Eerste wespennest van 2007

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door de vos roger » di 20 mar 2007, 23:14

Ja Erik het waren er zeker ook wel een twintigtal hoor,toen ik het nest ging halen in het najaar na een koudere periode en dat ik dacht ze zullen er nu wel allemaal uit zijn ,zag ik toch nog gesloten broed.
Misschien zijn daar nog een aantal koninginnen van uitgekomen die het nest niet meer verlaten hebben en daar overwinterd hebben.

roger

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door Erik Speksnijder » wo 21 mar 2007, 18:56

Roger,
Dit betekent wel, dat ze waarschijnlijk(?) onbevrucht de winter in zijn gegaan en nooit meer een nest kunnen starten.
Ik ken jouw voorbeeld niet. Wel heb ik een aantal malen een verlaten najaarsnestje (o.a. hoornaar) in handen gehad, maar hier liepen dan alleen nog maar mannetjes uit.




Erik

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door de vos roger » wo 21 mar 2007, 19:55

Eric dat dacht ik ook dat ze onbevrucht zouden geweest zijn,maar of het nu mannetjes waren dat durf ik niet te zeggen,ze waren wel groter of de werksters en ze leefden nog,weliswaar in comateuze toestand.[;)].
Ik dacht dat alleen de koninginnen overwinterden,of niet?

roger

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door mike » wo 21 mar 2007, 21:57

In de nest die venietigd is vlogen de wespen al verschillende dagen constant. Voor leek het een normaal wespennest. Ik heb daarna een paar dode wespen bekeken . Mij leken het geen koniginnen en ik heb al veel wesennesten gezien. In de zomer zelfs meer dan 20 per dag.

Mike

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door Erik Speksnijder » do 22 mar 2007, 21:07

Mike,
Het klinkt overtuigend, maar hopelijk begrijp je onze (mijn) scepsis. Echter, alleen jij weet precies wat je gezien hebt.
Ik vergiste me trouwens in het beginnest (embryonest). Ik noemde dat hieruit slechts een handjevol werksters uitloopt, maar dit blijkt bij bijv. de gewone wesp toch op te kunnen lopen tot enkele tientallen.

Roger,
Het zijn inderdaad alleen de koninginnen die overwinteren, maar op het laatst worden er in een nest uitsluitend nog mannetjes en koninginnen geproduceerd. De nestfase eindigt vaak ook met de dood van de oude koningin en eierleggende werksters.
Wespen vliegen bij een warm najaar soms nog lang door en het kan dan gebeuren dat je zeer laat in het najaar een nestje aantreft dat grotendeels verlaten is, op een aantal mannetjes na, die nog laat uitgelopen zijn (nog uitlopen).

Erik

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door de vos roger » do 22 mar 2007, 22:13

Eric.....eierleggende werksters bij wespen....kan je daarover iets meer zeggen?

roger

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door Erik Speksnijder » zo 25 mar 2007, 20:02

de vos roger schreef:
Eric.....eierleggende werksters bij wespen....kan je daarover iets meer zeggen?
roger
Het werkt bij wespen net als bij de honingbij. Een langere afwezigheid van de koningin kan leiden tot eierleggende werksters; in het najaar als de koningin sterft, ontstaan er eierleggende werksters en als (in zeldzame gevallen) door ruimtegebrek/verstoring een deel van de werksters uitzwermt en elders een nest bouwt (en de koningin niet meegaat).




Erik

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door de vos roger » zo 25 mar 2007, 21:03

Erik....ik blijf maar vragen....
Deze werksters die onbevrucht zijn produceren dan onbevruchte eitjes waaruit dan ook kleinere mannetjeswespen geboren worden veronderstel ik ???


roger

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door hans hoogendoorn » zo 25 mar 2007, 21:36

smullen, met die info van Erik.

In de nazomer ruim ik wel eens een wespenest op voor kennissen.
Eerder geven ze meestal geen last en zijn ze niet eens opgemerkt.

Dat opruimen doe ik alleen als hij op een linke plek zit.
Na een kleine bescheiden uitleg over nut enzo, gaat men er vaak anders naar kijken
en is men bereid hem te laten zitten. Zelfs met enthousiasme!

Laat op de avond wordt het nest weggepakt (en verhuist maar elders ver weg).
Het kan echter voorkomen, dat op dezelfde plek heel snel toch weer een klein nestje hangt.
Op een warme avond wordt immers nog laat en zelfs 'snachts gevlogen
en zijn niet alle werksters thuis.

Dit is dus waarschijnlijk zo'n nest zonder koningin.
Waarvan werksters aan de leg kunnen raken.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste wespennest van 2007

Bericht door Erik Speksnijder » zo 25 mar 2007, 22:32

de vos roger schreef:
Erik....ik blijf maar vragen....
Deze werksters die onbevrucht zijn produceren dan onbevruchte eitjes waaruit dan ook kleinere mannetjeswespen geboren worden veronderstel ik ???
roger
Ik vermoed niet dat er verschil zichtbaar is, omdat ook een koningin de onbevruchte eitjes legt in werksterraat. Er is geen typisch darrenraat. Volgens "Wespen en mieren van Nederland" ontwikkelen de mannetjes van de sociale wespen zich zowel uit gewone werkstercellen als uit de grotere geslachtscellen (in de onderraat) - misschien dat er tussen mannetjes uit deze verschillende cellen wel enig onderscheid in grootte is, maar ik heb persoonlijk nooit echt grotere of kleinere mannetjes gezien. Op bijvoorbeeld de klimop, waarop in de bloeiperiode soms redelijk wat mannetjes zichtbaar zijn, zie je niet echt verschillen in grootte.
Wel zie je tussen werksters in de loop van het seizoen duidelijk verschil, omdat de cellen met het groeien van het aantal werksters tijdens het seizoen ook groter worden.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten