fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Gister een foto expositie bezocht in het oertijdmuseum in Boxtel.
Daar hingen macro foto's van Edwin Brosens. Op zijn website linkt hij naar een website voor een groep natuurfotografen: http://www.naturephoto-community.net/ Ik vind het een blik waardig.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Vandaag ontdekte ik dat bij eigenschappen/details op de computer alle benodigde info te vinden m.b.t. de genomen foto. Ik schreef het iedere keer allemaal op. Een heel werk. Deze foto maakte ik vanmorgen met de macro 105mm van Sigma op f7.1, 400 ISO, 1/400. Ik ben nog lang niet tevreden! Onscherp, een saai onderwerp maar het is een mooi stilstaand object. genomen op het statief en met flits.

Maar er staat ook, lensopening 4.4. Wat betekent deze info en waar let ik dan op?

Afbeelding>
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door AndreasH »

Dick,

Lensopening is het diafragma. 4.4 is niet al te veel. Het diafragma staat dan behoorlijk ver open en de scherptediepte is niet al te groot. Probeer eens op een groter diafragma (kleinere opening) te fotograferen. Je hebt toch een flitser, die compenseert het gebrek aan licht toch wel prima.

Mooie foto's hiero trouwens! Daar kom ik niet aan met m'n kleine Canon Powershot 2100 IS. Al vind ik het oplossend vermogen van zo'n klein ding wel redelijk waanzinnig. http://www.personals-republished.com/wp-content/uploads/2009/06/img_0153.jpg (pas op, heel erg groot bestand)
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Misschien wel dom, ik ging er vanuit dat het f-getal staat voor het diafragma, de lensopening. In het geval van de spin is dat f7.1. Ik begrijp daarom dat getal 4.4 niet.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door AndreasH »

Dick,

Sorry, verkeerd gelezen. Misschien gaat het wel over de lichtsterkte van de lens. Kijk eens wat het kleinst mogelijk diafragma is. Als dat overeen komt met die 4.4 dan heb je de lichtsterkte te pakken. Da's trouwens niet zo heel erg veel... Maar je gaat toch geen macrofoto's uit de hand nemen bij kaarslicht. Dus jah.... Zoveel maakt het ook niet uit.

Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, de max. lichtsterkte van de lens zal het niet zijn, want die is neem ik aan 2.8. De foto is wel degelijk gemaakt met diafragma 7.1. Dat is op 'eigenschappen' gewoon te zien, maar ook 7.1 is nog een relatief grote opening. Ik gebruik bij dergelijke macro's met de vergelijkbare 100mm en flitser meestal f/11 tot f/16. Bij de spin zouden de poten allemaal scherp moeten zijn. Verder diafrafmeren geeft een nog donkerder achtergrond en dat vind ik niet mooi. Ik zie graag wat doortekening, maar de mogelijkheden houden een keer op.

...wel redelijk waanzinnig...
Andreas, het onderwerp is leuk, maar ik begrijp niet dat je hiermee tevreden bent. Dergelijke foto's bewaar ik niet eens, want de storende sterk overbelichte partijen maken de foto voor mij onverteerbaar.

Groet, Albert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Albert, hier de reactie over de foto geplaatst op 14 juli. Ik heb de foto hier vergroot. Zie nu hoe dat moet. Hij is uit de hand genomen met de 105mm macrolens op f4, ISO 200 en een sluitertijd van 1/160. Ook deze gegevens vond ik terug bij de eigenschappen van de foto.

Afbeelding
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door AndreasH »

Andreas, het onderwerp is leuk, maar ik begrijp niet dat je hiermee tevreden bent. Dergelijke foto's bewaar ik niet eens, want de storende sterk overbelichte partijen maken de foto voor mij onverteerbaar.


Ach... Ik vind het een leuke foto omdat het de eerste keer was dat ik bijen van zo dichtbij kon bekijken. En daarnaast, ik heb niet het idee dat dat powershot ding echt veel betere foto's gaat maken.... Vind het mooi om de details te bekijken die je normaal niet ziet.... En de rest, daar kijk ik niet eens naar. Ik geniet er gewoon van.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Andreas, als je een foto aan anderen laat zien, moet je er een beetje trots op zijn. Er moet iets blijken van er aan bestede zorg, bijv. ook bij het kiezen van de uitsnede (compositie) en andere bewerkingen. Dat geldt niet voor foto's die een gebrek hebben en die je juist daarom laat zien ter bespreking, maar jij had het juist over het geweldige oplossend vermogen van de Canon PowerShot 2100 IS. Wat je daaronder zelf verstaat weet ik niet, maar het valt op de bewuste foto erg tegen vanwege de lichtcontrasten. Je kunt ook niet het onmogelijke verwachten. Het is een mooie camera die veel meer kan als je er mee oefent. Het is een veelzijdig apparaat met veel potentie, bijv. ook macro's tot 1 cm afstand.

Ik zal nooit foto's laten zien die niet aan mijn normen voldoen. Een enkele mislukte bewaar ik soms vanwege de bijzonderheid of een detail, maar die houd ik alleen voor mezelf.
Groet, Albert
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, de foto van de bij is wel scherp, maar diafragma 4 geeft weinig dieptescherpte. Dat zou wel wat meer mogen zijn. Diafragma 8 zou denk ik beter zijn, maar de gebruikte tijd kan niet veel lager zonder bewegingsonscherpte. Dan zou je de ISO-waarde misschien nog wat moeten verhogen.
De foto zelf kan veel leuker gepresenteerd worden denk ik, tenminste naar mijn smaak. Het is niet erg nuttig om ruimte op een foto te hebben die weinig toevoegt en niet functioneel is. Dat geldt hier vooral voor de bovenkant. Je kunt ook wat spelen met de diagonalen van de plant. Ik heb de foto uitgesneden tot een standaardformaat (4:3) en 10 graden naar links gekanteld. Onderstaand het resultaat.
Groet, Albert

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten