Zomer 2003

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zomer 2003

Bericht door Piet Jager » za 02 aug 2003, 10:38

Het valt me op dat er deze zomer bij ons zeer weining wespen en hommels zijn, maar veel vlinders en soorten vlinders.

!Piet

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door Erik » za 02 aug 2003, 10:52

Het schijnt een zeer goed vlinderjaar te zijn. Hier in Groningen heb ik ook veel hommels gezien. Er zat zelfs een hommelnest in een nestkastje bij de bijenstal. Wespen heb ik niet of nauwelijks gezien.

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door wilde » za 02 aug 2003, 12:02

Piet, de gewone wespen (V. vulgaris) zijn hier wel redelijk aanwezig. Misschien inderdaad iets minder dan anders. Het zal te maken hebben met de wat strengere winter, die een aantal koninginnen niet heeft overleefd. Toevallig heb ik gisteren nog 2 flinke nesten bestreden die overlast gaven.

De vlinderaantallen en -soorten zijn hier ook opmerkelijk. Ik ben blij met de herleving van de kleine vos. Die was een aantal jaren praktisch verdwenen. Ik zie er nu soms 10 tegelijk in mijn tuin. Ook veel trekvlindersoorten in grote aantallen. Door het goede weer zijn die er veel. Bijvoorbeeld: atalanta en distelvlinder. Bij mij zijn ook veel gehakkelde aurelia's, zeer veel oranje zandoogjes, bonte zandoogjes, argusvlinder, dagpauwoog, boomblauwtje, icarusblauwtje, diverse witjes, muntvlinder, dikkopje, veel gammauiltjes, landkaartje (1x) en heel bijzonder: de kolibrievlinder (ook een typische trekvlinder). Ik zag die laatste een keer of 5 maar dat is toch enig toeval. Hij is er dus regelmatig. Zeer mooi om het dier al vliegend bezig te zien. De tong is langer dan de vlinder zelf. Hij vliegt bij mij op ossentong en verbena bonariensis.
Allerlei kleine nachtvlinders zijn ook actief. Ik heb dus geen klagen, ook niet over de hommels: veel soorten en flinke aantallen. De enige gewone hommel die ik nauwelijks zag is de tuinhommel (Bombus hortorum) en de iets kleine B. jonellus.
Ook dit jaar veel zweefvliegen en wespachtigen.

Groetend, albert

elckerlyc
Berichten:27
Lid geworden op:wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door elckerlyc » za 02 aug 2003, 17:22

hier heel veel schoenlappers (vossen) zoals gehakkelde aurelia, dagpauwoog, atalanta ,kleine vos en distelvlinder (deze opmerkelijk veel) en ook heel veel landkaartjes. ik zag zelfs een landkaartje in voorjaarsvorm, komt dat wel meer voor eind juli?
andere vlinders:
1 x eikenpage en regelmatig (maar dat is telkens dezelfde) kleine vuurvlinder, boomblauwtje, icarus blauwtje en dikkopjes. wel klein koolwitje maar nog geen grote gezien. citroenvlinders en klein geaderd witje.
heel veel gamma uiltjes, een paar lievelingen en 1 klaverspanner.




Bijgewerkt door - elckerlyc op 02/08/2003 18:57:12

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door Piet Jager » za 02 aug 2003, 17:51

Wat kennen jullie een soorten vlinders!
Deze week twee grote pijlstaartrupsen gezien.
1 ligusterpijlstaart en 1 van groot avondrood.

!Piet

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door wil » zo 03 aug 2003, 19:31

Ook in Belgie vliegen de vlinders zoals nooit tevoren.
In onze vlindertuin dagelijks 20 distelvlinders met als uitschieter een dag van 55 stuks.
Van de kolibrie vlinder zag ik reeds 22 exemplaren (dagtotalen).
Prachtige vlinder, ziet er zo uit:

Afbeelding

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zomer 2003

Bericht door wilde » zo 03 aug 2003, 19:35

Prachtige foto Wil, die zou ik ook wel gemaakt willen hebben. Ik weet hoe moeilijk deze vlinder is voor een fotograaf.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten