Joustra's Bijenboek online!

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Joustra's Bijenboek online!

Bericht door Bart de Coo » za 15 aug 2015, 18:31

Een tijdje terug verscheen dit wat slappe aftreksel

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10&t=29402

van het enige echte Bijenboek van Johan Joustra, eerste druk 1928. Ik dacht toen wat moedeloos dat dat enige echte boek wel nooit beschikbaar zou komen.

Hoe ver kan een mens ernaast zitten. Onlangs kwam op de Digitale Bibliotheek van de Nederlandse Literatuur (dbnl.org) die enige echte Joustra dan toch beschikbaar, keurig geëditeerd, mét de oorspronkelijke illustraties én... zelfs downloadbaar als e-pubbestand, zodat je hem bijvoorbeeld op je tablet heel prettig kunt lezen:

http://dbnl.org/tekst/jous005bije02_01/downloads.php

Het gaat hier om de derde en laatste druk uit 1941. Dit boek beschrijft de kastimkerij nauwkeurig en daarom is hij nog gewoon bruikbaar en actueel, alhoewel er natuurlijk niets in staat over de varroamijt. Het interessantste aspect aan dit boek vind ik dat de korfimkerij er zo nauwkeurig in beschreven wordt. Dit boek is met afstand het uitvoerigste werk op korvengebied in het Nederlands.

Groet,

Bart

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Joustra's Bijenboek online!

Bericht door pflipp » do 03 sep 2015, 20:03

Mooi om de kast- en de korfimkerij zo uitgebreid en objectief tegen elkaar gecontrasteerd te zien en over beide nog nieuwe dingen te leren. En de digitale versie is ook nog een lekker licht :wink:

Het 'kleine bijenboek' kwam inderdaad een beetje op mij over als een kruising tussen een bedtijdverhaaltje en alle vervoegingen van het woord 'drijfvoeren', maar de grote variant is dan juist weer erg interessant en leerzaam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten