solitaire bijen .

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » di 06 sep 2022, 22:57

Jaap v.Popering schreef:Ik heb je al meer geschreven dat alle eilanden in Zeeland weer anders zijn .

Mijn advies is dan ook koop ook zoiets dan kan je je uitleven . :whistle:
Ook op Tholen komen de genoemde plantensoorten voor.

In plaats van zoiets te kopen, heb ik eigenlijk liever dat we ervoor gaan zorgen dat dit weer terugkeert in grote delen van Nederland. Zodat iedereen er gratis van kan genieten Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » wo 07 sep 2022, 21:15

vdiesveld schreef:
di 06 sep 2022, 22:57

Ook op Tholen komen de genoemde plantensoorten voor.
Zeker komen net als overal waardplanten voor op ons eiland , maar de hoeveelheid is gering . Na de ramp van 1953 zijn al de beschikbare gronden efficiënt aaneengesloten in grote percelen zonder ruimte voor ( zo men dat noemt ) verloren gronden waar veelal de waardplanten voor vele jaren op groeiden .
Wat hebben de insecten aan een waardplant welke na een jaar weer verwijderd wordt of aan die enkele wilgen welke in het begin van de bloei ook weer gesnoeid worden .

Om weer in grote delen van ons land meer solitaire bijen te krijgen helpen de jaarlijkse akkerranden in elk geval niet aan . Die hebben vele jaren achtereen dezelfde waardplanten op dezelfde plaats nodig en niet dit jaar hier en volgend jaar enkele kilometers verder .

Maar ik schrijf weeral te veel , daar moet nog enkele jaren onderzoek naar gedaan worden .

Maar wij dwalen af en ik wil het hierbij laten .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » do 08 sep 2022, 21:45

Nou, dat is een beetje onzin wat je nu zegt Jaap. Ik ken Zeeland wel een klein beetje en ik weet ook wel wat over plantengemeenschappen en het is echt niet zo dat het complete Zeeuwse landschap zo veranderlijk is, dat er zich niet jaren achtereen op eenzelfde plek, planten kunnen vestigen. Ik ben daar tijdens mijn biologiestudie regelmatig geweest om onderzoekjes te doen, en ook nu kom ik er nog weleens, ik was laatst nog bij jou in de buurt in Stavenisse een weekje en geloof me, in al die jaren kom ik op plekken nog steeds dezelfde vegetatie tegen.
Een akkerrandje alleen is inderdaad niet genoeg om die biodiversiteit terug te krijgen, daar zijn in Nederland met name ook andere maatregelen voor noodzakelijk. De oorzaken van biodiversiteitsverlies zijn hier overigens al vaker ter sprake gekomen en al jarenlang onderzocht en ook erkend als oorzaak. Te denken valt aan de intensieve landbouw en veeteelt (bestrijdingsmiddelen, stikstof, daling van het grondwater), ruimtebeslag (woningbouw, infrastructuur en industrie), versnippering van het landschap en klimaatverandering.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » vr 09 sep 2022, 08:26

Ik ben blij dat je positief over ons eilandje schrijft . Ja bij Scherpenisse is er een groot gebied aan de natuur teruggegeven .
Jammer dat het positieve niet bevestigd wordt door de aanwezigheid van solitaire bijen . Bij de gegevens welke ik heb wordt het eiland Tholen vaak overgeslagen met de puntjes van waarnemingen .

Maar goed , Nu begrijp ik ook de oorzaak dat wij op onze schorren onze eeuwenoude tradities om zeegroente en alikruiken te verzamelen verboden worden . De milieu deskundigen uit de grote stad trekken aan de touwtjes . ik ben hier geboren en getogen en zal ons gebied niet kennen , en zal dat dan wegens mijn leeftijd waarschijnlijk ook niet meer leren kennen .

Tot slot .
Verder besef jij nog steeds niet dat ons Zeeland uit vijf aparte stukken , vrijwel omsloten door zout water bestaat met ieder zijn eigen eigenschappen . Groet .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 okt 2022, 08:42

In ons dorp zijn er twee vergelijkbare bloemenveldjes ingezaaid met op elk een bijen hotel . Hier het resultaat op het einde van het seizoen .
Ik heb deze ook op F B geplaatst maar daar heeft ( denk ik ) nog niemand goed naar de bijenhotels gekeken .

Wanneer je op de foto klikt zie je een wat duidelijker beeld dan is te zien dat er vrijwel geen gaatjes bezet zijn . Om de gaatjes vol te krijgen denk ik dat dit project enkele jaren herhaald moet worden .
a-1.jpg
a-2.jpg
a-3.jpg

Japs
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 jun 2022, 20:42
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Japs » ma 31 okt 2022, 00:18

Leuke fotos, dat veld staat er prachtig bij.
Laat het nog een jaar ongemoeid en het zal volgend seizoen vast goed benut worden!

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Teake de Jong » ma 31 okt 2022, 11:10

En heel leerzaam om deze discussie te volgen! :handgestures-thumbup:
Geloof niet alles wat je denkt.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 31 okt 2022, 16:12

Goed bezig daar Jaap! Wist je dat maar 10% van alle wilde bijen in bijenhotels nestelt? In Zeeland met zijn slikken, schorren en kwelders zullen dat er nog veel minder zijn, dus best logisch dat die hotels niet volgeboekt zijn. In meer beboste gedeeltes van Nederland is dat tegenovergesteld. Het zal bij jullie inderdaad wat langer duren, maar heb geduld dat komt goed.
Maar de bloemenveldjes zijn heel goed hoor, ook voor die soorten die bijvoorbeeld in de grond nestelen (het grootste deel van de wilde bijen). Stuifmeel hebben ze immers allemaal nodig. Keep up the good work

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » di 01 nov 2022, 11:05

Of zo'n stukje hier zoden aan de dijk zet waag ik te betwijfelen , zie ons polderlandschap , ik laat het maar bij een plaatje maar heb er nog wel een aantal .
jaar.jpg

Je schrijft ; In Zeeland met zijn slikken, schorren en kwelders zullen dat er nog veel minder zijn, dus best logisch dat die hotels niet volgeboekt zijn ' einde citaat .

Je blijkt nog steeds niet te weten ( begrijpen ) hoe het hier allemaal in elkaar steekt , nog maar een keer .

Ons eiland is vrijwel omsingeld door een dijkglooiing van basaltblokken waar bij hoog water het zoute zeewater tegenaan klotst . De schorren bestaan uit zeeklei ( geen zand ) , liggen zo laag dat deze elke twee weken bij springtij vrijwel helemaal onder het water staan en volgens mij niet geschikt voor de insecten om hier te gaan nestelen. .Uitgezonderd de ; Schorzijdebij " waar men enkele stukjes zandbedding boven de vloedlijn voor gemaakt heeft , maar die liggen dan ook weer te ver van onze bloemenvelden verwijderd voor de solitaire bijen . actieradius slechts 500 meter .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » wo 02 nov 2022, 10:32

Jaap, je doet jullie mooie eiland echt tekort. Zeeland kent, naast de schorren, slikken en kwelders, heel veel verschillende landschapstypen. Er zijn stranden, duingebieden, zandgronden, delta's, polderlandschap, cultuurhistorisch landschap, bos, struwelen, dijken, erven, etc. Sterker nog, de landschappen in Zeeland hebben een heel eigen karakter, die in veel andere delen van Nederland niet te vinden is.
Ook bij jou in de buurt. Ik ben dit voorjaar nog toevallig in Stavenisse op vakantie geweest (we gingen in st Annaland boodschappen doen) en ik heb genoten daar van de omgeving en de vele insectensoorten die ik daar gespot heb. Dat is een hobby van me. Vrouw en kinderen liggen op het strand, ik struin rond door de omgeving. Check voor de mooie landschappen ook even de volgende sites:

https://www.zeeland.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap
https://www.hetzeeuwselandschap.nl/natuurgebieden/lijst

Voor wat betreft de verschillende bijensoorten in Zeeland, er zijn er rond de 200(!), waaronder een aantal soorten die alleen in Zeeland voorkomen. Je kunt dat nalezen op onderstaande weblinks. Ik heb er zomaar even twee geplaatst. als je meer hierover te lezen wilt, dan kan ik nog wel wat links plaatsen. Ook zelf heb ik er in de loop van de jaren aardig wat gespot.
Het gaat niet met alle ruim 200 soorten even goed, maar dat heeft niets met het landschap van Zeeland te maken, maar met de oorzaken van de achteruitgang van de biodiversiteit, waar we helaas in heel Nederland mee te maken hebben.
Tot slot nog even, vind ik het wel jammer dat je zo negatief doet over de ingezaaide bloemenweitjes. Ik zou zeggen "alle kleine beetjes helpen", toch? Er zijn altijd wel wat insecten die hiervan profiteren, als het de bijen niet zijn, dan wel de vliegen, wespen, vlinders of kevertjes. Bovendien gaat er ook een belangrijk (naar mijn mening) educatief aspect van zo'n bloemenweitje uit.

https://www.bestuivers.nl/Portals/5/Pub ... 111657-157
https://www.vermandel.com/product/entom ... n-zeeland/
https://nieuws.deltaenergie.nl/puur-zee ... ensoorten/

Groeten, Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten