Naamdag st. Ambrosius 7 december

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Oude Essink » vr 07 dec 2012, 09:14

Vandaag, 7 december, is de naamdag van de Patroon van de imkers Sint Ambrosius. Veel imkerverenigingen zijn naar hem vernoemd en in meerdere landen wordt zijn naamdag herdacht en gevierd. Wie was hij. Zie de beschrijving op de voorpagina http://www.bijenhouden.nl . Wie nooit op het voorblad komt, zou er toch eens eens kijkje moeten nemen+ er is veel informatie te vinden.

Afbeelding

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » di 05 feb 2013, 13:22

Beste Beeleevers,
In mijn verzameling bijenplaatjes trof ik nog een oud bidprentje aan waarbij St. Ambrosius een rol speelt. Bidprentjes werden in de R.K. traditie gedrukt om de overledenen in gebed en gedachte levend te houden. Voor zover ik weet is de traditie gaan tanen.

Behalve Schutspatroon van de imkers is H. Ambrosius bekend als Kerkvader dwz hij is met o.a St. Augustinus,St. Gregorius en Augustinus verantwoordelijk voor de formalisering van het christelijk geloof.

Veelal werd tijdens een grote kerkvergadering, een Concilie de knoop doorgehakt ten aanzien van een 'moeilijk' liggend geloofspunt b.v ; Had Jesus als mens sexuele gevoelens ? Ambrosius zou kerkzang hebben geïntroduceerd binnen de liturgie. Er bestaat zelf een Missa Ambrosiana, een Ambrosius mis. Je zou kunnen zeggen dat Mozart door Ambrosius kans heeft gekregen diverse muziekstukken voor kerkelijk gebruik te componeren Te denken valt aan het bekende Requiem. Nu het plaatje !
Bijlagen
bidprent Ambrosius.jpg
Bidprentje Ambrosius
Laatst gewijzigd door Franschman op di 05 feb 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » di 05 feb 2013, 13:24

De achterzijde van het bidprentje
Bijlagen
Bidprent Ambrosius 2.jpg
Achterzijde met gebed

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » di 05 feb 2013, 13:54

Nog een toegift over Ambrosius, de beschermheilige van de imkers.
Als ikonenschilder heb ik mij verdiept in de hagiografie (de levensbeschrijving) van deze heilige. Daartoe heb ik ook Trier in Duitsland, de geboorteplaats van de schutspatroon bezocht. Ook Milaan ( Italië ) bezocht ik. In Milaan is de H. Ambrosius gestorven en als gebalsemd lichaam te zien in de Ambrosiuskerk
( Basilica di S. Ambrogio)samen met twee andere heiligen Gervasius en Protasius.

Ook is daar het fraaie altaar te zien waarop het leven van Ambrosius als een soort stripverhaal is te zien. De befaamde scene met zwerm die de zuigeling Ambrosius voedt met hemelse honing( symbool voor welsprekendheid) is daar te zien. Ik zal proberen een plaatje te scannen. In Trier is weinig meer te vinden van Ambrosius, dat geldt ook voor Karl Marx , de grondlegger van het Communisme die in deze oude, oorspronkelijk Romeinse stad, is geboren.( Graf in Londen ! )
Na lang zoeken trof ik in een buitenwijk een modern strak en gestileerd standbeeld aan van Ambrosius. Plaatje komt ! :dance:

Ambroos, patroon van bijen en van spreeuwen, houdt van waaien en van sneeuwen :lol: ( Bron: Gerardus Klok, dag kalender)

Het wapen van Ambrosius bestaat uit een bijenkorf met daaronder/daarachter twee gesels. Deze gesels staan als symbool voor zijn strikte discipline.
Oook hier zal ik de afbeelding van de goudkleurige bijenkorf en zilveren gesels op een blauw veld trachten te scannen "ter leering ende vermaeck "van de forumbezoekers :dance:
Bijlagen
Ambrosius etiquet.jpg
Eigen werk , H. Ambrosius als linosnede
Ambrosius etiquet.jpg (26.53 KiB) 4962 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Franschman op wo 06 feb 2013, 13:51, 3 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » wo 06 feb 2013, 13:16

Zoals ik beloofd heb enige plaatjes van Ambrosius. Zijn wapenschild en een afbeelding van het altaar in de Basilica di S. Ambrogio, Milano
Bijlagen
wapenschild van Ambrosius.jpg
Wapenschild van de beschermheilige der imkers Ambrosius

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » wo 06 feb 2013, 13:20

Heilig door bijen. Het overkwam de kleine Ambrosio ! :be8:
Bijlagen
St. Ambrosius in de wieg door bijen gevoed ( altaarstuk Volvinio,Milaan).jpg
Detail altaarstuk Basilica de St. Ambrogio

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » wo 06 feb 2013, 13:33

Ambrosius is geboren in Trier. Daar zou zich dus de wonderbaarlijke scene zich hebben afgespeeld waarbij hij als zuigeling gevoed zou worden door 'hemelse honing'. Over het algemeen wordt afgeraden zuigelingen honing te geven, maar bij Ambrosius had het een geweldig effect ! Hij kon op latere leeftijd zo mooi spreken en preken dat hij veel ongetrouwde meisjes tot het kloosterleven kon bewegen. Praten als Brugman dus. (Een workshop geven voor autoverkopers zou iets voor hem zijn geweest :lol: )
Of Ambrosius zelf ooit heeft geimkerd is niet bekend. :be8:
Gezien de gesels in zijn embleem was het een mannetje waar je voor wat betreft de christelijke leerstellingen, rekening mee moest houden.... anders:
de zweep erover !! :lol:
In deze tijd zou hij zeker in zijn blazoen iets hebben geschreven van ; "Imkers houdt U aan strikte hygiëne !" :hive:
Laatst gewijzigd door Franschman op wo 06 feb 2013, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Naamdag st. Ambrosius 7 december

Bericht door Franschman » wo 06 feb 2013, 13:38

Standbeeld Ambrosius Trier.jpg
Modern beeldhouwwerk H. Ambrosius te Trier
Voor de liefhebbers van sculpturen. Hier het bedoelde standbeeld van de H. Ambrosius in Trier.
Het is te vinden nabij de Ambrosius Kirche in een nieuwbouwwijk van de Duitse stad, bekend ook om de 'Porta nigra' de oude zwart gekleurde ( door verwering) Romeinse stadspoort. De stad ligt, zoals U weet ,aan de Mosel en het is goed daar eens het glas te heffen ( de witte wijn is aan te bevelen ! :violin: ) op ons imkers en de imkerij :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten