Bijen en klimaatsverandering

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen en klimaatsverandering

Bericht door Franschman » zo 14 dec 2014, 04:37

Beste Beeleevers,
Klimaatscenario's voor Nederland, zo is de publicatie getiteld van de KNMI over mogelijk effecten van klimaatsverandering.
Heftige buien, gemiddeld hogere temperaturen ,toenemende kans op overstromingen etc. worden genoemd. Een langer groeiseizoen door temperatuursverhoging zal mogelijk teniet worden gedaan door heftigere buien. Voorts zal het groeiseizoen gaan verschuiven volgens de KNMI.
Interessant is het effect van klimaatsverandering in Nederland op de bloeiperioden van gewassen en de reactie van bijen daarop en de reactie van bijen op klimaatsverandering in het algemeen.
Bijen kunnen geen regenjas aantrekken of een 'wolletje 'aandoen. :be3:
Wie kan meer licht laten schijnen op de mogelijke effecten van klimaatsverandering zoals door de KNMI wordt verwacht ( de term ' voorspellen' wordt niet gebruikt bij de KNMI :naughty: : dat is iets voor waarzeggers :lol: )

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door jjmvaningen » ma 15 dec 2014, 19:00

Het verschuiven van de seizoenen/weersgesteldheid, zal voor de bijen niet echt een probleem zijn.
Hun reproductiesnelheid is iets groter dan dat van de mens :D
Daarnaast, de huis- tuin en keukenbij bestaat hier bij de gratie van de mens.
Bij opwarming kunnen ze eindelijk zonder de mens 8-)
Dus, hoe warmer, hoe beter.
groet, Jacques

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door marc » ma 15 dec 2014, 22:16

Wij of 'andere zoogdieren' voelen die paar graadjes extra niet maar een insect is daar zeer gevoelig voor.
De bij zal zich inderdaad snel aanpassen door bv. langer te blijven doorbroeden. Broed (winterbijen) in november waren ook dit jaar weer niet abnormaal.
Maar hun voornaamste bron voor een sterke ontwikkeling en ziekteweerstand : de planten, volgt niet. Als je niet voor voldoende late drachten hebt gezorgd, zit de bij met een probleem. Anderzijds is er iemand die wel volgt : de mijt.
De combinatie van de 2 is dodelijk.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door semar » di 16 dec 2014, 09:53

marc schreef: Als je niet voor voldoende late drachten hebt gezorgd, zit de bij met een probleem. Anderzijds is er iemand die wel volgt : de mijt.
De combinatie van de 2 is dodelijk.

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Semar(Dominique)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door Freek » zo 04 jan 2015, 18:29

Yeo klimaat verandert ik verheug me al op "Sneeuwklokje 2015"
Ben benieuwd of ik volgende week de honingkamer moet plaatsen. :D

Freek

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door imker Marinus » za 24 jan 2015, 21:37

marc schreef: Maar hun voornaamste bron voor een sterke ontwikkeling en ziekteweerstand : de planten, volgt niet.
Ik begrijp deze opmerking (of moet ik zeggen: "de bewering is niet goed onderbouwd"?) om meerdere redenen niet.

1) De temperatuur heeft wel degelijk invloed op de fenologie van planten. FLORON heeft niet voor niets een eindejaarplantenjacht georganiseerd (zie http://www.floron.nl/Portals/1/Download ... 202014.pdf). Die zoektocht naar planten aan het einde van het jaar is ingegeven door het veranderende klimaat, warmere winters, waardoor er meer planten in bloei komen. Dat betekent dat er ook aanbod is van stuifmeel, ook van planten die stuifmeel leveren aan onze bijen.
2 ) Daarnaast kan het zijn dat, wanneer het klimaat warmer wordt, planten die hier nu nog niet kunnen groeien, bij warmere winters wel bij ons kunnen groeien. Daar kunnen ook planten bij zitten die waardevol voor onze bijen zijn.

Kortom, planten mogen dan wellicht gebonden zijn aan de plaats waar zij staan, maar ze zijn niet zo statisch hoor. Wellicht dat nectar nog wat lastig op te nemen is in de winter, maar suiker, daar kunnen wij wel voor zorgen.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door Franschman » do 29 jan 2015, 18:11

Bedankt voor de reacties tot zover.
Indien ik weer meer info heb kom ik met dit item weer terug. :doh:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen en klimaatsverandering

Bericht door maartenkleijne » do 29 jan 2015, 18:31

Ja, de winterjasmijn staat al 4 weken volop te bloeien dankzij de klimaatverbetering, maar de bijen hebben er niks aan zo....
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten