Zweefvliegen etc.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Erik Speksnijder » zo 20 jul 2003, 00:11

Erik, ik dacht aan de Volucella bombylans, omdat ik op de foto ook vlekken op de vleugel zag, ongeveer in het midden. Dat is een kermerk van die volucella. De Eristalis intricaria heeft dit niet.
De "intricaria" heeft volgens mijn beschrijving een kenmerkende zigzagband in de vleugel. Deze zigzagband zie jij volgens mij aan voor een vlek, maar hij is vrij duidelijk op de 1e foto.
Ook die opvallende bocht is inderdaad een duidelijk kenmerk
Groeten,

Erik

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Huib Koel » zo 20 jul 2003, 09:10

Zoals gezegd gisteren weer op de loer gelegen bij de echinops. Mijn vriendin (met zonnebril en wit kontje) liet zich niet zien.
Maar dat deze plant een eldorado is voor insecten laten onderstaande foto's zien.
Erik, met de door jou genoemde naam: 'hommelbijvlieg', denk ik dat dit imkerforum waar zo nu en dan ook andere insecten langskomen een perfecte mascotte heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 20/07/2003 09:29:41

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Erik Speksnijder » zo 20 jul 2003, 10:00

Hoi Huib,

Het is inderdaad een schitterende en ook wel ondergewaardeerde drachtplant. Hij zaait zich makkelijk uit en in het voorjaar moet je nieuwe zaailingen op ongewenste plekken bijtijds uittrekken. Waar hij echter mag blijven staan, zorgt hij voor een fraaie en insectenlokkende bloei. Als je eventjes stil staat kun je tal van soorten langs langs zien komen. Vooral allerlei wespachtigen zijn er bij mij in de tuin gek op.

By the way:
De eerste foto van jou (Huib) laat de zweefvlieg Chrysotoxum bicinctum zien. De 2e en 3e foto een leemwespje (Symmorphus ...?) en verder op de 3e foto het Kleine rode weekschild en een dambordvlieg(?).

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door wilde » zo 20 jul 2003, 17:38

Huib, jij maakte reclame voor de Echinops. Die is inderdaad erg goed voor diverse insecten. Bij mij bloeit deze echter nog niet volledig. Ik wil een andere verwant nog eens noemen, die werkelijk fantastisch is voor alle insecten: vlinders, zweefvliegen en uiteraard ook hommels en bijen. Dat is de Eryngium planum. Een kruisdistel met massa's kleine bloemen. Vanmiddag heb ik wat in mijn eigen tuin gefotografeerd en ik zag er de grote zweefvlieg Volucella zonaria op fourageren. Tot mijn verrassing bleek het een mannetje te zijn. Die zag ik nog niet eerder in mijn tuin, ook niet in andere jaren: altijd waren het vrouwtjes. Het is een schitterend dier. Er was ook nog een vrouwtje. Van het mannetje heb ik een serie foto's gemaakt op de Eryngium planum.

De erynchium planum is zeer goed zaaibaar. Ik heb uitsluitend zelf gezaaide planten van deze soort. Na 2 jaar bloeien ze en ze zijn redelijk winterhard. Om verdere uitbreiding te voorkomen moet ik rond de planten de zaailingen flink wieden in het voorjaar, zo gemakkelijk gaat het.

Klik op de foto voor een vergroting.
Groetend, Albert

Afbeelding

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Huib Koel » zo 20 jul 2003, 20:50

Eryngium planum
Albert, naar aanleiding van jouw foto (de plant leek sterk op die van mij, en jouw verhaal heb ik het plantenschema van mijn tuin erbij gepakt. Vorig jaar stond daar de echinops, en ik was in de veronderstelling dat die de winter had overleeft. Vorig najaar had ik ook twee Eryngium planum 'blauer zweig' gekocht, de tuin was vorig jaar op de schop gegaan. Dus ik denk dat de plant waar ik de foto's van nam, dezelfde is als die van jou. De echinops is veel forser en minder bloemen per stengel.
Dus dat is ook rechtgezet.

Mijn vriendin, zweefvlieg, had vandaag niet haar zwarte zonnebril op, zoals Hennie dacht en een witte broek aan. Ze had nu de rode zonnebril en haar zwarte broek.
Wellicht is het die zweefvlieg die jij als eerste dacht: Volucella bombylans? Leuk dat die vliegen zo lekker blijven zitten. Op de gamander die nu ook bloeit, zag ik een solitair bijtje vliegen, het fel geel stuifmeel aan haar poten. Kon het echter niet op de foto krijgen...

Hier mijn nieuwe vriendin:


Afbeelding

Afbeelding

Op de detailfoto zijn goed de antenne's te zien.
Afbeelding

groet,



Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 20/07/2003 20:54:04

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door wilde » zo 20 jul 2003, 21:54

Wellicht is het die zweefvlieg die jij als eerste dacht: Volucella bombylans?
Nee Huib, die is het niet. Het is de Volucella pellucens als het achterlijf geheel zwart is, maar dat kan ik niet helemaal zien.
Kun je die niet even richting Zeeland sturen. Ik heb er nog nooit een gezien. Prachtig.
De bombylans moet een anders gekleurd achterlijf hebben, meestal wit in deze vorm van het insect. Er zijn ook meer gedrongen vormen bekend.
Grtn, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 20/07/2003 21:59:34

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Erik Speksnijder » zo 20 jul 2003, 22:32

Kun je die niet even richting Zeeland sturen. Ik heb er nog nooit een gezien. Prachtig.
Albert,

Hou de klimop in de gaten. Zodra deze bloeit zul je hem ook hier in het Zeeuwse vast en zeker wel eens zien.


Erik

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Huib Koel » zo 20 jul 2003, 23:12

Het achterlijf ziet er strak uit (veel minder harig dan die eerste zweefvlieg)

Afbeelding

Huib Koel [8D]

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Huib Koel » ma 21 jul 2003, 08:59

Hallo,
Wellicht had het onderwerp van dit blokje beter 'zweefvliegen etc.'
genoemd kunnen worden (is dat nog te veranderen: voor het archief?)

Ik heb de site van Hans Arentsen nog even nagekeken op zijn hoofdstuk zweefvliegen:
Albert noemde de eerste vlieg in eerste instantie de hommelzweefvlieg (Volucella bombylans), Eric dacht later aan de hommelbijvlieg (Eristalis intricaria).

Die vlieg viel bij mij zo op doordat deze zo roodbruin was, pas later zag ik dat witte achterlijf. Op de site van Hans zou de narcissenvlieg (Merodon equestris) voor wat betreft de kleuren ook goed kunnen. Maar over het lijnenspel van de vleugeladers van de narcissenvlieg heb ik geen documentatie. Welke boeken gebruiken jullie voor de determinatie van zweefvliegen?
groet,

Huib Koel :cool:

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Zweefvliegen etc.

Bericht door Romée van der Zee » ma 21 jul 2003, 09:47

Huib, je kunt de titel nu veranderen door het eerste bericht te openen en de titel aan te passen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten