Ramaer & Sybel (1783)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 mar 2013, 23:09

Je bent net eerder: ik had het ook opgezocht.
Vanaf de oprichting in 1752 is er een archief bijgehouden. Dat berust nu bij het Noord-Hollands Archief, te Haarlem.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 mar 2013, 23:18

Ik sluit niet uit dat Ramaer en Sybel de enige twee inzenders waren. Ramaer kreeg namelijk de enige prijs en Sybel werd postuum gepubliceerd. Ik krijg de indruk dat ze Sybel beleefdheids- en volledigheidshalve publiceerden. Maar ik hoop natuurlijk even vurig als jij dat er nog ergens wat volslagen vergeten en vergeelde handschriften op ons liggen te wachten.
Tja daar zat ik zelf ook al aan te denken. Lijt me ook dat in die tijd de mensen die zo'n verhandeling konden schrijven dungezaaid was. Bovendien was bijen iets volks wellicht...en weinig bestudeerd door geleerden. Wie zal het zeggen.
Daarom moet eerst bovenwater komen wat er allemaal ligt. Een quickscan zullen we maar zeggen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Bart de Coo » di 02 apr 2013, 13:49

Het verhaal gaat verder. Vandaag verstuurd aan Godelieve Bolten, werkzaam bij het Noord-Hollands archief in Haarlem, nadat ik bij de Maatschappij een blauwtje had gelopen.

Geachte mevrouw Bolten,

Uw mailadres is mij bezorgd door mevrouw Van Manen, secretaris van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem. Ik had mevrouw Van Manen gemaild met de vraag of ik archiefstukken mocht inzien uit 1782 en '83 van de Maatschappij. Op de site las ik dat het archief van de Maatschappij bij het Noord-Hollands Archief is ondergebracht, maar ik las ook dat dat archief niet verder terugging dan tot 1841. Van mevrouw Van Manen begrijp ik dat oudere stukken wel degelijk bij u liggen.

Het gaat om een prijsvraag over de bijenteelt die door de Maatschappij werd uitgeschreven in 1782. Twee prijswinnaars kregen in 1783 publicatie van hun teksten. Ik had heel graag de overige inzendingen ingezien, alsmede de juryrapporten. Is dat mogelijk alstublieft?

Ik hoop op een spoedig antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 14:04

Spannend zeg!
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Bart de Coo » do 04 apr 2013, 08:32

Mevrouw Bolten laat mij weten dat de bedoelde stukken wel degelijk in het Noord-Hollands archief liggen. Ik kan terecht op dinsdagen en donderdagen en ik mag fotograferen en ze willen ook scannen en kopiëren, maar dat hangt sterk af van de staat waarin de stukken verkeren. Ik moet op dinsdagen en donderdagen naar mijn werk, maar misschien dat ik in de zomervakantie eens tijd heb op een dagje naar Haarlem te gaan.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ramaer & Sybel (1783)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 apr 2013, 10:37

Heeft ze ook iets kunnen zeggen watvoor stukken dat zijjn enzo cq hoeveel schrijvers??

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten