hommelkoningin

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

hommelkoningin

Bericht door Frans vanTongeren »

majesteit...,
aan het eind gekomen
van haar dromen..
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: hommelkoningin

Bericht door wilde »

majesteit..., aan het eind gekomen van haar dromen..
Veel hommelkoninginnen zijn inmiddels wél geslaagd in het vinden van een geschikte broedruimte en zijn een broednestje gestart. Eerder vertelde ik wel eens ook veel interesse te hebben voor hommels. Jaarlijks probeer ik er een paar in nestkasten te laten broeden, om er af en toe eens in te kijken en me te verbazen over de schoonheid van de natuur.
Momenteel heb ik al 3 soorten broedend: aardhommel, akkerhommel en een onbekende hommel.
Die laatste is misschien een weidehommel met afwijkende kleuren. Daaraan heb ik al veel tijd besteed en niet defitief kunnen ontdekken wat het is. Dit jaar hoop ik tijdig (half juni?) enkele darren uit het volkje te kunnen vangen om een determinatie te kunnen doen.

Hierboven schreef ik 'soorten' vet, vanwege de recente duscussie elders in deze rubriek. De soort is bij hommels het zekerst te herkennen aan het genitaal-apparaat van de darren. Die zijn allemaal verschillend en ingewikkeld van bouw. De penis van de darren stelt qua vorm niet veel voor maar gaat merendeels om de tangenparen. Er is een buitenste en een binnenste tangenpaar. Het geheel moet klikken op de geslachtsopening van de koningin. Vanwege al die verschillen kan alleen de juiste dar met de soorteigen koningin paren.

Ik hoop dat de volkjes zich kunnnen ontwikkelen en niet, zoals vorig jaar, vanwege gebruik van Steward, voortijdig zullen ondergaan.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hommelkoningin

Bericht door Huib Koel »

Dag Albert,
Je schrijft dat je ze later (als er hommeldarren zijn) gaat determineren. Welke determinatie tabel gebruik je daarbij?
groet
Huib
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: hommelkoningin

Bericht door wilde »

Dag Huib,
Het aardigste werkje is de determinatietabel van Jan van der Blom (De Hommels van Nederland, 45 p.). Het betreft de gewijzigde druk van 1996 van de Jeugdbondsuitgeverij. Er staan ook tekeningen in de van de mannelijke genitaliën. Het boekje is nog steeds te koop (€ 3,25 + verzendkosten). Ze hebben ook andere leuke boekjes (bijv. zweefvliegen).
http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/
De KNNV winkel te Utrecht verkoopt ook boekjes van de JBU.

Voor hommels gebruik ik ook wel gegevens uit:
Hummeln (Eberhard von Hagen, 1988). Von Hagen heeft veel boeken over hommels geschreven. Dit is een boekje uit een Natuurserie (256 p.). Het is denk ik niet meer te koop.
Albert
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hommelkoningin

Bericht door Huib Koel »

wilde schreef:
Dag Huib,
Het aardigste werkje is de determinatietabel van Jan van der Blom (De Hommels van Nederland, 45 p.). Het betreft de gewijzigde druk van 1996 van de Jeugdbondsuitgeverij. Er staan ook tekeningen in de van de mannelijke genitaliën. Het boekje is nog steeds te koop (€ 3,25 + verzendkosten). Ze hebben ook andere leuke boekjes (bijv. zweefvliegen).
http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/
De KNNV winkel te Utrecht verkoopt ook boekjes van de JBU.

Voor hommels gebruik ik ook wel gegevens uit:
Hummeln (Eberhard von Hagen, 1988). Von Hagen heeft veel boeken over hommels geschreven. Dit is een boekje uit een Natuurserie (256 p.). Het is denk ik niet meer te koop.
Albert
Het boekje van Van der Blom heb ik gisteravond van een natuurvriend ter inzage gekregen. Inderdaad met aardige deteminatie tabel.
Die andere kende ik niet, maar zie dat de schrijver in 2003 een nieuw boek over Hommels gemaakt heeft (wellicht een opvolger), te bestellen bij Vermandel (http://www.vermandel.com) in Hulst, kosten circa 25 euro. Daarin zullen ongetwijfeld veel meer Hommels staan dan in Nederland voorkomen (duitse uitgave). Wellicht dat ik vd Blom ga kopen.
H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hommelkoningin

Bericht door H.S. Kok »

Onlangs heb ik een recent verschenen boek over hommels aangeschaft. Het betreft "Bumblebees, behaviour and ecology" door Dave Goulson uitgegeven door Oxford University Press in 2003 ISBN 0198526067 (hbk) 0198526075 (pbk)In 230 pagina's inclusief een uitgebreide literatuurlijst komen onderwerpen aan de orde als
Sociale organisatie en conflicten, Paringsgedrag, Natuurlijke vijanden, Haalgedrag, Bloemkeuze, Communicatie over drachtbronnen, Hommels als bestuivers, Bescherming van de van nature voorkomende hommelsoorten, Effecten van het introduceren van hommels voor bestuivingsdoeleinden in gebieden waar zij van nature niet voorkomen.

Het boek bouwt voort op oudere werken als:
The humble-bee van Sladen (verschenen in 1912 en herdrukt in 1989)
Bumblebees van Free & Butler (1958)
Bumblebees van Alford (1975)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten