, maar zijn publicaties ken ik bij wijze van spreken van buiten.

Er is één boek waarom ik hem enorm bewonder, namelijk de editie van de tekst uit de Gelderse Almanak van 1842, uitgebracht onder de titel Aalbert van Schothorst, dé korfimker van de negentiende eeuw. Om die reden alleen al verdient die man van mij een standbeeld.

Maar nogmaals, ik kende hem verder helemaal niet. Dus hieronder graag uw necrologieën en hagiografieën. Bedankt alvast. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar alle sporen die hij in de imkerswereld heeft achtergelaten. U hopelijk ook.

Groet,

Bart de Coo

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Jan Speelziek overleden

Bericht door beethere » ma 16 apr 2012, 07:35

Ik kende de man ook niet, tot hij in 1986 met de Leidse imkers meeging op een uitwisseling met Polen.
Op deze reis toonde hij zich een bestuurder pur sang, die op de juiste momenten naar voren wist te treden, en zich een als waardig vertegenwoordiger van de Nederlandse imkers opstelde, hetgeen volgens mij door de notabelen van de Poolse evenknie van de voormalige VBBN erg werd gewaardeerd.
Het was diep in de communistische tijd, en er was alleen wat mogelijk als er belangrijke contacten waren, en Jan Speelziek was voor de Poolse autoriteiten zo iemand, hij was de voorzitter van de Nederlandse imkers.
Ik heb hem toen ook uitspraken horen doen dat hij zich zou inspannen dat Poolse was door de VBBN gekocht zou moeten gaan worden, maar weet niet of dat ooit doorgegaan is.
In 1987 vond ik hem als 16jarig jochie al een vrij oude man, maar weet niet of dat echt het geval was natuurlijk; toen vond ik alles ouder dan 30 al oud. :P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jan Speelziek overleden

Bericht door Oude Essink » ma 16 apr 2012, 12:40

Jan Speelziek is de schrijver van het door bijna iedere imker gebruikte handboek voor de bijenteelt: "Werkboek bijenhouden" 1981. Onder het pseudomiem Jan van de Veluwe schreef hij een boekje over het korfimkeren "Korfimkerij, eens een beroep..thans een hobby"1982. Hij nam het initiatief tot het samenstellen van een imkersencyclopedie in de Nederlandse taal en bracht daartoe 14 wetenschappers en vooraanstaande practijkimkers bijeen om degelijke artikelen te schrijven voor dit boek, dat verscheen in 1987: "Imkersencyclopedie voor Nederland en België; J.J. Speelziek - J. Beetsma - H.H.W. Velthuis en anderen". Een degelijk en uitstekend naslagwerk over alle mogelijke onderwerpen uit de imkerij.

Afbeelding
Hij ruste in vrede

hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jan Speelziek overleden

Bericht door Oude Essink » ma 16 apr 2012, 19:11

Intussen staat er een in memoriam van de hand van J.Dommerholt op de site van de NBV http://www.bijenhouders.nl/maand_item.php

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jan Speelziek overleden

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 apr 2012, 00:18

Afbeelding
Op de foto links zijn voorganger, rechts J.J. Speelziek.

Zelf heb ik Jan Speelziek als voorzitter van de VBBN een verademing gevonden tenopzichte van het 40 jarige bewind van zijn voorganger Mr Ridder van Rappard. Ik heb van Rappard 16 jaar meegemaakt deze was een "verlichte despoot".

Een van de eerste zaken die Jan Speelziek aanpakte was het statuut en huishoudelijk reglement. Een van de opvallende zaken; bestuurders mochten maximaal 9 jaar hun functie bekleden. In de tijd van het voorzittersschap van Jan Speelziek 1 januari 1978 - 31december 1986 groeide de vereniging van 5500 naar 8000 leden.
Jan Speelziek heeft veel geschreven.
Een van de eerste "schrijfsels" was het lesboekje: "Beste bijen hoe leer ik jullie kennen".

Hieronder een stukje tekst uit "Honderd jaar imkeren" door Wieb Top Uitgegeven bij het honderd jarig bestaan van de VBBN. De Hr Speelziek zo werd hij in "Bijenteelt" genoemd en welkom geheten met de woorden:

Het lijkt inmiddels overbodig geworden de Hr. Speelziek, die door de artikelen die hij voor ons maandblad schreef, deels onder eigen naam en deels onder het pseudoniem Jan van de Veluwe en door zijn optreden in verscheidene afdelingsbijeenkomsten, al lang geen onbekende voor onze leden meer is, nog bij U te introduceren.

In het dec.no. van 1976 publiceerden wij al een vraaggesprek met onze nieuwe voorzitter, waaruit blijkt dat zijn belangstelling veelzijdig is en dat "het gaan imkeren", slechts een ontwaken uit een sluimertoestand was. De aanleg voor de bijenhouderij was als gevolg van erfelijkheid latent aanwezig.

Geen wonder dat de Hr. Speelziek, eenmaal als imker ontwaakt zijnde, zich duchtig teweer stelde. In de afd. Apeldoorn sprak hij snel een hartig woordje mee, organiseerde forumavonden, stelde interessante quizzen samen, hield lezingen in de omgeving en interesseerde zich voor de verbetering van het kastenmateriaal in het algemeen. Daarnaast behaalde hij in korte tijd het diploma "Praktisch Imker" en "Leraar Bijenteelt" en wierp zich met alle energie op de propaganda, vooral in de hobby-sfeer, waaraan z.i. te weinig werd gedaan.


http://www.bijenhouders.nl/maand_item.php In memoriam door Jan Dommerholt voorz.NBV

Foto ingescand uit "Bijenteelt" augustus1977
foto bureau W. A. Abrahamsz te Wageningen
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten