Nieuwe bijen- en wespensoort ontdekt

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Barry.Speet
Berichten:23
Lid geworden op:ma 03 mar 2008, 14:17
Contacteer:
Nieuwe bijen- en wespensoort ontdekt

Bericht door Barry.Speet » wo 10 sep 2008, 18:44

http://www.refdag.nl/artikel/1360027/Ni ... eland.html


Door Albert Stoter naar hier verplaatst vanuit de rubriek "Algemene berichten"

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe bijen- en wespensoort ontdekt

Bericht door Erik Speksnijder » do 11 sep 2008, 08:47

De in het artikel genoemde sikkelsprinkhaandoder (Sphex rufocinctus) is een graafwesp, die ondergetekende samen met Elias de Bree, aantroffen in een natuurgebiedje van Het Zeeuwse Landschap in het Zeeuws-Vlaamse. Onafhankelijk van elkaar ving de één een vrouwtje (ik) van deze soort en de ander het mannetje (Elias). Het bleek achteraf een zeer bijzondere vondst te zijn (eerste vondst binnen de Benelux). Alle eer gaat hierbij naar Elias, een jonge entomoloog, die eerder ([:I]) dan ik doorhad, dat het echt iets bijzonders was.
Morgen wordt de Zeeuwse Bijen- en wespenatlas gepresenteerd, waarin deze en zeer vele andere vondsten vermeld en ook afgebeeld zijn, o.a. met veel foto's erbij van Albert de wilde en Chiel Jacobusse. Het is een mooi werk geworden, die Zeeland als wilde bijen provincie goed op de kaart zet. In totaal zijn voor dit boek bijna 18.000 vondsten verwerkt.
Als je in wilde bijen en/of wespen geïnteresseerd bent, ook als je geen Zeeuw bent, lijkt me deze atlas zeker de moeite waard om in de kast te hebben staan.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten