Boekbespreking" Het Lied van de honing"

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Boekbespreking" Het Lied van de honing"

Bericht door Franschman » di 10 jun 2014, 22:47

Ik kreeg het recentelijk cadeau en was er blij mee. Een leuk pocket-formaat boekje met als titel; "Het lied van de honing"een cultuurgeschiedenis van de bij. Auteur is Ralph Dutli en het verscheen bij Cosee Amsterdam 2014 met ISBN 9789059364813 het werd uit het Duits vertaald door Olaf Brenninkmeyer In het ca 200 blz. tellende boekje wordt verhaald hoe een argeloze voorbijganger door een imker wordt 'bijgepraat'over leven werken en culturele betekenis van de bij. De wat mysterieuze imker wordt aangeduid met Mister Beekeeper en blijkt voor een doorsnee imker bijzonder goed op de hoogte van de betekenis van de bij in verschillende culturen.Het boekje leest je vlot door en bespreekt dingen die ik als de wat belezen imker niet wist.

Aardig vond ik de beschrijving van de 'Lorscher Bienensegen' Deze bijenzegen van Lorsch( Benedictijnenabdij) zou een der oudste berijmde teksten zijn in de Duitse taal en na vele omzwervingen kwam het terecht in de bibliotheek van het Vaticaan Het verhaal doet me wat denken aan de film "In de naam van de roos".' De tekst die door een monnik in de marge van een blad is geschreven laat een soort magische bezweringstekst zien, om zwermen tot zitten te dwingen. Niet slaan op ketels of gooien met zand maar een duidelijk uitgesproken bede zou hier bijen tot gehoorzaam gedrag vis a vis de mens, aanzetten ! Het boekje bestaat uit twee delen waarvan het tweede deel een bloemlezing laat zien van Bijengedichten. Een leuk boekje om cadeau te doen om als cadeau te krijgen. Ik waardeer het boekje met 4 sterren ++++ :clap:

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Boekbespreking" Het Lied van de honing"

Bericht door jjmvaningen » za 02 aug 2014, 19:21

Ja, het is een bijzonder boek.
De tijd was anders en de methoden ook (ook is toch veel hetzelfde gebleven!!!).
Groet, Jacques

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekbespreking" Het Lied van de honing"

Bericht door bee-tree » di 12 aug 2014, 08:31

Frans, zou je de "Lorscher Bienensegen" hier in het forum willen plaatsen ? Alvast bedankt. Zj.

P.S . Hoe heb jij het gekocht ? Ligt het in winkels te koop of kun je het via
internet bestellen ? Sorry Jim, jij mag ook antwoorden.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Boekbespreking" Het Lied van de honing"

Bericht door Franschman » do 21 aug 2014, 23:37

Hallo Bee Tree,
In antwoord op je vraag. Ik heb het boekje gekregen maar ik zag dat Bol.com het ook te koop heeft. Succes ! :wink:
Zodra ik weer in Nederland ben waar ik het boekje heb zal ik een poging doen om de Lorscher Bienesagen te plaatsen. Voor zover ik me kan herinneren is deze 'toverspreuk 'in Oud Duits dus dat wordt even oefenen aber; die Bienen müssen sich, ja sollen sich niedersetzen.. :lol: :be3: :be3: :be3: :be1:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten