Alternatief woordenboek voor de imker

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door bee-tree » wo 13 nov 2013, 10:47

Goede morgen 'bijdehandjes' . Beiden, Semar en Kor, wil ik even aanvullen.
Het dikke bijenboek van Johan Schotman wordt door veel imkers oneerbiedig 'De bijenbijbel'genoemd.
Ik kan me voorstellen dat een rechtgeaard christelijke imker dit woord terecht niet in de mond zal nemen.

Ik heb gister bezoek gehad van een gereformeerde , thans PKN collega-imker die streng in de leer is opgevoed,
maar thans ruimer denkt ofwel rekkelijker. Hij en zijn vrouw zijn trouwe kerkgangers, via de Kerk hebben ze elkaar gevonden. Hij accepteert dat dominee manlievend is. Hij is ook anders gaan denken over de zondagsrust. Na de kerkdienst gaat hij onbezwaard in de bijen werken. Hij heeft er geen bezwaar tegen dat ik 'Schotman' Bijenbiblos noem; biblos is het Griekse woord voor boek.
De Bijbel in het Duits is die Bibel. Dat lijkt meer op Biblos.

Merkwaardig is het dat de Bijbel in het Duits vrouwelijk is, dus 'Die Bibel, sie ....... : In het Nederlands mannelijk,
dus 'De Bijbel, hij.......

Imkers zijn universeel denkende mensen, dus denken over alles wat op aarde is, na. Vandaar mijn vraag:
Wie kan verklaren dat één en hetzelfde woord in de ene taal vrouwelijk is en in de andere taal mannelijk ? Zj.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door kor » wo 13 nov 2013, 11:34

Er is maar één verklaring: het woord “Bijbel” moet wel hermafrodiet zijn :-)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door bee-tree » wo 13 nov 2013, 18:44

Beste Kor, zo'n antwoord kan ik niet waarderen. Zj.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door semar » do 14 nov 2013, 08:26

maar ik ben dan ook geen christelijk imker,

waarin ondeschijdt zich een christelijk imker dan van een hindoe, moslim, boedistische, shinto, animistisch,
toa-istische, shaman imker?
en is er dan nog onderschijdt tussen een paapse of een gereformeerde imker?

:wink:

niet verdelen maar samenvoegen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. lees de knipoog

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door kor » do 14 nov 2013, 17:15

Bee-tree, ik weet niet wat de reden is dat je het niet kan waarderen maar als het beledigend of kwetsend was, dan sorry, dat was niet de bedoeling.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door bee-tree » vr 15 nov 2013, 21:56

Beste Kor, het valt wel mee met het me beledigd of gekwetst voelen in deze moderne tijd dat we
bijna alles kunnen zeggen wat ons voor de raap komt.
Ik had van jou een intellectueler antwoord verwacht en niet zo'n ondoordacht ; het klinkt ongepast voor
het meest verspreide en verkochte boek ter wereld.

Inmiddels weet ik dat de Bijbel in het Grieks net als in Duitsland ook een vrouwelijk woord is, dankzij Luther?
Heb jij zin en tijd om uit te zoeken hoe het in andere talen is ?
Dat we in Nederland over de Bijbel spreken als "Hij is hét Boek der boeken" kan iets zeggen over
onze vroegere patriarchale geaardheid. Zoek ook eens in die richting.

P.S. Semar , ik zal binnenkort een paar voorbeelden geven uit de tijd van de verzuilde imkers.
Je hebt misschien van je afdelingssecretaris van de V.B.N. een e-mailverslag ontvangen van
de vergadering van de groepen met het hoofdbestuur. Minister Sjaron Dijksma wil met het bestuur praten
maar verbaast zich er over dat er in Nederland 5 imkersverenigingen zijn , dus 5 besturen.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door kor » za 16 nov 2013, 11:22

Tot nu toe heb ik weinig kunnen ontdekken. Behalve dan dat dit in het Engels niet speelt, want daar is alles “the”, maar dat is geen wereldschokkende ontdekking.

In het Frans is het vrouwelijk: La Bible. In het Spaans: La Biblia.

Ook las ik dat het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk in het Nederlands aan het vervagen is. Beide is “de” in tegenstelling tot het onzijdige “het”.

Kortom, rondom ons is het allemaal vrouwelijk en wij hebben er mannelijk van gemaakt. Iets om over na te denken. Daar wil ik aan toevoegen dat voor zover ik weet in het Duits ook “Du” gezegd wordt, bijvoorbeeld “Dein Wille geschehe” in plaats van “Uw wil geschiede”.

In Groningen worden de lidwoorden toch al flink door elkaar gehaald, dus in die zin is het voor jou misschien ook wat minder relevant. “De huis” of “Het huis”, in Groningen doet men er niet moeilijk over. Of beter, men worstelt ermee. Dat geeft de volksaard wat beter weer. (Plinius schijnt gezegd te hebben toen hij bij de Dollard stond dat hier wel de ongelukkigste mensen ter wereld moesten wonen. Dat staat op een zuiltje bij Nieuw-Statenzijl. Dat klopt natuurlijk niet, maar enig getobber is er wel).

Ik geef toe dat het geen indrukwekkende ontdekkingen zijn, maar misschien beter dan niks.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door semar » zo 17 nov 2013, 11:21

[quote="bee-tree Minister Sjaron Dijksma wil met het bestuur praten
maar verbaast zich er over dat er in Nederland 5 imkersverenigingen zijn , dus 5 besturen.[/quote]


dan had ze haar huiswerk niet gedaan.

Vriendelijkegroet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door bee-tree » ma 18 nov 2013, 11:03

Over bijen en imkers gesproken, Dominique, kun je uitleggen welke kennis over imkersverenigingen
staatssecretaris Sjaron Dijksma mist ? Zo praat je toch niet over een regeringsfunctionaris die de imkerij
een warm hart toedraagt. Ik heb nog nooit eerder een lid van de regering gezien dat zo prominent
voor het voetlicht is getreden samen met een, in smetteloze imkersburka gestoken, vrouwelijke dakimker op
een regeringsgebouw. Is de foto op de voorpagina van 'Bijenhouden' van een paar maand geleden niet in je
geheugen gegrift ?
Wees een beetje lief voor d'r !!!! Zj.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Alternatief woordenboek voor de imker

Bericht door bee-tree » ma 18 nov 2013, 11:39

Moi Kor, sorry dat ik nu pas reageer net als op Semar. Ik ben gister, zondag 17 november, wel op het forum
actief geweest, maar heb jullie beider reacties bewust overgeslagen, omdat ik wat irriterends verwachtte
omdat het gevaar bestaat dat de link met bijen niet door de lezers begrepen wordt.
Jij bent hooggeleerder dan ik. Een paar van je taalkundige opmerkingen begrijp ik nog niet goed. Ik moet
ze nog een paar keer opnieuw lezen. Ik doe alvast mijn pet af voor je verhandeling.

Een vraag wil ik stellen. Was het Plinius de jongere of Plinius de oudere die zo miserabel de bewoners
van de 'lage landen' aan de Waddenzee getypeerd heeft ? Waarschijnlijk de oudere, want oudere mannen
bekijken de wereld vaak somberder dan jongere. Dat merk je ook op het imkerforum.

P.S. Heeft de Romeinse geschiedschrijver Plinius in zijn journaal ook wat geschreven over de landbouw
en veeteelt en imkerij, toen hij met een cohort soldaten het Noorden boven de grote rivieren verkende ?

Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten