Klassieke imker,een misselijke figuur !

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Klassieke imker,een misselijke figuur !

Bericht door Franschman » di 22 apr 2014, 21:39

Het verhaal van Orpheus en Eurydice kent U wellicht wel. Het gaat om de zanger Orpheus, die zijn vrouw Eurydice, een mooie nimf verliest. Ze sterft namelijk, terwijl ze vluchten moet voor een misselijke vent, nota bene een imker , die haar wil aanranden ! :oops: Terwijl ze weet vluchten voor zijn oneerbare avances, trapt ze op een adder die haar, door zijn giftige beet, het leven ontneemt! Orpheus haalt haar met zijn mooie gezang uit de onderwereld terug, maar mag van Hades, de heerser van de Onderwereld, niet omzien voordat ze beiden in het zonlicht zijn teruggekeerd. Toch kan hij zijn nieuwsgierigheid zijn mooie vrouw te zien, niet bedwingen. Hij kijkt toch om en hij moet lijdzaam toezien hoe zijn vrouw als een schim naar de onderwereld terugkeert . Schuldige is behalve de giftige adder,de oversekste Aristaiosde imker, die door de andere nimfen wordt gestraft. Ze doden zijn bijenvolken !!!!!

Bekijk het plaatje van ARISTAIOS via Google . Hij staat er met zijn korf naar Frans model nog onschuldig bij .Niets menselijks lijkt de imker vreemd te zijn. Is wellicht ook de boodschap hier: De' godenwereld' lijkt de mens te straffen voor zijn onbehoorlijk beheer van de natuur- lees vernietiging van ecosystemen ?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Klassieke imker,een misselijke figuur !

Bericht door bee-tree » ma 12 mei 2014, 12:17

Bedankt Franschman voor je leestip. Ik kan de krant wel opzeggen, want de mensheid is nauwelijks
veranderd in 3000 jaar tijds. De oude ofwel klassieke Grieken werden in hun amphitheaters op meeslepende
manier bediend om hun sensatiebhoefte te bevredigen.
Ik heb tijd nodig om weer eens in de Griekse Mythologie te duiken.Wat een herkenbare wereld, de wereld van
de hogere kringen met al hun passies en tragische beslissingen.
Wat jammer dat die Aristaios aangeroepen werd door veetelers, dus ook bijentelers, en door landbouwers.
Geef mij dan maar de Ceres van de Romeinen en nog liever Ambrosius als schutspatroon van de bijenhouders. :hive: :b10: :b10:

P.S. Is het woord aristocratie verwant met de naam Aristaios wat Korenaar betekent ?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Klassieke imker,een misselijke figuur !

Bericht door Franschman » di 10 jun 2014, 22:19

Bedankt voor je reactie met aardige woordverwijzing. In een andere rubriek kom ik met de boekbespreking en recensie nog even terug op de cultuurgeschiedenis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten