G.A. Ootmar. De wonderen van het bijenvolk (1917)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

G.A. Ootmar. De wonderen van het bijenvolk (1917)

Bericht door Bart de Coo » za 16 dec 2017, 08:40

Dit jaar precies honderd jaar geleden verscheen De wonderen van het bijenvolk van dokter Ootmar. Het is volledig gedigitaliseerd en gratis en voor niks te downloaden in verschillende bestandsformaten:

https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?c ... :000030769

Bijzonder prettig is dat het boek gemakkelijk doorzocht kan worden op trefwoorden.

In het tweede deel beschrijft de dokter de praktijk van het imkeren en dat lijkt mij nog gewoon bruikbaar en actueel. De korfimkerij krijg je er gratis bij. Let ook op de fijne foto's en illustraties.

Voor de korfimkerij is dit een van de betere bronnen, samen met De bijenteelt van ir. Minderhout (1928) en Het bijenboek van Johan Joustra (1928). De derde druk uit 1941 van Joustra is integraal te vinden op dbnl.org in nog meer bestandsformaten, nota bene overgetikt en dus zeer goed doorzoekbaar.

Het kan niet lang meer duren of ook Minderhout is gedigitaliseerd.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: G.A. Ootmar. De wonderen van het bijenvolk (1917)

Bericht door Hans van der Post. » za 16 dec 2017, 14:28

Wat goed dat nu iedereen dit boek kan lezen! Kreeg het tweedehands boek op mijn achttiende verjaardag. (1962)
Heb mij jaren geleden afgevraagd hoe nu zo'n mens van kennis verder zo weinig publiceerde.
Totdat ik de oude jaargangen voor 1940 mee hielp in scannen. Ootmar is naar Canada geëmigreerd!
Deze tekst hieronder heb ik in mijn "Ootmarboek" liggen. (klikken voor vergroting)
Bijlagen
DSC_6210.jpg
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: G.A. Ootmar. De wonderen van het bijenvolk (1917)

Bericht door Bart de Coo » za 16 dec 2017, 15:50

Mooie bijdrage, Hans.

Misschien had je het zelf niet in de gaten, maar je hebt ook nog iets leuks verteld over jezelf. Je kreeg dit boek namelijk in het jaar dat je begon te imkeren. Er moeten dus bijzondere herinneringen aan verbonden zijn. :lol:

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: G.A. Ootmar. De wonderen van het bijenvolk (1917)

Bericht door Bart de Coo » za 16 dec 2017, 15:56

Ik zou ook graag de aandacht willen vestigen op blz. 300. Daar zie je een schematische tekening van de 'dubbeleomzettingsmethode', een volslagen in de vergetelheid geraakte bedrijfsmethode uit de korfimkerij, die ook met kasten uitvoerbaar moet zijn. Ik geloof dat Schotman iets dergelijks beschrijft; ik ben alleen vergeten waar.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten