pluimvoetbij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
willemse
Berichten:3
Lid geworden op:do 06 jun 2002, 13:54
Locatie:Belgium
Contacteer:
pluimvoetbij

Bericht door willemse » ma 20 sep 2004, 21:38

Hallo,

In de drachtplantengids staat voor Dasypoda hirtipes(pluimvoetbij), klein hoefblad(Tussilago farfara). Dat is volgens mij een missing.
Klein hoefblad is een voorjaarsbloeier(maart-april), de pluimvoetbij vliegt in de zomer(juni-augustus).

Groeten,
Eddy Willems

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: pluimvoetbij

Bericht door Erik Speksnijder » zo 26 sep 2004, 17:23

Hallo,

In de drachtplantengids staat voor Dasypoda hirtipes(pluimvoetbij), klein hoefblad(Tussilago farfara). Dat is volgens mij een missing.
Klein hoefblad is een voorjaarsbloeier(maart-april), de pluimvoetbij vliegt in de zomer(juni-augustus).
Groeten,
Eddy Willems
Hoi Eddy,

Dit klopt inderdaad niet. De pluimvoetbij vliegt vanaf het begin van de zomer tot het najaar. Twee weken geleden zag ik de laatste vliegen op akkermelkdistel (en heelblaadjes). De akkermelkdistel is hier veruit favoriet bij deze bij.
Met grote hoeveelheden stuifmeel zie je deze bijen af en aan vliegen. De nesten van deze bij vindt je in kale stukjes zand- of kleigrond. Ze maakt een nestgang van van 40 tot 60 centimeter met aan het einde enkele kamertjes (broedcellen). Heel mooi is de wijze, waarop ze haar stuifmeel/nectar vorm geeft. Door afwezigheid (reductie?) van de Dufour-klier bij deze bij, zijn de broedcellen niet waterdicht en is het stuifmeel gevoelig voor schimmel. De bij verwerkt derhalve het stuifmeel tot een driepotig balletje en legt hierop haar eitje. Het wandcontact is minimaal en evenzo de kans op bederf.

Zie voor een zeer mooie en uitgebreide beschrijving van dit dier : http://www.jmcpschoonen.demon.nl/pluimv ... etbij.html


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten