Rubriek 'Korfimkerij' door 'S' (1956)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Rubriek 'Korfimkerij' door 'S' (1956)

Bericht door Bart de Coo » ma 30 nov 2015, 14:19

Besten,

Na heel veel speurwerk weer een mooie korftekst gevonden. Het gaat om de rubriek 'Korfimkerij' die in vijf afleveringen verscheen in het Groentje van 1956. De auteur ondertekent telkens met 'S.' Ik kan zijn identiteit onmogelijk achterhalen.

Klik bovenin je scherm op 'Groentjes', ga naar 'open journal system' en klik op 'archief'. Daar open je de lijst met jaargangen. Ga uiteraard naar 1956. Download de nummers van mei, juni, juli/augustus, september en oktober. Ik heb ze gedownload als pdf-bestand en ik lees ze op mijn iPad met de app iBooks.

In de vraag en aanbodrubriek vraag ik of iemand het boekje Bijenteelt met korven van een zekere Henk van der Kammen kent dan wel en liever nog bezit. Iemand? Je zou me een enorm plezier doen.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rubriek 'Korfimkerij' door 'S' (1956)

Bericht door Hans van der Post. » do 24 dec 2015, 00:31

Bart en anderen forumleden
Lees in dit kader over korventeelt de oproep van F. Aug. Kelting Waarschuwing: Maak geen bijen dood!
In het eerste nummer van bijenteelt - 1898 - staat deze oproep.
Het is het lezen waard! eigenlijk het hele jaargang.
August Kelting was in die tijd een van de vooraanstaande praktische imkers.
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rubriek 'Korfimkerij' door 'S' (1956)

Bericht door Bart de Coo » do 24 dec 2015, 09:50

Het is vakantie en ik heb een hele stapel ouwe meuk uit Wageningen meegenomen en daar heb ik de afgelopen dagen fanatiek in zitten lezen. Het ging mij telkens om bedrijfsmethoden met korven.

In december 1899 (http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /3423/2926) introduceert een zekere meneer Grouwstra in Nederland de methode van de 'dubbele omzetting', ook wel de 'methode Vignole' naar de Franse uitvinder ervan, alhoewel Friese imkers volgens Ootmar (1917) beweerden dat zij deze methode al veel langer toepasten.

De anonieme auteur 'S.' van de korvenreeks uit 1956 beschrijft deze methode ook en zegt een beetje geheimzinnig: 'In het Noorden van ons land werd vroeger door zeer bekwame imkers de volgende methode met succes toegepast:' (Er volgt een beschrijving van de dubbeleomzettingsmethode.)

Ik hoop twee korfjes uit te winteren en ik ga dit zeer zeker proberen. Als ik tijd en zin heb, dan zal ik de methode eens beschrijven in de korventeeltrubriek. Om een of andere reden vind ik de methode erg lastig te begrijpen, laat staan uit te leggen.

Maar lees het gerust zelf!

(Hans, jij hebt toch meegewerkt aan het digitaliseren van die Groentjes? Er is er in elk geval een die je daar ontiegelijk dankbaar voor is en dat ben ik!)

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rubriek 'Korfimkerij' door 'S' (1956)

Bericht door Albert Stoter » do 24 dec 2015, 11:33

Hans van der Post. schreef:August Kelting was in die tijd een van de vooraanstaande praktische imkers.
En ontwierp de simplexkast !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten