Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Frans Klein Breteler » di 20 jul 2004, 17:07

Heb deze uitzending ook (voor de tweede keer) gezien.

Even wat statistieken:

Deze hoornaars waren 5 x zo groot als hun Europese verwanten en 30 hoornaars konden in 3 uur tijd een volk van 30.000 bijen uitroeien wat uitkomt op gem. 5.56 bij per minuut, vrij effectief. Hoeveel doet de killer-bee er per minuut de das om?

Gr. Frans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door wilde » di 20 jul 2004, 18:15

Ja Stefaan, de uitzending heb ik nu ook geheel gezien en op tape opgenomen (met de afstandsbediening in de aanslag om de reklame zo veel mogelijk te vermijden).
Het is een interessant insect en ook de originele Japanse bij is bijzonder. Het blijft jammer dat dit soort verhalen door National Geographic zo worden aangedikt en opgeklopt. Alleen de toon van de stem bij het beeld maakt me al misselijk.
Albert

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Erik Speksnijder » za 24 jul 2004, 21:57

Afgelopen donderdag heb ik me, voor het eerst in eigen provincie (Zeeland)- wel al in andere provincies - mogen vergapen aan meerdere hoornaars. In een reservaatje in de buurt van Knokke troffen we in een dode iep een nest hoornaars aan. Het was echt schitterend om zulke mooie en indrukwekkende wespen af en aan te zien vliegen en ik was echt onder de indruk. Als ik dit weekend geen andere verplichtingen had, dan had ik er weer gezeten. Wat een juweeltjes. Ik hoop dat ze veel nageslacht grootbrengen[:p]
Mijn overige ervaringen met de hoornaar in Zeeland waren tot nu toe zeer kort en beperkte zich tot het (2 maal) langs zien vliegen van een hoornaarkoningin. Eenmaal zag ik in een heemtuin in Valkenburg (Limburg), waar ook een hoornaarnest zat, jagende hoornaars rond de bloeiende klimop. Hopelijk maak ik zoiets hier in Zeeland ook nog eens mee.

Erik

TonW
Berichten:1
Lid geworden op:zo 15 aug 2004, 15:36
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door TonW » zo 15 aug 2004, 19:36

Wij hebben er een nest van die horenaars in onze beuk in een holte. Met regelmaat zien we er een. Zijn het echt zulke killers. Wij zitten er over te denken om een volk bijen te nemen.

Met vriendelijke groet,
Ton Winkelhorst

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 aug 2004, 19:48

Het zijn prachtige dieren; het schijnt dat ze tien bijen per dag ophalen; daar valt dus mee te leven; het zijn geen Japanse hoornaars; die zijn net zo agressief als Japanse duizendknopen !

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door wil » ma 16 aug 2004, 13:31

Blijkbaar zitten er op bepaalde plaatsen toch heel wat hoornaars.
Gelezen op de nachtvlindersgroep van Yahoo:

Zaterdagavond in Kinrooi (Stramproyerbroek) een stuk of 90 soorten op 3 uur tijd, waaronder 10-tallen (100-en?) Eikenprocessierupsvlinders (T. processionea), Xestia sexstrigata, Nonagria typhae, Archanara sparganii, Arctia caja, ... Minder plezant waren de 85 (!) hoornaars die op de kwikdamplamp afkwamen.

In onze tuin nog nooit gezien.
Groetjes,Willy


http://users.skynet.be/fotoopa/macro_set.htm
http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Piet Jager » wo 18 aug 2004, 21:50

Afbeelding
Deze prachtige foto's kreeg ik onlangs toegestuurd door Monique Koster uit Almere-haven. Ze kwam het nest deze zomer tegen op de hooizolder bij haar Arabische volbloedpaarden. Je kunt op de foto heel goed het roodbruine borststuk van de hoornaar zien en 1 van de niervormige ogen (wit).

Afbeelding
Het nest van deze Europese hoornaar (Vespa crabro) is omgeven door een omhulsel, dat uit fijngekauwde en met speeksel vermengde houtsplintertjes bestaat.

De hoornaar behoort tot de familie van de Plooiwespen (Vespidae).
Onderstaande 2 kenmerken onderscheiden de plooiwespen van andere, erop gelijkende angeldragers.

1. De voorvleugels zijn in rusttoestand in de lengte gevouwen. Dit is een gevolg van het feit dat de verankering tussen voor- en achtervleugel, waardoor tijdens het vliegen een samenhangend draagvlak ontstaat, in rust niet wordt ontkoppeld. Bij het samenvouwen, schuift de achtervleugel onder de voorvleugel, waardoor laatstgenoemde omklapt (vandaar de naam plooi(vleugel)wespen)

2. De ogen zijn door een uitranding aan het voorhoofd niervormig.

!Piet

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door tory » za 21 aug 2004, 12:45

Ik heb er zeer recent op TV ook een stuk over gezien. Het werden reuzenhorzels genoemd die in Japan 40 doden per jaar veroorzaakten .
Als ze een bijenvolk tegen kwamen werden deze in no-time gedood en de larven gevoerd aan de eigen larven.
Er was inderdaad een reporter in maanpak en epi-pen, trauma-team e.d..
Het programma maakte deel uit van een soort Shockprogramma over insecten.
M.n. dit laatste is jammer; het mooie was dat de ''horzels'' zich net zo gedroegen als bijen met hun wachters,hun nest, enz.; prachtig en natuurlijk. Alleen gevaarlijk; ze spoten met hun achterlijf een soort feremoon in de ogen van een aanvaller (hetgeen verblindde en de anderen waarschuwde)en het gif zou zo ongeveer dodelijk zijn.

Vraagje: Deze ''horzels'' zag je vloeistof spuiten; hoe zit dit bij bijen ?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Piet Jager » za 21 aug 2004, 12:59

ze spoten met hun achterlijf een soort feremoon
Romee schreef op 1-7-2004 in 'Selectie door werksters' o.a. het volgende:

"Hoe gaat het echter in werkelijkheid, als er verschillende jonge koninginnen in een volk rondlopen. De eerste gevechtsronde is de meest agressieve. De kans op dood is dan het grootst. Jonge koninginnen hebben echter een interessant verdedigingsmechanisme. Ze kunnen een rectale geurstof verspreiden die ertoe leidt dat er een gevechtspauze optreedt. In tweederde van de eerste gevechten gebeurt dat ook. In die tijd kan de bedreigde koningin zich uit de voeten maken. Gevechten met deze geurstof worden gekenmerkt door een `niet oplopende agressie` . Dat leidt er bovendien toe dat werksters zich niet met het gevecht bemoeien. De meest agressieve koninginnen, die niet sproeien maar vechten, verdwijnen daardoor het eerst van het strijdtoneel. Het is de meest slimme dame die uiteindelijk overleeft. Het is ook een overlevingsbelang voor het hele volk dat de koningin ongeschonden uit de strijd komt.
(informatie ontleend aan: Insectes Sociaux, 47 (2000) 21-26, Effect of Spraying by fighting honey bee queens on the temporal structure of fights, door, Bernasconi, Ratnieks, Rand)"

Dat sproeien van een 'feromoon' door de moer heb ik zelf meerdere keren gezien en geroken (echter niet in een gevechtshandeling). Het ruikt naar 'kattenpis' en is zeer helder van kleur!

!Piet

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door tory » za 21 aug 2004, 14:23

Wat mooi Piet, deze natuurlijke selectie; niet de fysiek sterkste, maar de sterk- en slimste overleefd. Het risico op een gewonde koningin is dan dus minder in het voorjaar.
Bij de ''horzels'' spoten de wachters, kunnen bijen dit ook ? B.v. om de anderen te waarschuwen bij gevaar.
Bert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten