Waarschijnlijk wespennest.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » vr 09 jul 2004, 13:40

Huib Koel schreef:
De insecten op de laatste foto's zijn duidelijk anders dan die van de eerste.
De eerste is een zweefvlieg, maar deze laatste zijn wespen. Foutje?
groet
Huib
Ik denk, dat de zweefvlieg mij een beetje voor het lapje heeft willen houden door op een verkeerd moment op dezelfde plaats aanwezig te zijn, als de wespen hihi...

Ben trouwens heel blij, dat ik er niet gelijk van uit gegaan ben, dat het om een zweefvlieg ging en heb geprobeerd, om wat ruimte te maken, om de foto's te maken! Moet er niet aan denken, wat er had kunnen gebeuren, als ze boos waren geworden namelijk!

Nou dacht ik(en mijn man) eigenlijk, dat wespen altijd aanvallen, maar het rare met deze wespen is eigenlijk, dat ze veel toelaten...
Mja, ik weet niet zo goed, hoe ik dat verder uit moet leggen...

Maar als ik het goed begrijp is het wel noodzakelijk, dat dit nest opgeruimt gaat worden???
Hoe groot is de kans eigenlijk, dat ze op een andere plek gaan zitten?
Want daar leek de verhuizing namelijk op...

Even offtopic, ik ben trouwens heel erg blij, dat ik dit forum gevonden heb!!!
Ik ga ineens met hele andere ogen naar de natuur kijken namelijk en ontdek hele mooie interessante dingen, waar ik anders nooit bij stil heb gestaan!!![:)]

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Huib Koel » vr 09 jul 2004, 17:51

Hoi Karin,

Opruimen noodzakelijk? Helemaal niet. Gewoon blijven kijken en niet verder aanzitten. Volgend jaar zitten ze op een andere lokatie.
Mochten ze toch vervelend zijn, dan verplaats je de emmer gewoon. Ik zou dat laat op een avond doen, zodat ze allemaal in het nest zitten.

Over het 'dierlijk voedsel' ik denk dat er maar weinig beesten zijn die eigen dode-larven voeren aan eigen levende-larven. Te grote kans op BSE?
groet
Huib

Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » vr 09 jul 2004, 18:12

Nou heb ik dus die emmer al verplaats(ben heel blij met mijn balkon van 33m2!) en sindsdien zijn ze dus met
die verhuizing bezig.
Heeft dat misschien iets met elkaar te maken???
Kheb met het verplaatsen trouwens helemaal niet bij de buren stilgestaan, maar goed...[:I]

Het is me trouwens opgevallen, dat ze op dit moment(en op het moment, dat ik ze ontdekte eigenlijk) helemaal niet vervelend zijn eigenlijk...
ik was altijd in de veronderstelling, dat wespen best agressief waren.
Of komt dat pas later misschien???
Sorry, dat ik zoveel vraag, hoor, maar ik begin ze best interessant te vinden...:D

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door wilde » vr 09 jul 2004, 18:33

... verhuizing ... Heeft dat misschien iets met elkaar te maken???
Misschien wel, want het nest is van papier-maché gemaakt, doch het is geen verhuizing maar een herstel van de orde in het broednest. Het papieren nest is sterk genoeg als het niet beweegt of gestoten wordt. De larven kunnen ze alleen goed verzorgen als die in de cellen zitten. Die zitten in een soort raat met aan de onderzijde slechts cellen. Die raten hangen horizontaal. (bij honingbijen vertikaal en tweezijdig). Bij beschadiging ruimen ze de uit de raat gevallen larven op.

Het water geven aan de planten zullen ze ook niet erg waarderen denk ik. Dan kunnen er een hoop verdrinken. Al met al niet zo'n gelukkig gekozen plek voor een nest. Als je ze verder met rust laat en de planten matig water geeft zullen ze tot eind september doorgaan. Er worden dan jonge koninginnen gevormd en dan gaat het nest te gronde.
Groetend, Albert
Kijk voor meer informatie op mijn website:
http://www.ahw.dds.nl/indexwespen.html

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door jellehulzinga » vr 09 jul 2004, 20:06

Dag pearl (Karin?)

In vrijwel alles ben ik het met de collega's eens. Leven en laten leven.
Toch wil ik je iets vertellen uit het verleden.
Bijen en wespen zijn heel tam als het volk uitgehongerd is. Je kunt ze bevoorbeeld rustig aaien zonder dat ze steken. Gezien het gesleep met larven zou dit uitgehongerd zijn best eens het geval kunnen zijn met "jouw" wespen.
24 jaar geleden porkte mijn oudste dochter van 11 met een stokje in het gaatje van een wespennest dat in de grond zat. Want ze vond dat reuze interessant. Alleen waren die wespen "normaal" in het geval van een nestverstoorder. Ze kreeg het hele nest over zich heen en werd ongeveer 100 keer in haar hoofd en lichaam gestoken. Het ziekenhuis was dus het resultaat met gelukkig een goede afloop.
Dus mijn conclusie: Laat ze rustig leven maar vertrouw dat huidige, veel te rustige gedrag niet helemaal. Want normaal gesproken was je allang tientallen keren gestoken als je zo met zo'n nest tekeer gaat.
Laat ze leven maar houdt een respectvolle afstand en provoceer ze nooit. En wat Huib voorstelde om ze te verplaatsen lijkt me een prima idee. Vooral nu ze nog zo rustig zijn. Een plaats ergens in de vrije natuur waar ze meer hun eigen plekje kunnen vinden. Want op jouw balkon vlak bij de buren zou best wel eens problemen kunnen opleveren.
Jelle

Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » vr 09 jul 2004, 21:34

Mja, dat is dus ook de reden, dat ik ze eigenlijk weg wil hebben.
Ik heb hier een zoontje van 6 rond lopen en die vindt "enge beestjes" maar wat interessant!
Ik zou ze best op een plek in de natuur "vrij" willen laten.
We hebben hier achter ons huis een heel groot afgelegen bos liggen, dus het zou makkelijk kunnen.
Maar dan zit ik nog met een probleem, want hoe krijg ik ze van het balkon af???
Dat verplaatsen op mijn balkon zelf was niet zo'n probleem, omdat ik die emmer vrij rustig heb kunnen verschuiven. Maar echt helemaal ergens anders heen verhuizen lijkt me moeilijker.
Dan moeten ze of door het huis heen, wat ik niet echt fijn vind, of ik moet de emmer laten zakken over de balkonrand heen en ik denk, dat ze dan door het geschommel wel uhmmm gaan reageren, zeg maar...

Kan wel zeggen, zeker na dit verhaal, dat ik nog steeds blij ben, dat ik alleen maar zo foto's heb gemaakt gisteren en dat ik inderdaad niet heb geprobeerd, om er op een of andere manier er beter bij te komen...

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door jellehulzinga » vr 09 jul 2004, 21:50

Maar dan zit ik nog met een probleem, want hoe krijg ik ze van het balkon af???
Dat verplaatsen op mijn balkon zelf was niet zo'n probleem, omdat ik die emmer vrij rustig heb kunnen verschuiven. Maar echt helemaal ergens anders heen verhuizen lijkt me moeilijker.
Dan moeten ze of door het huis heen, wat ik niet echt fijn vind, of ik moet de emmer laten zakken over de balkonrand heen en ik denk, dat ze dan door het geschommel wel uhmmm gaan reageren, zeg maar...
Heb je niet een stukje oude vitrage of zo wat je er overheen kunt doen? Kunnen ze niet bij je komen en toch genoeg lucht krijgen. En als je ze zo meteen aan een touw laat zakken blijven ze denk ik wel rustig dan. Tenminste, dat zou ik zo doen. Maar eerst iets er overheen zodat ze je niet aanvallen kunnen.(denk niet dat ze het zullen doen hoor, want als je de emmer kunt verschuiven zonder dat je aangevallen wordt, is er echt iets mis met hen)
Succes ermee. (Vertel je later ook nog even hoe het allemaal gegaan is?)
Jelle

Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » za 10 jul 2004, 15:00

Tuurlijk laat ik weten, hoe het is gegaan!!!
Alleen ben ik bang, dat de wespen zelf al het hazepad hebben gekozen.
Sinds vandaag zie ik er namelijk bijna geen een meer en is het opvallend rustig bij de emmer.
Khoop maar, dat het geen vervelende voorbode is eigenlijk!!!

Nou heeft het hier gisteren en vannacht flink gewaait en geregent en is er een andere plant bovenop die emmer gevallen, waardoor er een groot gedeelte van de geranium is afgebroken.
Misschien dat er te veel water binnen is gelopen of zo...

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Huib Koel » za 10 jul 2004, 18:18

een zoontje van 6 rond lopen en die vindt "enge beestjes" maar wat interessant!
Ah! Een toekomstige entomoloog! Als je als moeder elk jaar van zulke 'avonturen' beleeft en daar nog leuke foto's van maakt, schuilt in hem een toekomstig bijenhouder.
Ook met dit materiaal moeten we zuinig omspringen, net als de 'wilde bijen' in Nederland zijn ze vrij zeldzaam. In de eerste jaren zijn torretjes en kevertjes, duizenpoten en wandelende takken nog machtig interessant. Als tiener kan het grotere werk beginnen: zweefvliegen, wespen en bijen!
De plaatselijke imkervereniging helpt je op weg!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Hans van der Post. » za 10 jul 2004, 22:58

Huib Koel schreef: Ah! Een toekomstige entomoloog! Als tiener kan het grotere werk beginnen: zweefvliegen, wespen en bijen!
De plaatselijke imkervereniging helpt je op weg!
Een imkervereniging in Zoetermeer is er niet maar wil je meer weten? mijn broer "doet" ook in bijen woont in Zoetermeer hij staat in het tel. boek zijn voorletters zijn F.A.M.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten