In Bijenland

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

In Bijenland

Bericht door Franschman » wo 17 jul 2013, 04:45

Tom bij e Bijen.jpg
Leuk om eens honing zittend in de raat te kunnen proeven
Tom bij e Bijen.jpg (86.65 KiB) 2311 keer bekeken
Het viel plotseling uit mijn bijenbibliotheek. Een klein boekje, met als titel: "In Bijenland ( 31pag.) door Dieneke Rietdijk uitgegeven door Sijthoff in Leiden . Er staat geen jaar van uitgave bij maar ik vermoed van voor 1940. Het is een boekje voor de jeugd. De illustraties zijn veelal in zwart wit. Eerder besprak ik het jeugdboekje "Koos de iemker".Een leuk verhaaltje van een jongen die tijdens een logeervakantie een bijenkorf leert kennen en ook zelf gaat beheren. Het ultieme succes voor Koos is natuurlijk de productie van zijn eigen potje honing door zijn eigen bijenvolk.

'In Bijenland' doet denken aan het verhaaltje van Godfried Bomans, "Erik of het klein insectenboek" In "Bïjenland" wordt het verhaaltje vertelt van een jongen 'Tom'. Die krijgt , omdat hij goed is overgegaan op school, een boek over bijen cadeau. In zijn droom wordt hij klein en door een bij op zijn slaapkamer meegenomen in de bijenkorf. Zo kan hij van nabij het bijenleven gadeslaan. Honingproeven in de raat wordt met een grappige illustratie weergegeven. ( zie bijlage) Een van de vier kleurenillustratie (die niet zo scherp zijn), laat Tom zien op de rug van een bij. Dat doet mij weer denken aan de avonturen van de Zweedse jongen Nils Holgerson en zijn wonderbaarlijke reizen op de rug van een gans ! Ik zal proberen een illustratie te laten zien.
Samengevat: een leuk . leerzaam en onschuldig verhaaltje voor kinderen waarbij de hoofdpersonen Tom, de bij Dartel en koningin Legeira ( ! ) je meenemen in het leven van de bijen. Wie wil nu niet eens een bijekoekje met bijenmelk proberen, dat Tom krijgt aangeboden door de jonge bijtjes ! :be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten