Onvoorstelbare korventransporten

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Onvoorstelbare korventransporten

Bericht door Bart de Coo » ma 21 okt 2019, 09:29

Ik werd op Twitter gewezen op een aardig itempje bij RTV Drenthe over de korventeelt in lang vervlogen tijden.

Ga naar de podcast van Drenthe Toen, de historische rubriek van RTV Drenthe en download de aflevering van zondag 20 oktober 2019. Spoel door naar 43 minuten en 30 seconden. Nu hoor je de stem van historicus Henk Luning die aardige dingen vertelt over het transport van korven.

Het meest opmerkelijk vind ik de grote afstanden waarover we praten. Zo staan er Drentse korven tot in Eijsden aan toe (Onder Maastricht). Ze werden vaak vervoerd per schip en ook wel per trein. (Uit Het Bijenboek van Johan Joustra weet ik dat je de korven moet vervoeren in de wagon die meteen achter de locomotief hangt, in verband met de vele vonken en het brandgevaar dat daar weer het gevolg van is.)

Ze werden ook vervoerd per wagen. De imkers hadden allerlei manieren verzonnen om de korven stevig vast te maken, bijvoorbeeld door ze tussen twee sporten van een ladder te leggen.

Stel je verder voor dat er vooral ‘s nachts gereisd werd, dat je om de haverklap tol moest betalen en dat bij al die tolhuizen een uitspanning stond, wat nog wel eens tot zuippartijen wilde leiden, met alle gevolgen van dien...

Dat vervoeren van korven over enorme afstanden moet al heel oud zijn. Ook Dirk Cluyt beschrijft in Van de Byen uit 1597 hoe de korven uit zijn omgeving vervoerd werden naar de rode watermunt in het Gooi en naar de heidevelden in de Peel. Cluyt schreef zijn beroemde boek in Leiden!

Opmerkelijk vind ik overigens dat dit soort verhalen het idee van dramatisch afgenomen dracht toch behoorlijk relativeert. Ook toen moest het wel meezitten wilden je korven ‘vet vliegen’.

Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Onvoorstelbare korventransporten

Bericht door Franschman » ma 21 okt 2019, 22:39

Beste Bart ,
Hierbij een passend plaatje van korventransport. :hive: Paardentractie moet het doen !
Men moest vroeger wel wat over hebben voor een potje honing !
bijenkorvenvervoer 2.jpg
bijenkorvenvervoer 2.jpg (50.99 KiB) 14730 keer bekeken

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Onvoorstelbare korventransporten

Bericht door maartenkleijne » di 22 okt 2019, 18:40

Paardentractie? Luxe hoor....
Van de Veluwe naar de Betuwe-bloesem ging men meestal met de hondenkar.
gr,
m

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Onvoorstelbare korventransporten

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 23 okt 2019, 13:47

Op de fiets ging dat ook wel vaak.

http://bitsandbees.nl/korfaardigheden.htm
Foto uit imker museum "Ielgat" Amen 35 9446 PA Amen
(Bart, mooi adresje voor je Meierkast zou ik denken!
ga ik met je mee bij het overhandigen!)

Imkers uit Drenthe en vooral regio Hoogeveen reisden met hun bijen naar NoordHolland en Friesland in de 19e eeuw.
Buiten de heide en de Boekweit dracht zocht men voor de bijen naar andere drachtgebieden.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten