P.F.de Grave: Nieuwe ondervindingen (1816)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

P.F.de Grave: Nieuwe ondervindingen (1816)

Bericht door Bart de Coo » vr 22 jun 2012, 17:23

En ja hoor, daar is weer een oeroud bijenboek, klaar om onder dikke lagen stof vandaan gehaald te worden:

http://books.google.cm/books?id=FusPAAA ... Bn&f=false

Dit keer gaat het om een oorspronkelijk Vlaams werk. Nou ja, Vlaams. De schrijver heeft de slag bij Waterloo nog vers in het geheugen zitten en hij refereert met veel patriottisme aan zijn hagelnieuwe, onafhankelijke vaderland, dat net een jaar daarvoor bij het congres van Wenen in het leven is geroepen. Dat slechts 14 jaar later de noorderlingen en de zuiderlingen er weer een potje van zouden maken, wist hij nog niet. Je kunt van die Belgische Omwenteling met terugwerkende kracht spijt hebben. Ik wel tenminste. Stelletje pathetische heethoofden dat we waren. Ja jullie ook, vermaledijde Belgen! :lol:

Ik heb alleen nog maar het eerste hoofdstuk min of meer gelezen en daaruit blijkt dat meneer De Grave zich flink ingelezen had. We zitten in de tijd dat de bijenteelt gekenmerkt wordt door grote kennissprongen en innovaties. Hij beschrijft in de inleiding de toen kersverse ontdekkingen van de Zwitser Huber die ongeveer twee decennia eerder de bruidsvlucht ontdekt had. Ik hoop dat hij in de rest van het boek ergens wat nieuwe bedrijfsmethoden beschrijft. Ik weet dat er al aan het einde van de achttiende eeuw door een of andere Engelsman een soort lattenkast beschreven werd, maar zover ik weet was in die tijd vooral de bijenkast of korf in opkomst die bestond uit afneembare delen, á la de warrékast.

We zullen zien.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten