Boek - T.C. Hootsen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Ivo »

Binnenkort ontvang ik een boekje uit de kringloopwinkel. Handboek voor Bijenhouders door T.C. Hootsen, redacteur voor bijenteelt van "De Veldbode" Hoevelaken.

Ik ben nog niet zo oud :D, is iemand bekend met dit boekje?

Afbeelding

Ivo
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Oude Essink »

Ik zie geen jaartal staan, maar ik denk, dat ik al dood en begraven lig als het uitkomt!:D

Afbeelding
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Uit het "Groentjes"-archief:

    In 1907 verscheen 't bekende boek van T.C. Hootsen: »De Bijenteelt«. Handboek voor Bijenhouders. Dit boek, tot nog toe het meest oorspronkelijke, wat geen kleine verdienste is, van al de boeken over bijenteelt, die in ons land uitkwamen, kan op dit oogenblik niet meer voldoen aan de eischen, die gesteld worden.

en de boekbespreking uit het Groentje van oktober 1907: http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=3335
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Ivo »

Ik zag op de kaft ook nog de prijs van 1,25 gulden staan. Dan kan het toch niet zo oud zijn? In de begin van de vorige eeuw koste een auto toch ongeveer 1,25...?
Ivo
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door martin b »

Ivo wil je zeggen dat een boek over de bijen minder waard is dan een auto.:D:D

martin
Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Ivo »

Hallo ieder,

Ik heb het boekje inmiddels in bezit. 220 pagina's met hoe bijen te houden. Omdat ik ook foto's zie van professionele houten kasten denk ik zelf dat het boekje geen 100 jaar oud kan zijn. Geen inhoudsopgave, geen isbn nummer.

Inleiding: Er is een tijd geweest dat de bijenteelt druk werd beoefend, en voor duizenden een middel van bestaan was. Langzamerhand heeft echter de suiker den honig (!) verdrongen, terwijl ook het gebruik der waskaarsen sterk verminderde, zoodat het was minder werd gevraagd, te meer daar het in stearine een sterke concurrent kreeg. Getekend, T.C. Hootsen, Hoevelaken.

Wel hier en daar een verwijzing naar imkerijen, of bedrijven die er mee te maken hadden:

- Bijenstand De Weitekorrel, Emil Uyldert uit Blaricum
- Bijenstand De Bij , Hans Matthes uit Breukelen (een bijenkast, dubbelwandig kostte 8 gulden).
- Bijenpark van de heer Kelting te Santpoort bestond reeds in 1885...

Al met al zou ik wel graag weten of iemand dit boekje kan dateren. Kan eventueel nog wel wat pagina's scannen en plaatsen.

Ivo
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Bart de Coo »

Gewoon Els vertrouwen Ivo. Het is 1907. Toen waren de houten kasten misschien geen gemeengoed, hij werd al wel op grote schaal toegepast. De moderne kast werd uitgevonden in de jaren '50 van de 19e eeuw. De eerste kastimkers in Nederland werden weggehoond, maar vanaf de jaren '70 van de 19e eeuw begon de kast toch vaste voet aan de grond te krijgen. Ik heb tijdens de zomervakantie Het Bijenboek van Johan Joustra gelezen. De eerste druk is uit 1928 en je kunt je verbazen over de bruikbaarheid van dat boek voor de moderne imker. In 1928 konden ze en en wisten ze bijna alles wat wij nu ook kunnen en weten. Het is 1907, heus.

Kun je me in een paar zinnen vertellen of er veel of weinig in staat over het korfimkeren? In Joustra vrij veel.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door macwlem »

Als je goed kijkt naar een pagina en de letters in het papier een beetje gedrukt ziet staan of met je vingertoppen de tekst kunt voelen, heb je in ieder geval te maken met een boekdruk exemplaar en ga je qua tijd de goede kant op.

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door gerard.b.w.vos »

Els heeft inderdaad gelijk dat de datering van 1907 is.
Als er wat meer gekeken wordt bij de gescande bijenblaadjes kom je deze mooie historie van het imkeren allemaal tegen.
De bijenstand van de heer Uyldert is ook goed te dateren. Hij vertrok in 1910 plotseling naar Amerika, vrouw en dochter -Melly Uyldert- in het ongewisse achterlatend. Zij hebben nooit meer iets van hem vernomen!.
Zijn bijenstand bestond uit bijenkasten, en als het het goede boek is, staat op pagina 216 van dat boekje een mooie foto van zijn bijenstand.
Een bijenkast koste bij hem 4,50 gulden!in 1909.
Het boekje is indertijd uitgegeven door Uitgever Fa. Leityer Nypels Maastricht.
Ook de bijenstand van Kelting had reeds zeer veel houten kasten, de stand te zien op:
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=2517
en een omschrijving van veel kasten door Kelting aangepast op;
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=2523

Wees er zuinig op, een uniek exemplaar!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boek - T.C. Hootsen

Bericht door Hans van der Post. »

De naam; "T.C.Hoosten". Doe een zoekslag in - Maandschrift voor Bijenteelt - rechtsboven staat "zoeken".
Je kan daar onder andere komen door op de link te klikken die Els heeft gegeven:
http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=3335 (daar wordt dit boek beschreven)

Dertien pagina's bij die zoekslag waar zeker ook over "korventeelt" wordt geschreven.
T.C.Hoosten stond aan de wieg van de toen opgerichte vereniging (VBBN 1898)
Heeft jaren lang een maandpraatje o.a. drachtplanten in het Maandschrift voor Bijenteelt.


http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=6552 memoriam door Joustra in 1931

!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten