fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Wederom dank voor je adviezen. Ik blijf doorworstelen, het valt waarlijk niet mee. Zeker als je ook nog een aardige compositie wenst.

Deze foto is genomen met ISO 400, f8, 1/200.

Afbeelding

en deze met ISO 200, f11, 1/60
Afbeelding
Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Aro »

Deze discussie zou niet misstaan op een fotografen forum!!!!!
Vr.gr.
Aro
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, beide foto's hebben overbelichte delen en dat stoort wat. Om met een 105 of 100 mm-lens te fotograferen zonder ImageStabilisation of iets dergelijks moet je rekening houden met bewegingsonscherpte als je tijden gebruikt die eigenlijk te langzaam zijn.
De vuistregel is dat de noemer van de breuk (bijv. 60 bij 1/60 sec.) ongeveer 2 x de brandpuntsafstand van de lens is. Dat wil zeggen dat je met een 105mm lens eigenlijk niet onder 1/200 sec. kunt gaan bij een bewegend onderwerp zoals een foeragerend insect.

Groet, Albert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

M'n vakantie is helaas voorbij, de aankomende tijd geen tijd meer voor deze hobby dus.[:(] Vanmorgen nog even snel de tuin in met hier nog een poging met de kikker, macro 105, ISO 400, f11, 1/320.

Afbeelding

En een vlieg met ISO 400, eveneens met f11 en 1/320
Afbeelding
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert »

Dat er gescrold moet worden is te wijten aan de foto van Robert waar hij beide kikkerplaatjes naast elkaar zet en ieder plaatje 420px breedte geeft = samen 840px: 40px te veel. Dit geldt dus alleen voor pg.6, waar de plaatjes staan.


Ik heb ze aangepast naar 400px breed. Ik heb de luxe van een 24" 1920x1200 beeldscherm. Met die resolutie kan er heel wat informatie getoond worden. Scrollen is er voor mij niet bij. Alleen naar beneden dan.

Dick,

Ziet er steeds beter uit. Wat een gepuzzel dat fotograferen.

Ik begrijp daarom dat getal 4.4 niet.


Dat is volgens mij wel de lichtsterkte die op dat moment binnen komt. Op een lens staat aangegeven wat de lichtsterkte is van een lens. Bij een vast brandpunt heb je een waarde zoals 1:2.8 maar bij een zoomlens staat er iets van 1:2.8-4.5. Dan varieert de lichtsterkte tussen die twee waarden. Dan ga je foto's maken en stel je de gewenste diafragma in. Het zogenoemde f getal = brandpuntafstand = verhouding van de brandpuntafstand tot de diafragma opening. (Hoofdletter F is brandpunt zelf).

Bij al mijn metadata van mijn foto's staat een "Max. Lens" waarde.
Die schommelt bij elke foto tussen de 4.5-5.6. Dat zijn de uiterste waarden van mijn telezoom lens.

Bij mijn 1:2.8 groothoek lens staat altijd dezelfde waarde van "Max. Lens" 3.0. Ik had dan verwacht dat deze op 2.8 zou staan. Dus echt begrijpen doe ik het niet. Belangrijk is denk ik dit te vergeten en alleen naar de f waarden kijken.

Leuk dat iedereen zijn meta gegevens bij elke foto neerzet. Daar leer je het meeste van denk ik.

Wat betreft die laatste kikker: Ik vind hem genieten.

Groetjes, Robbert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Aro schreef:
Deze discussie zou niet misstaan op een fotografen forum!!!!!
Vr.gr.
Aro


Wat ik zo leuk vind is dat het onderwerp hier onder de aandacht is van imkers en natuurliefhebber. Wat mij betreft komt er een apart onderdeel fotografie. Het zou ook aardig zijn met foto's van imkers in actie, mooie stallen, natuurgebieden, bloemen, andere insecten, etc. Misschien aangevuld met een eenvoudige manier om vanuit dit forum foto's te kunnen uploaden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, je noemt wel een erg breed scala van fotografie-onderwerpen. Natuur in het algemeen hoeft voor mij niet zo nodig. Daarvoor zijn fotografieforums te over. Hier liefst bijen-gerelateerde foto's. Dat kan zelfs een kikker zijn, want die heb ik er wel zien proberen een honingbij te eten, maar dat leerden ze snel af en ook waterhalers zitten bij mij soms op natte kikkers in de vijverrand. Hommels en solitaire bijen hebben veel gezamenlijke kenmerken en leefgewoonten als honingbijen. Die zie ik nog wel zitten. Ook een enkele wesp lijkt me nog wel verdedigbaar, zeker als het dier honingbijen vangt, zoals de bijenwolf of gewone wespen die ze nodig hebben voor het broed.

Om een bredere blik te illustreren laat ik hier een bladluis (Macrosiphoniella sp.) met mijten zien. Veel imkers hebben er geen idee van dat veel andere insecten ook mijten hebben, zelfs vrij kleine als kevers, wantsen, muggen en luizen. De leefwijze is geheel verschillend van die van varroamijten. Vele gebruiken de gastheer slechts als vervoermiddel, maar helaas niet altijd. Andere zijn merendeels commensaal en eten mee als er wat te eten valt, zoals bij hommels het geval is.
De foto is gemaakt met een speciale macrolens. Met een 100mm macrolens is dit niet mogelijk, want het beestje is daarvoor veel te klein. Ik ben ook met dit soort dingen veel bezig.
Groet, Albert de Wilde

Afbeelding
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Wat een fraaie foto!

Met mijn vorige toestel maakte ik deze foto's op de werkbij.

Een leeg gejaagde korf in een mand.....
Afbeelding

En daar vist Kees van Holland dan even de koningin uit....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Oude Essink »

Hallo Albert,
Wat een onvoorstelbaar fraaie foto, scherp, helder, diep, mooi gekleurd enz..
<<<De foto is gemaakt met een speciale macrolens>>>; met welke lens kreeg jij dat voor elkaar; of heb je er een microscoop bij gehaald, hetgeen ik mij niet kan voortellen.

Afbeelding
(n.b. jammer dat ik nog steeds moer scrollen; mijn schermbreedte is 1024px)
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Hennie, onze laptop heeft een 12 inch scherm. Ook daarbij hoef ik niet te scrollen. Of ligt het daar niet aan?

Ik kon het niet laten, vanmiddag toch maar een regenbroek aangetrokken en het veld in om deze foto's te maken. Met dank aan alle adviezen Albert lijken ze toch aardig gelukt! Bij de tweede foto heb ik flits gebruikt.

ISO 400, F8, 1/400
Afbeelding

ISO 400, F8, 1/400
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten